Ősz augusztusban: vajon jól járunk a menetrend-módosítással?

Károly Szabolcs   ·   2016.08.15. 21:15
400px_desiro

A 2016/2017-es országos vasúti menetrend augusztus huszonkilencedikén érvénybe lépő harmadik számú módosítása számos kisebb változást hoz, Esztergom, Ózd és Sárbogárd felé viszont jelentősnek mondható a menetrend-igazítás. A MÁV-Start legújabb módosításán felül azonban számos vonalon vágányzári menetrend él majd.

2-es vonal

A Budapest–Esztergom vonal az elmúlt években a horror áron megvalósuló, ráadásul jócskán elhúzódó átépítés és villamosítás okán sokszor került a figyelem középpontjába. A 2018-ig tartó munkálatok a nyár végével folytatódnak: hamarosan megújul az esztergomi és a dorogi állomás, valamint éjszakai és hétvégi, teljes kizárásos vágányzárakkal megkezdődik a felsővezeték kiépítése is. A menetrend szempontjából újabb pozitívum azonban, még ha nem is túl nagy léptékű, hogy a menetidő újabb percekkel rövidül. A mindenhol megállós személyvonatok a Nyugati felől két perccel gyorsulnak: az Újpest–Aquincum és a Pilisjászfalu–Piliscsév szakaszokról húznak ki egy-egy percet. Esztergom felől nincs változás, mindössze egy perccel hamarabb közlekednek. A gyorsított személyek menetvonalaiba viszont komolyabban belenyúlnak, ezáltal még gyorsabbá válhatnak: az óra ötvennégyes nyugatis indulás óra egészre tolódik, cserébe az eddigi hetvenhét perces menetidő kilenc perccel csökken, így Esztergomba már hatvannyolc perc alatt el lehet majd jutni. Esztergomból a főváros felé délelőtt marad az óra negyvenhetes indulás, a délutáni óra ötvenegyes viszont negyvennyolcra jön előre. A hetvenkilenc és nyolcvanhárom perces menetidő délelőtt hetvenegy és hetven perce csökken.

A villamosítás előtt álló 2-es vonal további pár perccel gyorsul (fotó: Vörös Attila)

4-es vonal

Az egyik alibi-menetrendes vonalon, a két vonatpáros Esztergom–Komáromon a reggel és kora délután Komáromból Esztergomba közlekedő 32919-es és 34912-es vonatok két perccel korábban érnek majd Esztergomba. Ellenkező irányban a reggel hat óra ötvenhármas, Székesfehérvárra induló személy Komáromig öt perccel később közlekedik.

30-as vonal

A Balaton déli partján szeptember tizenkettedikén megkezdődik a pályafelújítás második nagy üteme, elsőnek Szántód-Kőröshegy és Fonyód közötti teljes kizárással. A belföldi vonatokat autóbuszok pótolják majd, egészen 2017 nyaráig, a magyar és a horvát fővárosok között közlekedő, nemzetközi Agram Intercity pedig Dombóvár–Kaposvár–Gyékényes felé, pécsi IC-kkel egyesítve kerül majd.

38-as vonal

A Nagyatád és Somogyszob közötti kilenc kilométeren egy új, délelőtti fordulóval bővül a szolgáltatás, továbbá megváltozik egy délelőtti és egy dél körüli vonatpár menetrendje.

40-es vonal

A pécsi vonalon a tavaly decemberi menetrendváltással egy délelőtti, Pusztaszabolcs és Dombóvár közötti, flirtös személyvonatpárt gyomláltak ki, ehelyett kárpótlásul Dombóvár felé az előző vonatot Kaposvárig küldték tovább, ami onnan is fordult. Szeptember tizenkettedikétől ez a lehetőség megszűnik: a jelenleg még 8224 és 8205 számú, szeptembertől 8034 és 8033 számú vonatok egyik végállomása Dombóvár lesz. Szeptember tizenkettedikétől az Agram Intercity a Balaton déli partja helyett a Pusztaszabolcs–Dombóvár–Kaposvár–Gyékényes útirányon közlekedik, mivel a 30-ason folytatódik az átépítés. Az Agram Zágráb felé a Sopianae IC-vel (IC800) egyesítve jut el Dombóvárig, majd onnan már külön folytatja útját. Visszafelé a délutáni Mecsek IC-n (IC815) fog utazni a zágrábi stokk.

41-es vonal

A pusztaszabolcsi, közvetlen kocsikkal a Déliből/be közlekedő személyvonatpár Dombóvárig történő visszavágásával a somogyi megyeszékhely elveszít egy közvetlen budapesti elérhetőséget, viszont egy másik, még jobb lehetőséghez jut hozzá: a kerülőző, zágrábi Agram IC-hez. A páros Agram Dombóvár és Kaposvár között „vonatpótló vonatként” funkcionál: a 8802-es Dombóvár–Gyékényes személyvonat, amely a somogyi megyeszékhelyig nem áll meg, csak Kaposvártól fog közlekedni. A pusztaszabolcsi járat helyett a 8254-es Kaposvár–Nagykanizsa személyvonat Dombóvárról indul, vissza irányban pedig Kaposvár és Dombóvár között a páratlan Agram (IC201) pótolja. Az Agramot a két állomás között mindkét irányban pót- és helyjegy váltása nélkül igénybe lehet majd venni.

45-ös vonal

A szintén alibi-menetrendes Székesfehérvár és Sárbogárd között jócskán átalakul a kínálat: Fehérvár felől a reggel nyolcas (38412) és délután két órai (38414) személyvonatok megszűnnek. Helyettük délelőtt tízkor lesz egy minden nap, egészen Cecéig közlekedő járat (38422), a napi „másik vonat” pedig hétvégén délután négykor (38456), hétköznap pedig tizenkilenc óra ötven perckor (38418) indul. Ellenkező irányban a reggeli 38427-es vonat Cecéről fog indulni, a délutáni, jelenleg tizenöt óra háromkor induló személy (38413) helyett hétvégén két órával később (38453), munkanap pedig 17 óra 36 perckor fordul majd vissza Sárbogárdról (38413).

46-os vonal

A munkanap kora reggeli Sárbogárd–Baja-vonatot (8310) Bátaszékig vágják vissza, a Baja–Tolna-Mözs-járat pedig csak Bátaszéktől közlekedik. A reggeli, 38427-es Sárbogárd–Székesfehérvár-vonat Cecétől indul majd, a délelőtti 38422-es pedig odáig szalad ki. Munkanap kora délután egy új, Tolna-Mözs–Decs-járat (8354) jelenik meg, így ellenirányú párja, a jelenlegi Szekszárd–Nagydorog- (8315) vonat Decsről indul majd vissza. Az esti Sugovica (Ex1836) és a reggeli Gemenc (Ex839) expresszek viszont belassulnak: előbbi Cece és Bátaszék között Szekszárd-Palánk megállóhely kivételével mindenhol, utóbbi Baja és Szekszárd között majdnem mindenhol meg fog állni.

50-es vonal

Dombóvár és Bátaszék között a legutolsó, Dombóvárról Bátaszékre közlekedő vonat kivételével három-négy perccel később fognak indulni a vonatok, menetidejük is megnő néhány perccel.

80-as vonal

A sátoraljaújhelyi vonalon utazóknak a 2016-2017-es menetrendtervezet „rémhírei” után újabb, ráadásul már biztos bosszúságcsomagot tartogat az ősz: megszűnnek az alapütemen felüli mentesítő járatok. Ennek értelmében búcsúzik a pénteken Budapest felől, vasárnap pedig a Keletibe tartó Hosszú Lépés gyors (15204, 15201), amely a főváros és Mezőkövesd között sehol nem állt meg. (A járat kinyírását szépen elő is készítették: a június közepétől december közepéig tartó újhelyi vágányzár során csak Miskolc és Budapest között közlekedik, teljesen értelmetlen módon, még Szerencsig sem megy fel, így a zempléni utasoknak kétszer is át kellene szállniuk hozzá. Nem kérdés: inkább az alap sebesvonatokkal vagy intercitykkel mennek.) Ugyanígy elköszön a zempléni tájaktól a péntek este a keletiből induló Füzér Intercity (IC1528), továbbá a vasárnap esti, desirós Zemplén Expressz (Ex1521) is. (Ahhoz képest, hogy két éve még arról volt szó, hogy napi Intercity-pár lesz Sátoraljaújhely és Budapest között... Talán majd a tervezett villamosítás után, valamikor...) Így a Sátoraljaújhely és Szerencs térségéből a fővárosba visszautazóknak valószínűleg az eddig is tömegnyomorral küzdő Vércse Intercity (IC658) marad az egyetlen épkézláb választás az emberi időben való (20 óra 30 perc) budapesti érkezéshez, a legutolsó újhelyi sebes már este tíz órával „kecsegtet”. A sebesek ráadásul általában mindössze négy-öt kocsiból állnak.

