Talgo-vonatokat hoz a francia nagysebességű piacra a Le Train

iho/vasút   ·   2023.01.28. 09:00
letrain_talgo_avril

A francia magánvasút első járatai Bordeaux, Angoulême, Nantes, Rennes és Arcachon között fognak közlekedni, várhatóan már idén decembertől.

A szabad hozzáférésű Le Train startup-vállalkozást 2020 februárjában alapította meg Tony Bonifaci ipari szakember, azzal a céllal, hogy az első magántulajdonú nagysebességű vasúti szolgáltató legyen Franciaországban. A társaság 2021-ben kérte a francia szabályozó hatóság ART-től, hogy az Arcachon–Bordeaux–Angoulême–Poitiers–La Rochelle regionális viszonylaton, a Tours és Bordeaux közötti LGV Sud Europe Atlantique (LGV SEA) nagysebességű vonalat használva nyújthasson vasúti szolgáltatást, egyes járatok útvonalát Nantes-ig és Rennes-ig meghosszabbítva; a működési engedélyt tavaly december 24-én szerezte meg a Le Train.

A vállalkozás 2022-ben írt ki nemzetközi tendert 330 kilométer per órás sebességre képes villamos motorvonatok beszerzésére. Több hónapnyi tárgyalássorozatot követően a napokban írtak alá szerződést Bordeaux-ban a Talgóval: tíz S106-os sorozatú Avril szerelvényt szereznek be a spanyol gyártótól, 300 millió euró (nagyjából 120 milliárd forint) értékben. A megállapodás opcionálisan további vonatok megrendelését is lehetővé teszi. Az Avril motorvonatokat a Talgo spanyolországi, rivabellosai üzemében fogják megépíteni 2023 tavaszától, a szállítások 2025 elején kezdődhetnek.

A Le Train ügyvezető igazgatója, a francia vasútiinfrastruktúra-kezelő SNCF Réseau nagyprojektrészlegének egykori vezetője, Alain Gétraud elmondta, a szerelvények kialakítását még véglegesíteni kell, az viszont biztos, hogy a tizenegy kocsis vonatok összesen 350 ülőhelyet fognak kínálni egy utasosztállyal, negyven hely áll majd rendelkezésre a kerékpárok vagy szörfdeszkák tárolásához, lesz vendéglátórészleg és ingyenes fedélzeti wifi. Az Avrilok meg fognak felelni az összes átjárhatósági előírásnak (TSI), többek között az akadálymentesítésnek is. A járművek a Le Train a célra kijelölt leányvállalatának tulajdonába fognak kerülni, karbantartásukért egy a gyártó, az üzemeltető és külső partnerek által létrehozott leányvállalat fog felelni harminc évig. A szakember arról is beszélt, hogy a karbantartás az ország délnyugati részén található Új-Aquitania régióban zajlana, és bár a létesítmény helyszíne még nem végleges, van néhány lehetőségük. A régióban terveznek fenntartható közlekedéssel kapcsolatos kutatási és fejlesztési munkákat is.

Gétraud beszámolt arról is, hogy számos európai üzemeltetővel, többek között az SNCF Voyageurs-rel folynak tárgyalások használt szerelvények beszerzéséről vagy bérléséről, melyekkel akár már idén decemberben elindíthatják az első személyszállítási szolgáltatásokat.

A Le Train azt tervezi, hogy idővel napi ötven vonatot közlekedtetnének, évente több mint hárommillió utast szállítva, új színvonalat kínálva a kényelem és a felhasználóélmény terén. A cég jelenleg ötven alkalmazottal rendelkezik, ezt a későbbiekben százötvenre növelnék. A mozdonyvezetők képzésével a Getlink-leányvállalat CIFFCO-t bízták meg – számol be a Railway Gazette.

(Nyitóképünkön a Le Train Talgo-vonatainak látványterve. Kép forrása: Railway Gazette)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Nagyvasút Vasút

És mit adhat nekünk a Talgo?

T. H. F.   ·   2024.03.04. 16:35

Bár a kormány a minap második lépcsőben is tárgyalt a magyar vasúti közlekedés versenyképessége szempontjából létfontosságú járműbeszerzésekről és infrastruktúra-fejlesztésekről, egyelőre csak azt tűnik egyértelműnek: egyik esetben sem várhatók gyors megoldások.