Jó munkához idő kell: fél év alatt turbóz föl tizenkét kilométert a MÁV
Pályakorszerűsítési munkálatok miatt június tizennyolcadikától december tizedikéig a vonatok módosított menetrend szerint közlekednek a Miskolc–Szerencs–Sátoraljaújhely vasútvonalon. Ez idő alatt Szerencs és Sátoraljaújhely között végig vonatpótló autóbuszok szállítják az utasokat. A buszokon a vasúti menetjegyek érvényesek, azonban csoportok együttes elhelyezését és a kerékpárszállítást nem tudja biztosítani a MÁV-Start.
A vágányzári munkálatok miatt szeptembertől a tanulmányi időszak pénteki napjain közlekedő Hosszú lépés nevű gyorsvonat csak Budapest-Keleti pályaudvar és Miskolc-Tiszai állomás között közlekedik, nem megy el Sátoraljaújhelyig, vasárnaponként pedig Sátoraljaújhely helyett Miskolcról indul Budapestre. A vasúttársaság arra kéri az utasokat, hogy figyeljék az állomásokon kihelyezett hirdetményeket és útbaigazító táblákat, valamint a hangos utastájékoztatást. A módosított menetrend a MÁV-csoport honlapján, a vágányzári hírek között érhető el. Az utasok a Vonatinfó alkalmazáson, az ELVIRA menetrendi keresőben, illetve a MÁVDIREKT helyi tarifával hívható vonalán, a 06-40-49-49-49-es telefonszámon is tájékozódhatnak.
A MÁV FKG Kft. a sátoraljaújhelyi vonalon 2016-ban tizenkét kilométernyi nyíltvonali pályaszakaszt újít fel. A jelenlegi nyolcvan kilométer per órás pályasebességet százra emelik ezen a szakaszon is, ennek köszönhetően rövidülhet az eljutási idő és stabilabbá válthat a menetrend. A várhatóan december közepéig tartó átépítés egy megállóhelyet érint: Bodrogolaszin a peront az új szabványok szerint megemelik, térkővel burkolják és kétszázötven méter hosszan a térvilágítást is felújítják. Az érintett szakaszon található hét vasúti útátjáró modern, gumielemes burkolatot kap, amelyen az áthaladás simább és zökkenőmentes. Az átépítés során megerősítik a vágányt, a vízlevezetés érdekében új szivárgókat, földárkokat készítenek. A sínek az új zúzottkő ágyazatban használt, minősített vasbeton aljakon, korszerű ragasztott kötésekkel és leerősítéssel, hézagnélküli kivitelben készülnek. A kivitelezés során fejlesztik a biztosítóberendezést és a távközlési létesítményeket, továbbá a villamosítás előkészítéseként negyvenkét oszlopalapot helyeznek el a pálya mentén. Ezeken kívül átépítenek egy acélhidat, valamint elbontanak egy feleslegessé vált felüljárót.
A Mezőzombor–Sátoraljaújhely vasúti fővonal a 80-as számú Budapest–Miskolc–Szerencs–Sátoraljaújhely nemzetközi törzshálózati fővonal része. Kiépítési pályasebessége nyolcvan kilométer per óra. A MÁV 2012-ben indította el a vonal villamosítását is magában foglaló felújítási programot, amelynek során a 100-as vonal átépítéséből kinyert anyagok felhasználásával az engedélyezett tempó százra emelkedik. Az eddig megújult Mezőzombor–Olaszliszka-Tolcsva szakaszon ez már fizikailag meg is valósult, a menetrend azonban mégsem követi. Habár az eredetileg 2016-ra tervezett villamosítás engedélyezési terveit már 2011-ben elkészítette a vasúttársaság, a MÁV FKG által végzett átépítési munkálatok meglehetősen nyögvenyelősen haladnak, így a projekt már több év késésben jár.
A pályarekonstrukció eddig három szakaszt ölel fel: 2012 őszén, október elejétől december közepéig Mezőzombor és Bodrogkeresztúr állomások között, körülbelül hét kilométer hosszan újult meg a nyíltvonali al- és felépítmény. Ezután bő másfél év szünet következett. 2014-ben terv szerint Bodrogkeresztúrtól Olaszliszka-Tolcsva állomásig, tizenegy kilométeren haladt volna előre a munka, azonban az mindössze hat kilométeren, Erdőbénye megállóval bezárólag valósult meg, három hónap alatt, szeptember közepe és december közepe között. Pozitívum viszont, hogy nemcsak a vasúti pálya, hanem Szegi és Erdőbénye megállói is korszerűsödtek: új, SK+55-ös, Viacolor-díszkőből rakott magasperont és jobb világítást kaptak. 2015-ben ismét bő három hónapig folytak a vágányzári munkák: április eleje és július közepe között Erdőbényétől Olaszliszka-Tolcsva állomás kezdőpont felőli bejáratáig, bő öt kilométeren újult meg a pálya – a tervezett Olaszliszka-Tolcsva–Sárospatak állomásköz helyett, melyre végül 2016 nyarán és őszén kerülhet sor. Az utolsó, kilenc kilométer hosszú Sárospatak–Sátoraljaújhely állomásközt jelen állás szerint 2017-ben építik majd át; a munkálatok során több kilométer hosszan egy méterrel megemelik a vasúti töltést árvízvédelem okán. A várhatóan 2018 során megvalósuló villamosítást követően Budapest és Sátoraljaújhely között az eljutási idő körülbelül fél órával csökkenhet, ennek eredményeként javul a szolgáltatási színvonal. A villamosított üzem felvételéhez szükséges műszaki feltételeknek tavaly nyáron jártunk utána. (Összehasonlításképp: a GYSEV egy éven belül, idén március és december között felújítja és villamosítja a 17-es vonal hasonló hosszúságú – állomási átmenő vágányokkal együtt 49 kilométer; a Mezőzombor–Sátoraljaújhely szakasz 42 kilométer – Szombathely–Zalaszentiván szakaszát, igaz az a projekt uniós források, valamint a Swietelsky segítségével zajlik, továbbá jóval kevesebb nyíltvonali pálya épül át.)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!