Szűk esztendők a felújításban

Kemsei Zoltán   ·   2012.11.01. 15:00
00

Ha rápillantunk a táblázatra, láthatjuk, hogy tízezer vágányméter (azaz kétvágányú pályát figyelembe véve ez csak öt kilométer) fölötti pályát 2009-ben és 2011-ben újítottak fel, ezzel szemben a 2012-es év (bár még nincs vége) mindössze 2200 vágányméterrel büszkélkedhet. Ehhez képest a 2013-as és a 2014-es előirányzott mennyiség (az uniós költségvetési ciklus utolsó éveiről beszélünk) bőven meghaladja a húszezer vágánymétert.

A táblázatban jól látható, melyik évben hány méter villamosvágányt újatíottak fel Budapesten

Vannak Budapesten elátkozottnak tűnő vonalak, amelyekhez látszólag nem nyúl senki, néha-néha még a megszüntetést is emlegetik a jólértesültek. Ezt cáfolta meg a 37-es villamos pályájának többlépcsős felújítása, amelynek utolsó szakasza, a Pongrácz úti felüljáró épp napjainkban újul meg. A kritikus, folyamatosan lassújelekkel tűzdelt vonalszakaszok közé tartozott még az Erzsébet királyné útja, az 51-es (előtte 30-as, majd 21-es) villamos ferencvárosi szakasza a Mester utcában és a Gubacsi úton. ezeken a szakaszokon apróbb, pályasebességet növelő síncserék, korrigálások születtek.

Pályafelújítás 2011-ben a Gellért rakparton<br>(a szerző felvételei)

Talán furcsa, hogy a szintén sokat kritizált Kőrösi Csoma Sándor út és az 1-es villamos jó néhány szakasza miért nem szerepel az előző felsorolásokban. Nos, az 1-es, 3-as villamosok fejlesztésére kiírt projekt célegyenesbe érkezett, megújulhat így a külső körút teljes villamospályája, és eltűnhet az utolsó rövid egyvágányú szakasz is a 3-as vonaláról.

Krónikus lassújelek nehezítik a közlekedést a Kőrösi Csoma Sándor úton

Ennek a két nagyprojektnek és a budai fonódó hálózat első ütemének köszönhetően a tervek szerint (elvileg az uniós és a saját források megvannak a beruházásokra) két év alatt épülhet, újulhat meg annyi villamospálya a fővárosban, mint előtte nyolc évig összesen. Valóban új villamosszakasz 2005-2012 között igen kevés épült: néhány áthelyezett visszafogáson kívül a 18-as villamos Budapfok, Forgalmi telep–Savoya park szakasza, a Móricz Zsigmond körtéri átszelés és a Jászai Mari tér–Margit híd vágánykapcsolat tekinthető annak, elbontottak viszont több használaton kívüli csatlakozást (Rákospalota-Újpest, Sörgyár környéke), és a szintén rég felhagyott Baross téri vágányokat.

Kapcsolódó hírek

Vasút Közút Nagyvasút Kisvasút Városi vasút Autóbuszközlekedés

Titkos bunker Veszprémben, 150 éves fűtőház Miskolcon, vasúti magángyűjtemény Kelebián, nosztalgiabuszok Hatvanban: ha Múzeumok Éjszakája, akkor MÁV–Volán-csoport is!

MÁV/iho   ·   2024.06.19. 16:10

Június 22-én az ország számos pontján várják érdekes programokkal a látogatókat: a MÁV–Volán-csoport idén is aktív résztvevője a rendezvénynek, tizenkilenc településen, összesen huszonegy helyszín tart nyitva az érdeklődők előtt jövő szombat éjszaka.