92-es vonal

A módosítás egyik legjelentősebb híre, hogy hat év után visszatérnek a közvetlen ózdi személyvonatok a 92-esre. A vonalat a 2010. decemberi menetváltással „vágták ketté”: a Csörgővel vontatott, két-három kocsis személyvonatok és a dupla InterPici-Bzmotokból álló IP-szolgáltatás helyére az alsó, Miskolc–Kazincbarcika részre rövidke, kétkocsis szilis ingák kerültek, kihasználva a villamos vontatás lehetőségeit, míg a felső, Ózd–Kazincbarcika szakaszon dupla InterPici-szerelvény pörgött, elég kevés ülőhelyet biztosítva. 2014-ben jelentek meg a barcikai ingákon az Istvántelekről folyamatosan Miskolcra költöző Ganz-Hernyók, azonban a motorvonatok nem túl acélos üzemkészsége jó néhány alkalommal okozott fejtörést személyzetnek és karbantartóknak egyaránt. A 2015 végi menetrendváltással kivágták a kínálatból a kétórás alapütemen felüli barcikai személyvonatok nagy részét, az ózdi személyek ex-InterPici Bézéit hagyományos Bzmotokra cserélték, már kicsivel több ülőhelyet kínálva – az IP-k egyik fele Nyíregyházára, másik fele Békéscsabára került, cserébe azonban semmit sem kapott Miskolc.

Hat év után újra Miskolc és Ózd között végig járnak a vonatok a 92-esen, a kapacitás viszont jócskán lecsökken a két Bz-motorral (a szerző felvétele)

Habár ismét teljes vonalon járnak majd a személyek, üröm az örömben, hogy a tervek szerint mindössze két Bz-motorkocsiból álló szerelvények járják majd a kétóránkénti pendlit, száz alatti ülőhely-kapacitással. A jelenlegi menetrend szinte semmit sem változik, az alsó és a felső szakasz menetvonalai egyesülnek, az alsó részen nő a menetidő, de a barcikai átszállás megspórolásával ez visszanyerhető. Egy kora reggeli (5420–5429) és egy késő esti barcikai plusz kanyar (5438–5461) marad, várhatóan Hernyóval. Mivel az eddigi két ózdi Bz-kocsi helyére négy kell majd, a borsodi megyeszékhely pillanatnyilag gondban van: nincs ennyi hadra fogható motorkocsi Miskolcon. A hírek szerint Szentesről érkeznek majd kisegítő járművek.

100-as vonal

A záhonyi vonalon a Budapest-Nyugati és Debrecen közötti Kengyelfutó mentesítő gyorsvonat (pénteki 16006, vasárnapi 16003) az újhelyi társak sorsára jut: pótlás nélkül tűnnek el a menetrendből.

154-es vonal

A Bátaszék–Baja–Kiskunhalas szakaszon a munkanap reggeli Sárbogárd–Baja-járat (8310) csak Bátaszékig közlekedik, a Bátaszék–Baja-szakaszról pótlás nélkül eltűnik. Ezt pótlandó, a nyolc óra előtti bajai érkezéshez a Dombóvár–Bátaszék–Baja járat (38712) néhány perccel hamarabb közlekedik. A reggeli, Budapestre tartó Gemenc Expressz (Ex839) már Pörbölyön és Alsónyéken is meg fog állni, továbbá néhány járat menetvonala pár perccel módosul.

Ön szerint mikor változott utoljára előnyére a MÁV-menetrend?
:P
:/
Több komolyságot, ennek a szavazásnak sincs semmi értelme!
Ne, ne hagyjátok abba, szeretjük ezeket „vicces” izéket!
Gyurcsány és az elmúlt nyolc év!
Do Quizzes

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Nyugat-Balkán felé terjeszkedik a TEN-T

iho/vasút   ·   2021.01.24. 19:05

A transzeurópai közlekedési hálózat létrehozása rendkívül fontos az európai integrációs folyamatban, hiszen a magáncélú utazás mellett a vállalkozásoknak is könnyebbé teszi a szállítást, aminek fontosságára a koronavírus-járvány is rámutatott.