Összefognak a környezetvédők és a közúti fuvarozók

iho   ·   2017.11.25. 08:45
VECTO_kislidkep

Az Európai Bizottság javaslatot tett az új nehézgépjárművek szén-dioxid-kibocsátásának és üzemanyag-fogyasztásának nyomon követéséről és bejelentéséről. A szükséges adatok méréshez a Bizottság kifejlesztett egy szimulációs szoftvert, a VECTO-t (Vehicle Energy Consumption Calculation Tool), amely alkalmas arra, hogy meghatározza a szén-dioxid-kibocsátást, megmérje az összetevőket, és modellezze minden egyes jármű esetében.

A szimulációs eszköz a nehéz-tehergépjárművek esetében az egész jármű szén-dioxid-kibocsátását méri, vagyis kiterjed a jármű motorjának és erőátviteli rendszerének, légellenállási jellemzőinek, gördülő-ellenállásának és kiegészítő berendezéseinek tulajdonítható kibocsátásra is. Ezek az igazolt és ellenőrzött értékek minden újonnan regisztrált nehézgépjármű esetén meghatározhatók, valamint jelenthetők és nyomon követhetők.

Használat közbeni kibocsátásmérővel (PEMS) felszerelt vontató

Az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (European Federation for Transport and Environment, T&E), amelynek a Levegő Munkacsoport is tagja, úgy látja, hogy a tervezet nem biztosítja eléggé az adatok hozzáférhetőségét a fuvarozók számára az új tehergépkocsik fogyasztásáról – tájékoztatott közleményében a Levegő Munkacsoport. Ezért levelet intézett Miguel Arias Cañete éghajlat- és energiapolitikáért felelős uniós biztoshoz, amelyben olyan módosításokat javasol az új nehézgépjárművek szén-dioxid-kibocsátásának és üzemanyag-fogyasztásának nyomon követéséről és bejelentéséről szóló rendelethez, amelyek növeli az átláthatóságot, és lehetővé teszi, hogy a szoftver működését bárki ellenőrizhesse a VECTO adatbázisában.

Magyarország legjelentősebb fuvarozói érdekvédelmi szervezete, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) csatlakozott a felhíváshoz. A levelet Somogyi Gábor főtitkár írta alá a T&E témafelelősének budapesti látogatásakor. Az esemény során Stef Cornelis tárgyalt a Waberer’s International, Európa egyik legnagyobb fuvarozó cégének vezetőivel is a fogyasztáscsökkentés különféle lehetőségeiről. Stef Cornelis a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban tett látogatásakor azt kérte, hogy a magyar kormány támogassa az Európai Tanácsban az Európai Unió döntéshozói előtt lévő, a tehergépkocsik üzemanyag-fogyasztását csökkentő és biztonságát növelő technikai előírások meghozatalát.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek