Nyakunkon a tél!

iho/vasút   ·   2018.08.25. 20:00
teli-menetrend-400

A 2017–2018. évi vasúti menetrend második módosítása tartalmazza a Balaton körüli vasútvonalak nyári menetrendjét. Ez a módosítás június 16-án lépett életbe és augusztus 26-áig érvényes. Hétfőtől tehát ismét a téli menetrend szerint közlekednek a személyszállító vonatok, ami Szombathelytől Záhonyig érinti a Balaton felé, vagy onnan haza igyekvőket. Megszűnnek a Tekergő, Kék Hullám és Katica vonatok, a Siófoki Flirt, a Déli->Parti, az Aranyhíd, Aranypart, Ezüstpart, Tópart, Balaton és Bagolyvonatok. Eszerint hétfőtől a következő nyárig nem közlekedik közvetlen vonat Záhonyból, Miskolcról, Szegedről és Szolnokról a Balatonhoz, illetve a Szombathely–Balatonfüred–Budapest gyorsvonatot is nélkülöznünk kell.

A kivétel erősíti a szabályt, így a Veszprém és Ajka közötti vágányzár miatt az idei szezonban Balatonfüred felé közlekedő Istria nemzetközi hálóvonat további egy héten át csörög még az északi parton, és a déli parton közlekedő Adria nemzetközi gyorsvonat még szeptember hetedikén is közvetlen kocsikat továbbít Splitbe, onnan pedig nyolcadikán délután indulnak vissza az utolsó hálókocsik, kusettek és ülőkocsik.

Klasszik Csörgő vontatta Tekergő érkezik Záhonyból Zánkafürdőre augusztus 10-én (fotók: Joó Ferenc)

Az idei nyár hosszú volt és forró, mégis hamar véget ért. Már bevált menetrendi struktúra szerint közlekedtek a vonatok, de azt nem mondhatni, hogy menetrend szerint. Különösen az északi parton jelent továbbra is gondot az elöregedő mozdonyflotta. Szinte minden héten volt döglés és érdekes módon több hagyományos Csörgő jutott szerephez, mint a korábbi években. Volt olyan nap, amikor három pielstickes Csörgő is dolgozott a 29-es vonalon.

Nem egyszer klasszik vitte az Istriát Őrihódosig, ami egy irányba 231 kilométer megtételét jelenti, többet mint a Budapest–Debrecen távolság. Ennél hosszabb utat dízelmozdonnyal Magyarországon csak a Szombathely–Pécs járatok tesznek meg. Érdekes színfoltot jelentettek a Déli pályaudvarról Zánkára közlekedő különvonatok, amelyeket nem egyszer Szergej előfogatolt. A legtöbb embert vonzó esemény minden bizonnyal a retro hétvége volt, amikor egy Nohab és két régi festésű Szergej közlekedett menetrendszerinti vonatok élén.

Teljesen mégsincs vége a balatoni kapcsolatoknak, ugyanis Szombathelyről Keszthelyre péntekig naponta, utána október 23-áig hétvégente és ünnepnapokon közlekedik a 19807 számú gyorsvonat, illetve visszaútban a 19804 számú párja. Továbbra is kétóránként, esetenként óránként közlekednek sebes- vagy gyorsvonatok a Déli pályaudvarról a déli partra, és kétóránként a személyvonatok az északi parton.

Traxx-dömping Keszthelyen

Tapolca felé is maradnak még közvetlen budapesti gyorsvonatok: az egész szezonban közlekedő napi két gyorsvonatpár mellett péntekenként egy esti, szeptember 28-áig egy péntek délutáni vonat közlekedik Tapolca felé, de október 23-áig naponta közlekedik a délben induló gyors és hétvégenként a délelőtti gyorsvonat is. Szeptember 23-áig naponta, azt követően október 23-áig hétvégenként indul egy közvetlen, de Fehérvártól mindenhol megálló reggeli sebesvonat is. Az ellenkező útirányban hasonló eljutásokat biztosít a MÁV-Start, értelemszerűen péntek helyett vasárnapi indulásokkal és a hétvégéről a fővárosba hazautazóknak tervezett visszaérkezési időpontokkal.

Az persze nem kizárt, hogy a déli parton hétvégenként még ősszel is beveti a MÁV-Start a Flirt motorvonatait, mint ahogy az északi parton is megszoktuk már hétvégenként a Desirókat. A közvetlen balatonfüredi Flirtökre viszont még várnunk kell három-négy évet, és amennyiben a kivitelező elkészíti, a hatóságok pedig jóváhagyják a villamosítás terveit, úgy a tavasztól, de legkésőbb 2019. őszétől vágányzárakra is számíthatunk Szabadbattyán és Balatonfüred között.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.