Rotterdam felkészült a megnövekedő áruforgalomra

iho/vasút   ·   2021.04.08. 15:00
holland_tehervonat

Az Ever Given konténerszállító elakadását, majd a forgalmi torlódás megszűnését követően jelentős mennyiségű hajó tart a holland kikötőbe. Képes lesz kiszolgálni az áruk továbbszállításához szükséges kapacitásokat a vasút?

A tajvani Evergreen logisztikai vállalat panamai zászló alatt hajózó óriás konténerszállítója még március 23-án futott partra a Szuezi-csatorna déli bejáratánál: a négyszáz méter hosszú, bő 200 ezer tonnás vízi jármű egy nagyobb széllökés miatt tért le a kijelölt útvonalról és állt bele orral a keleti parti homokfalba, keresztbe fordulva a fontos vízi átjáró egyik legszűkebb részén, blokkolva a forgalmat. A baleset miatt napokig csak jócskán csökkentett kapacitással üzemelhetett a jelentős áruszállítást bonyolító csatorna: az átjárón a világ tengeri kereskedelmének tizenkét százaléka halad át, a konténeres szállítás aránya pedig a harminc százalékot is eléri.

Az Ever Givent március 29-én sikerült kiszabadítani, és a forgalom is fokozatosan megindulhatott: hatalmas áruszállító hajók tucatjai haladnak konvojban a fontos európai kikötők felé, a szokásosnál is nagyobb árumennyiséget, több százezer tonna árut zúdítva rájuk hamarosan. Ezzel a kihívással néz szembe a legnagyobbnak számító rotterdami kikötő is. Az áruk nagy részét teherautókra, más hajókra, valamint tehervonatokra rakodják majd át.

Az Ever Givent további több tucat hatalmas konténerhajó követi Rotterdam felé, ennek következtében megnövekszik az érkező áruk mennyisége is a hollandiai kikötőben (kép forrása: Wikipedia)

A holland vasúti infrastruktúrakezelő ProRail szerint jelenleg nincs igény plusz kapacitásokra, a dolgok a megszokott mederben zajlanak, és a következő hetekben is csak napi néhány vonattal számítanak többre. Egyelőre még nem tudni, hogy a következő hetek során mennyi áru érkezik a hátországokba Rotterdamon keresztül. A kikötő tíz százalékkal több hajó érkezésére számít, mivel ezek azonban nem minden árujukat Rotterdamban rakodják ki, így nincs pontos szám. A vasút viszont készen áll a kihívásra: tisztában vannak a szabad kapacitásokkal, így a szabad menetvonalak alapján naponta néhány pluszvonatot gond nélkül tudnak kezelni.

A legtöbb fuvarozó és vasúttársaság egyetért abban, hogy a megszokott módon szállítanak majd a hátországba, ha azonban plusz kapacitásra lesz szükség, bonyolódhatnak a dolgok. A DB Cargo hollandiai leányvállalata szerint mindig van lehetőség további kapacitások felszabadítására, de tisztában kell lenni néhány korláttal, például a Németország és Hollandia közötti vasúti teherszállítási pálya, a Betuwe-vonal jelenleg nem vehető igénybe, mivel az Oberhausen–Emmerich szakaszon pályafelújítás zajlik. A ProRailnél is azon a véleményen vannak, hogy azzal a kapacitásmennyiséggel kell dolgozni, ami jelenleg rendelkezésre áll; a közúttal ellentétben nem lehet csak úgy hirtelen növelni a kapacitást, az elérhető mennyiséget a lehető legjobban kell kihasználni.

A kapacitási korlátokon felül aggodalmak merülnek fel a vasúti árufuvarozási szektor hatékonyságát illetően is. Az iparág szakemberei szerint más fuvarozási ágazatokkal összehasonlítva a vasutat nem éppen a hatékonyságáról ismerik, zavarhelyzetekben többek között ezért is szállít a legtöbb fuvarozó inkább hajóval vagy teherautókkal. Ha azonban a szektor együttműködik, nagyon fontos szerepet tölthet be. Fontos, hogy a mélytengeri terminálok vasúti részlegei el legyenek látva a tehervonatok, valamint a belföldi hajók ki- és berakodásához is értő személyzettel, ezzel még hatékonyabban kihasználva az időt, és hogy az ellátási lánc tagjait jó előre értesítsék a vonatok várható érkezési és indulási időpontjairól, a be- és kirakodásokról. Továbbá arról is, hogy a terminálhelyeket, rakodóhelyeket, vasúti menetvonalakat tartalmazó integrált terv már 24–72 órával az alkalmazás előtt megfelelő legyen.

Ha minden érintett fél a legmagasabb szintű figyelmet szenteli a munkának, és a kommunikáció is megfelelő, akkor a helyzetből ki lehet hozni a maximumot. A szektor pedig jelenleg a legmagasabb készültségben áll, és a kommunikáció is az elvárt szinten zajlik. Egyre inkább úgy néz ki, hogy szükség lesz plusz vonatokra, ahogy a Brexit alatt vagy a koronavírus-pandémia elején is. A Logisztikai Szövetséghez tartozó ProRail szerint a vonatok kihasználtsága is nagyobb lesz. A rotterdami kikötő a logisztikai szektor minden érintett felével kommunikál, mivel minden létező segítségre szükség lehet, ha a megnövekedett mennyiségű áru befut – számol be a Rail Freight.

(Nyitókép forrása: railfreight.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Ellátási lánc Logisztika

Automatizált portáldaruk gumikeréken

Kiss Bertalan   ·   2021.07.28. 15:00

A gumibaroncsos portáldaruk körülbelül másfél éve jelentek meg a Kalmar kínálatában, egy új fejezetet nyitva a konténerterminálok világában. Valójában egy újabb, rugalmas és költséghatékony alternatívát jelentenek.