Nagyon érett már a szombathelyi felújítás

Vörös Attila   ·   2023.09.28. 15:00
8007_XT206917_230927_

Sajnos rászervezték a munkákra az 1-es vonali vágányzárat is, így az IC-ken utazókra két pótlóbusz is vár Budapestig. Képriport az utolsó órákból.

Pénteken elindul Szombathely vasútállomás északi váltókörzetének átépítésének első üteme. A november 2-ig tartó vágányzár a 20-as vonal két vágányát érinti majd – a soproni és a kőszegi vágányokra a második ütemben kerül majd sor novemberben. A személyvonatokat Szombathely és Vép között, az intercityket pedig Szombathely és Celldömölk között pótolják majd autóbuszokkal a munkálatok alatt. Tehervonatoknak nem lesz átjárásuk a 20-as vonalra, így a vágányzárakkal teli időszakban tovább szűkülnek a vasúti fuvarozás lehetőségei, így versenyképessége.

Érkezik a kőszegi Berényi, mellette a  Palindrom-Szili tolat. A képre kattintva galéria nyílik Vörös Attila fotóiból!

A váltókörezt átépítésére több okból is szükség van. Az első, hogy 10-20-as lassújelek tanyáznak a kitérőkön, így elképesztően lassú a haladás az elhasználódott infrastruktúrán. Ugyancsak archaikus a váltók állítása: a toronyból kézi erővel, vonóvezetékekkel dobják a vasat. Ez egy kisforgalmú állomáson még elférne, de Szombathelyen azért nagy a pörgés, a rengeteg vonat mellett a tolatási mozgások is fitten tartják a toronyban szolgáló két vasutast. Egyes szakaszokon a felsővezetéket is újra cserélik.

A váltókat kézi erővel állítják, egyelőre még

Apropó, torony. Szombathelyen három váltóőrház-torony is van, közös tulajdonságuk, hogy rendkívül nagy a személyzetigényük. Minden toronyban szükség van egy forgalmi szolgálattevőre és egy váltókezelőre is, és ez csak a további létszám az állomásépületben levő forgalmi irodában dolgozók mellett. A biztosító berendezés Szombathelyen igazi kuriózum, egy módosított Siemens-Halske, amelynek megtekintésére az ország legtávolabbi pontjairól is érkeznek katasztrófaturisták. Bár a komplett átépítés majd egyszer egy óriási munka lesz, most megteszik, amire van keret: az északi váltókörzetben elektromos állítású kitérőket szerelnek be. Szintén megújul itt a váltófűtés, ez is elektromos lesz a jelenlegi földgázos megoldás helyett.

A régi (zöld) és az ideiglenes Prolan-berendezés (fekete) a toronyban

A GYSEV-nek hála meglátogathattuk az érintett tornyot Szombathelyen, ahol a jelenlegi biztosító berendezések mellett egy ideiglenes pultot is beüzemeltek már a vágányzár idejére. Az ideiglenes berendezést a V-híd Network hozta, a végleges pedig a magyar Prolan cég terméke.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek