Németország: könnyebb túlélni az úton, mint a kerékpárúton

Garai Szakács László   ·   2015.01.18. 13:45
dbringa0

A német biztosítótársaságok kissé szokatlan, viszont, ha jobban belegondolunk, sajnos pontosnak, „érthetőnek” tűnő következtetésre jutottak egy baleseti fölmérés végén: egy kerékpárúton szabályosan közlekedő biciklisnek sincs semmi esélye, ha egy autóvezető kanyarodáskor nem veszi észre. A kerékpárosklub honlapján is közölt írás aláhúzza, ha a kerékpáros akár már egy húsz kilométer per órás sebességgel érkező autóval ütközik, akkor is súlyos, halálos sérüléseket szenvedhet. Németországban 2012-ben – ennek az évnek az adatai alapján végezték el a kutatást – négyszáz kerékpáros halt meg balesetben a német (kerékpár)utakon.

Baleseti szimuláció Németországban. Ez történik egy ütközés során. Vértelen, de annál meggyőzőbb galéria nyílik kattintás után (fotók: tz.de)

Az ok egyszerű, és épp ezért lesújtó: nem tudják, nem akarják betartani a KRESZ-t a sofőrök, egyszerűen nem figyelnek eléggé. A kutatás szerint ugyanis a járművezetők szinte minden esetben elfelejtenek rendesen szét- és hátranézni. A fölmérés megjegyzi azt is, az esetek többségében a kerékpárút vezetése, állapota is, mondjuk így, nem megfelelő. Mégis, a balesetek kilencven százalékában a sofőr volt a hibás: nem adta meg az elsőbbséget, gondolkodás nélkül hajtott be a kereszteződésbe, és sem neki sem a kerékpárosnak nem volt esélye elkerülni az ütközést. A tanulmány azt is leírja, sokszor a biciklisek is tehetnek arról, hogy elgázolják őket: ittasan tekernek, rossz sávban haladnak a kerékpárúton.

A német kutatás megoldást is kínál – elég szokatlant: „a kerékpáros az úttestre való, mert így van az autóvezető látóterében, ezért sokkal jobban észrevehető, mint egy szeparált kerékpárúton. Ezért arra kérjük az önkormányzatokat, újítsák fel az elavult kerékpárosutakat, illetve helyettük, ahol csak lehet, fessenek kerékpársávokat az úttestre. Ha cél a nagyobb kerékpáros-forgalom, akkor biztosítani kell a nagyobb biztonságot!” – mondja Siegfried Brockmann, a biztosítótársaságok baleseti kutatásvezetője.

A következtetés már csak azért is forradalmi, mert itthon a rendőrség és a biztosítók is a kerékpáros-balesetek számának növekedésével riogatnak, úgy, hogy másról szem beszélnek, a forgalom gyengébbik résztvevője, a kerékpáros védje magát, de közben egy szó sem esik az erősebbik szereplőről: a gépjárművezető felelősségéről.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek