Orosz–fehérorosz tengely a kínai szállítmányokért
A kínai Senszen városában megtartott Kínai Nemzetközi Logisztikai és Szállítmányozási Vásáron (CILF 2018) kötött együttműködési megállapodást október 11-én az Orosz Vasutak logisztikai üzletága (RZSD Logistics) a Belorusz Vasúttal arról, hogy a jövőben erősítik együttműködésüket a Kínából Európába tartó konténervonatok hatékonyabb leközlekedtetése érdekében.
Az ukrán válság miatt a szállítmányozók nem részesítik előnyben az Oroszországból Ukrajnán keresztül Európába vezető útvonalakat, így mindenféle törekvések vannak arra, hogy alternatív irányokon közelítsék meg a kínai vasúti szállítmányok az öreg kontinenst. Az ukránok a Fekete-tenger igénybevételével, Törökországon át szerveznék a kínai konténerek új selyemútját, míg Oroszország nyilván saját vasúti hálózatán szeretné a legtöbb fuvart áthajtani, ez esetben viszont Ukrajna kikerüléséhez Fehéroroszországon át kell megfelelő útvonalakat biztosítani.
Magyarországra is sok kínai városból érkezett már konténervonat, illetve az Athén melletti pireuszi kikötőn keresztül is érkeztek szállítmányok, de a vámolási csalások miatt ezek száma most minimálisra csökkent.
A mostani megállapodás alapján három fehérorosz–lengyel határátmenetet is fejlesztenének, hogy biztosítsák a konténeres tranzitszállítmányok áthaladásának kedvezőbb feltételeit: Breszt–Tereszpol, Szviszlacs–Szemjanuvka és Bruzgi–Kuznyica Bialostocka között. Mindemellett a fehérorosz vasúttársaság az év végére szeretné megnyitni a Viszoko Litovszk–Czeremcha határátmenetet is. Ezen kívül a megállapodás szerint Minszkben a Koljadicsi Logisztikai Terminál központi elosztói szerepet kap az Európába tartó szállítmányok esetében. A két vasúttársaság még közös vagonflotta létrehozásáról is döntött, ami ezt és más projekteket is szolgálni fog.
Ebben az évben összesen négyezer konténervonat áthaladására számítanak Fehéroroszországban. Mindezek mellett az RZSD Logistics és a Belorusz Vasút arról is egyeztetett, hogy miként lehetne rövidebb idő alatt megoldani a kisméretű szállítmányok, tipikusan a Kínából rendelt csomagok eljuttatását a célországba. Az RZSD közleménye szerint Pekingből Moszkván át Minszkbe nyolc nap alatt lehetne rendszeresen ilyen szállítmányokat eljuttatni úgynevezett Railjet-poggyászkocsik alkalmazásával.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!