Senki többet, harmadszor!

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2014.03.22. 11:15
kiskep_PELERJ

A jegyárháború már smafu. Az utasokért folytatott harcban a három vasúti konkurens cég, a ČD, a Regiojet és a LeoExpress is új kártyát húzott elő. Az utas pedig csak dörzsöli a markát. Késés vagy egyéb utazási komfort hiánya esetén nagyobb kárpótláshoz juthatnak a vonattal utazók, mint azt Brüsszelben előírták. Saját magukat ostorozzák a vasúttársaságok csak azért, hogy az ő vonatukra üljön fel az utas.

fotó: JLV

České dráhy

A ČD az uniós jogszabályok betartásán túl például garantálja az utolsó csatlakozást. Ez azt jelenti, hogy ha valamilyen oknál fogva – és ez lehet akár időjárási viszonyok miatt is – lekési az utas az utolsó csatlakozást, a ČD kifizeti a taxit utasának (vagy utasainak) hazaszállítására. Olyan eset is volt 2013-ban, amikor a ČD számlájára hotelben szállt meg utas. Továbbá a Cseh Vasutak azt is önkéntesen vállalják, hogy visszafizetik a teljes jegyárat akkor, ha az utas a járata akár öt perces késése miatt is, visszalép utazási szándékától. Erre csak több mint hatvan perces késés esetén kötelezi az EU a vasúttársaságokat. Átlagon felüli intézkedésnek számít az is, hogy a ČD a garantált kényelem hiányakor is fizet. Ilyen például az az eset, ha az összeállítási renddel ellentétben nincs elsőosztályú kocsi a vonaton, vagy nem működik a klímaberendezés, vagy télen nem fűt a kocsi. Kötelező jelleggel a ČD-nek kárpótlásként a jegyár 25 százalékát kell visszafizetnie akkor, ha a vonat 60 percnél többet késik, s a menetjegy ára meghaladta a 400 koronát (4 500 forint) belföldi járat esetében, s a 16 eurót nemzetközi járat esetében. Több mint 120 perces késésnél pedig már a megváltott menetjegy 50 százalékát köteles megtéríteni amennyiben a jegy ára meghaladja a 200 koronát (2 300 forint) belföldi járat esetében, valamint 8 eurót nemzetközi járat esetében. A kártérítési igényt írásban, vagy elektronikusan kell benyújtani.

forrás: E15.cz

fotó: Regiojet

Regiojet

A Regiojetnél a következőképpen alakul a helyzet: nem kell külön kérvényezni a kompenzációt, ha van ok a kárpótlásra, azt az utas automatikusan megkapja. Amennyiben a késés nem a Regiojet hibájából történik, akkor 10 százalékot fizet vissza 60 percnél nagyobb késéskor, s 50 százalékot több mint kétórás késéskor. Ha mondjuk elromlik a mozdony, akkor már 30 perc után jár a 10 százalék, 60 perc eltelte után az 50 százalék, s 120 perc után már a teljes árat visszafizetik. A jegy 100 százalékát fizetik vissza akkor is, ha nem működik a fűtés, vagy a légkondi. Arról, hogy mennyit fizettek kárpótlásként az utasoknak, nem adott ki a cég információt.

fotó: Leo Express

Leo Express

A Leo Expressnél hasonló a helyzet. A jegy árának 25 százaléka jár vissza abban az esetben, ha 60 és 119 perc közötti késés áll fenn, 120 percnél több késés esetében ez már 50 százalék. A teljes jegyár visszaigénylésére akkor is van lehetőség, amikor a járat több mint egy órás késése miatt az utas lemond utazási szándékáról. A kártérítést a Leónál is kérni kell, ezt minden jegypénztárban megteheti az utas, vagy ha e-shopban vásárolt jegyet, akkor a pénzt visszapumpálják a számlájára. Ezt legközelebbi jegyvásárlásakor kamatoztathatja. A Leo Express sem nyújtott információkat pontos számadatokról, mennyi pénzt fizettek az elmúlt évben kárpótlásra.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek