Repül az ezredik Dreamliner!

iho   ·   2020.04.06. 12:00
cim

A rengeteg rossz hír után végre valami más, elkészült és már a levegőben tesztelik az ezredik Boeing 787-est, az Álomgépet, amely forradalmasította a szélestörzsű utasszállítók világát, más kérdés, mekkora nehézségek és buktatók közepette.

(fotók: Boeing)

A konstrukció lényege a gazdaságosság és az utaskényelem, új technológiák bevetésével. A kategória addigi gépeihez képest kisebb a szerkezeti tömeg, köszönhetően a kompozit építésű törzsnek, a hidraulikus-pneumatikus rendszerek többségét elektromos rendszerekkel váltották ki. A korszerűbb hajtóművek kevesebbet fogyasztanak – bár a Rolls Royce Trent 1000 problémái most is okoznak fennakadást a gyártásban és a gépek forgalmában is.

Az utasok számára kellemesebb a kabinnyomás kevésbé száraz levegővel, a nagy és elektromosan sötétíthető ablakok és a megnövelt fejfeletti tárlók is javítják a komfortot. Ami a siker további lényes összetevője: az akár 15–17 ezer kilométeres hatótávolság és a kapacitásában jól eltalált gépcsalád, amely a point-to-point vonalrendszer győzelmét hozta a gyártásból lassan kisoroló óriásgépekkel szemben.

A fejlesztés csúszása három év volt, elsősorban a globális gyártási rendszer gondjai miatt, az első prototípus szűzfelszállása 2009 december közepén történt, az első átadott gép az All Nippon légitársaságé volt 2011-ben. Az első nagy probléma a forgalomba került gépekkel a 2013-ban két példányon tapasztalt hőelfutásos akkumulátor-tűz volt, ami után néhány hónapig földre kényszerültek a 787-esek, mit nem adnának a Boeing mai főnökei, ha csak ennyivel megúszták volna a MAX-ok problémáit… Mindenesetre azóta a Dreamliner a légiközlekedés egyik meghatározó típusává vált, amit igazol a még legyártásra váró gépek listája is, nem kevesebb, mint 541 példánnyal.

És még egy fontos újdonság a Boeing történelmének részeként, egy új gyártóhely, ami nem a hagyományos Everett-Renton-Moses Lake háromszögben található, hanem az USA egy egészen más területén. North Charleston most azért különösen fontos, mert a cég Rentonban a MAX-tiltás, Everettben, a szélestörzsűek központi gyártóhelyén a koronavírus miatt le kellett, hogy állítsa a gyártást, a dél-karolinai központ viszont dolgozhat tovább, aminek az a magyarázata, hogy az északnyugati Washington-állam, erős ázsiai kapcsolatainak köszönhetően, az egyik fontos gócpontja az Egyesült Államokban a járványnak, míg az Államok középső része nem annyira érintett.

(fotó: Twitter, Aeronews, planespottergary)

Az ezredik gép sem véletlenül kerül a Singapore Airlines flottájába, ugyanez a légitársaság vehette át 1993-ban az ezredik 747-est. A SIA a Dreamlinerből 15 példányt üzemeltet, és további 49 átadása várható a következő években. A légitársaság a leghosszabb törzsű változatot használja, sőt, ennek volt a kibocsájtója, a 9V-SCP is a 787-10 sorozat darabja, egyébként most már a legyártandó Dreamlinerek közül is 147 lesz ilyen, a SIA-nál 337 utasra berendezett verzió.

***

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.