Német kormány: évek helyett évtizedekig fog tartani a vasút országos fejlesztése

iho/vasút   ·   2023.03.09. 12:00
deutschlandtakt-bielefeld

Eredetileg 2030-ra kellene megvalósítani az országos ütemes vasúti menetrendet, a Deutschlandtaktot, az ehhez szükséges infrastrukturális fejlesztésekhez viszont akár ötven év is kellhet.

A német vasúti ágazatot igencsak feldühítette a szövetségi kormány képviselőinek legújabb véleménye a Deutschlandtaktról és annak menetrendjéről: a vasúti közlekedésért felelős szövetségi biztos, Michael Theurer szerint a nemzeti óriásprojekt megvalósítása akár ötven évbe is telhet.

A Deutschlandtakt előírja, hogy az országos vasúti infrastruktúrát kiemelt fontosság mellett kell bővíteni és a lehető legnagyobb mértékben kiterjeszteni. A 67 tagvállalatot egyesítő Die Guterbahnen (NEE, magyarul: „Tehervasutak”) vasúti árufuvarozási szövetség igazgatója, Peter Westenberger szerint a közlekedési minisztérium ezen kijelentései érthetetlenek, a politikai jelzés pedig lesújtó.

Westenberger és az NEE egyik panasza, hogy a mostani „közlekedési lámpás” kormánykoalíció nem tartja be a német vasúthálózat jelentős fejlesztésére tett ígéretét: habár a koalíció a 2021. decemberi koalíciós megállapodásban lépéseket ígért a vasút széleskörű bővítésének felgyorsítására és priorizálására, azóta se történt semmi. A szakember szerint Theurer kijelentése a semmiből jött, és annak a jele lehet, hogy a kormánykoalíció már nem támogatja a Deutschlandtaktot.

2016-ban az akkori törvényhozás elfogadta az összesen száznyolcvan intézkedést tartalmazó Szövetségi Vasútbővítési Törvényt, a mostani minisztérium azonban inkább folytatja, sőt, még fel is gyorsítja az autópályák építését. A vasúti infrastruktúra fejlesztésén felül a Deutschlandtakt minden vasútvonalhoz célmenetrendet is tartalmaz. A 2025 utáni időszakra várhatóan új alkalmazási terv fog készülni, ami Westenberger véleménye szerint a célmenetrendek felülvizsgálatát vonná maga után – ez nyilvánvalóan további infrastrukturális igényeket fog azonosítani.

A NEE nem az egyetlen vasúti szövetség, mely csalódottságát fejezte ki a szövetségi biztos kijelentésével kapcsolatosan: az Allianz pro-Schiene vezérigazgatója, Dirk Flege is kinyilvánította nemtetszését. Úgy véli, a vasúthálózat fejlesztése rég esedékes, a sínek a személy- és a teherszállítás számára is zsúfoltak. A szakember azt várja a szövetségi kormánytól, hogy tegyen lépéseket a Deutschlandtakt fokozatos végrehajtását kötelezővé tevő koncepció megalkotása érdekében – jelenti a Rail Freight.

(Nyitóképünkön a németországi Bielefeld állomása. Kép forrása: Wikipedia)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek