Önjáró trolibuszt fejlesztettek Szegeden

Istvánfi Péter   ·   2013.01.28. 13:00
00

A most bemutatott kocsival együtt összesen öt buszt építenek majd át trolivá, melyekbe hordozható akkut építenek.

A Szegedi Közlekedési Kft. kilenc társszervezettel együtt vesz részt a „Trolley – Promoting Electric Public Transport” EU-programban, amelynek zárókonferenciáját január 22-én és 23-án tartották a napfény városában.

A program célja a trolibusz, mint környezetbarát közforgalmú közlekedési eszköz népszerűsítése és fejlesztése. A projekt résztvevői: Salzburg (Ausztria), Brno (Csehország), Párma (Olaszország), Eberswalde (Németország), Lipcse (Németország), Gdynia (Lengyelország), a Gdanski Egyetem (Lengyelország) és a Trolleymotion szervezet. Az SZKT az elnyert támogatásból gyors járatú váltókkal és akadálymentes peronnal korszerűsítette a Híd és a Vár utcai csomópontot.

A rendezvény záróakkordjaként bemutatkozott az SZKT által kifejlesztett új trolibusz<br/>(fotók: MTI/Kelemen Zoltán Gergely)

Az innovációs alap támogatásával pedig az EDF Démász Zrt., a Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Kar és a Sedulitas-Pro Kft. együttműködésével kifejlesztettek egy új, önjárásra képes trolibuszt. A jármű alapja egy Csehországból használtan vásárolt, majd felújított Skoda 21Ab autóbusz volt, amibe a Szegeden már jól ismert Cegelec TV Europulse elektronika került. A több mint egyéves fejlesztő munka során a trolibuszhoz új vezérlőrendszert, egyedi megoldású könnyített hajtáskonténert, valamint nagy teljesítményű akkumulátorblokkot terveztek a társaságnál.

A troli hátuljába beépített 90 Ah-ás kapacitású, 120 cellás lítium-vas-foszfát akkumulátor 4-5 kilométer felsővezeték nélküli „szabadságot” engedélyez a járműnek, segítségével forgalmi zavar (baleset, lezárás) esetén sem áll le a troliközlekedés. Az akkucsomag hordozható kivitelű, azaz könnyedén átpakolható egy másik trolibuszba. A tervek szerint ezt ki is fogja használni az SZKT: a projekt keretében a bemutatókocsival együtt összesen öt autóbuszt fognak trolivá építeni, amihez két-három akkucsomag lesz elérhető, amit mindig az a jármű fog kapni, amelyiknek szüksége lesz rá.

Az önjárást biztosító akkucsomag hátul helyezkedik el

A trolibuszfejlesztés ezzel nem ért véget Szegeden: idén augusztusban kell leszállítania a Skodának az első Ikarus V187-es trolibuszt, a további 13 jármű pedig várhatóan 2014 szeptemberében fog forgalomba állni. A járművek váza idehaza fog készülni, amibe majd Csehországban kerül bele a Skoda elektronika.

Az új csuklós trolik a szegediek döntésének megfeleően piros színben fognak érkezni, megújult homlok- és hátfallal, vagyis a cég állományában lévő SZKT-ARC Tr 187 TV.EU trolibusztól nemcsak elektronikában, de külsőleg is el fognak térni.

Kapcsolódó hírek