Nullemissziós munkavégzés: munkában az első üzemanyagcellás síncsiszológép

Kiss Bertalan   ·   2021.03.03. 09:00
01_sincsiszolo

Korábban már írtuk arról, hogy tervben vannak üzemanyagcellás motorvonatok gyártása, forgalomba állítása, sőt már néhány mozdony is dolgozik tartós tesztüzemben. Most egy újabb fordulathoz érkeztünk: munkába állt Németországban egy önjáró síncsiszoló célgép, amely nemcsak meghajtását tekintve tartogat újdonságokat.

A gép az osztrák Linsinger Maschinenbau GmbH gyártmánya.

Közismert művelet, másképpen

A sínkoronák rendszeres marása elengedhetetlen a biztonságos futás, az utazási komfort érdekében, a rendellenes kopásokat mielőbb meg kell szüntetni. A művelet az eddig megszokott dízel- vagy dízel-elektromos üzemű gépekkel komoly zajhatással is járt, nem beszélve az elfüstölt gázolajról. Másrészről alagutak, talajszint alatti állomások (például reptéri terminálok) esetében a dolgozókra nézve fokozottan jelentkezik a zajártalom és kipufogógáz. A fentiek alapján nem volt kérdés az üzemanyagcellás áramtermelés a gépen belül. Természetesen bizonyos zajszint elkerülhetetlen – marás, utócsiszolás és hulladékelszívás – de ezek jóval alacsonyabbak, mint egy régebbi gép esetében és a rezonanciából származó közvetlen és közvetett hangoktól is mentesül a környezet. További előny, a segédberendezések vagy munkamotorok minimális hűtésigénye, ami forró nyári napon vagy szűkebb – egyvágányos – alagútban fontos tényező.

Linsinger MG11 / H2 – főbb jellemzők

A célgép csupán 11,92 méter hosszú, 8,5 méteres forgócsap-távolsággal, mindkét végén kétszemélyes vezetőfülkével. Üzemkész tömege 32 ezer 300 kilogramm, amely négy tengelyre oszlik meg. A minimális ívsugár, amin dolgozni tud, harmincöt méter – kitérőknél is alkalmazható. A fogásmélység 0,1–1,2 milliméter között szabályozható egyszeri elhaladással, de futó éleknél 3 milliméter is lehet. A munkasebesség 360–840 méter/óra, pályaállapottól és fogásmélységtől függően, a csiszolással együtt, de a síntisztító kefeszerelék sem hiányzik. Az elszívás hatékonysága 99,5 százalékos, a gyűjtőkonténer 1,5 köbméteres. Normál nyomtávnál, a két sínkorona közti különbség legfeljebb 150 milliméter lehet.

Az üzemanyagcella 150 kilowatt teljesítményű, az akkuegység 60 kilowattórás, a gépet tengelyenként egy-egy villanymotor hajtja, összesen 180 kilowatt teljesítménnyel. A síncsiszológép oldalanként külön-külön működtethető, egy-egy villanymotorral, a síncsiszoló egy központi motorral rendelkezik. A maximális menetsebesség 50 kilométer/óra, az emelkedőleküzdő-képesség negyven ezrelék. A hidrogéntartályok újratöltése mindössze harminc percet vesz igénybe, ami már versenyképes a dízelüzemmel.

A megrendelők a helyi vasúti hálózatokhoz igazodva, 1000–1668 milliméter közötti nyomtávval rendelhetik meg az üzemanyagcellás pályakarbantartó gépet.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Ellátási lánc Vasút Logisztika Szállítmányozás Nagyvasút

Tovább csökkent az áruszállítás teljesítménye az EU-s gazdasági nehézségek miatt: a kombinált fuvarozás növelte részesedését a szállításban idehaza, uniós szinten visszaesett

MLSZKSZ/iho   ·   2024.03.18. 17:05

A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének összesítése szerint kevésbé érintette a válság az intermodális forgalmat, így a több szállítási módot kombináló fuvarozás növelte részesedését az összforgalomban.