Teljessé vált Nyíregyháza nyugati elkerülője
Az M3-as autópályától a 38-as főúton át Nyírszőlősig vezető, közel tizenöt kilométer hosszú nyugati elkerülő út első két, az M3-as autópályától a 36-os főútig tartó, összesen közel hét kilométeres szakaszát 2015 végétől használhatják az autósok. A most átadott, 9,2 milliárd forintból megépített útszakasszal az elkerülő már hiánytalanul betöltheti rendeltetését: a teherforgalom és a nemzetközi kamionforgalom elkerülheti a megyeszékhely belvárosát, így várhatóan megszűnnek a torlódások. Továbbá a város északi agglomerációjában (Nyírszőlős, Sóstógyógyfürdő) élők számára is közvetlen kapcsolatot nyújt az M3-as autópályához. A logisztikai szempontból jó helyen lévő 338-as főút mellett gazdaságfejlesztési övezetet szeretne kialakítani a városvezetés.
Az elkerülő út összesen közel nyolc kilométernyi új, kétszer egy sávos szakasza tizenkét méteres koronaszélességgel, három és fél méteres sávszélességgel, valamint két és fél méteres padkaszélességgel készült el, két ütemben. A munkálatok során tizenhétezer köbméternyi aszfaltpálya szerkezetet építettek be, négyszázezer köbméter töltésanyagot használtak fel és közel nyolcszáz fát ültettek az út mentén. A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) megbízásából a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, hazai forrásból valósult meg.
A Tiszavasváriba vezető 36-os és a Tokajig tartó 38-as főutakat összekötő, 3,77 kilométer hosszú szakaszt a Zemplénkő Kelet-magyarországi Építőipari Fővállalkozó és Bányászati Kft. hozta létre, nettó 5 milliárd 448 millió forintért. Az útszakaszon egy hatvannyolc méter hosszú felüljáró is épült a 80-as számú, Budapest–Miskolc–Szerencs–Nyíregyháza vasútvonal felett. A vasbeton szerkezetű híd, amely az áthaladó gépjármű forgalom súlyát fogja tartani, fúrt cölöpalapozással készült. A kilencven centiméter magas gerendák a híd háttöltésének konszolidációját követően 2019 májusában kerültek a helyükre, ezt követően következett a pályaszerkezet vasalása és betonozása. A 36-os és 38-as főutak találkozásánál is körforgalmi csomópontot alakítottak ki.
A fejlesztés másik részeként egy 4,1 kilométer hosszú, új nyomvonalú út épült a 38-as főút csomópontját, valamint a Nyíregyházát Kótaj és Buj településekkel összekötő, a város északnyugati külvárosi területe, Nyírszőlős szélén vezető 3822-es út közötti szakaszon, mindkét végén körforgalommal. Az út pályaszerkezetéhez gumibitumenes aszfaltréteget használtak fel. A technológia alkalmazása számos előnnyel jár, például nagyobb az út terhelhetősége, kisebb a kátyúk kialakulásának esélye, ezáltal hosszabb az élettartama és jobb az ellenálló-képessége, alacsonyabb a fenntartási költsége, illetve megoldást jelent a használt gumiabroncsok környezetbarát hasznosítására is. A gumibitumennél a közlekedési zaj a normál, polimeres modifikált bitumennel készülő aszfaltrétegekkel épült úthoz hasonlítva körülbelül három decibellel kisebb. Ez a gyakorlatban azzal egyenértékű, mintha a zajforrás dupla akkora távolságból lenne hallható. Az építési munkálatokat a Ke-Víz 21 Zrt. végezte, a kivitelezés nettó költsége 3 milliárd 751 millió forint volt.
Az új szakasz átadóünnepségén elhangzott: az ország úthálózata folyamatosan fejlődik, a stratégiai fontosságú M44-es gyorsforgalmi út átadása után az ország egyik legdinamikusabban fejlődő megyeszékhelyének elkerülő útját is felavathatják. A 2016 és 2024 közötti időszakban a magas szolgáltatási színvonalú hazai közúthálózat körülbelül ezer kilométernyi új útszakasszal bővül. A cél, hogy Magyarország bármely pontjáról harminc percen belül elérhető legyen egy gyorsforgalmi, négysávos útszakasz, a kiemelt gazdasági térségeket bekössék a gyorsforgalmi utakba, valamint az autópályákat és az autóutakat elvezessék az országhatárokig. A kormány hét újabb elkerülő útszakasz fejlesztését emelte be az Útprogramba: Jászberény, Sajószentpéter és Veszprém esetében a megvalósításról, míg Eger, Győr, Pusztaszabolcs és Szolnok-Szandaszőlős esetében az előkészítésről született döntés.
Az elmúlt napokban Békéscsaba, Kaposvár, Salgótarján és Vác megközelíthetőségét javító útberuházásokat vehettek birtokba a közlekedők, a fejlesztések során százhuszonöt kilométernyi négysávos útszakasz épült meg 264 milliárd forintból.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!