Új félpótkocsi-szállító szolgáltatást indított Franciaországban a Brittany Ferries

A kompvállalat kísérő nélkül szállít félpótkocsikat a cherbourg-i kikötő és a spanyol határ közelében található Bayonne-Mouguerre-i European Freight Centre közötti 970 kilométeres távon.
A társaság az új fuvarokhoz 47, Modalohr-rendszerű iker-zsebeskocsit szerzett be 17 millió euróért (jelenlegi árfolyam alapján hozzávetőlegesen 6,8 milliárd forintért). A járművekből kezdetben két tizennyolc kocsis szerelvényt állítanak forgalomba, de a tervek szerint a közeljövőben huszonkét kocsisra növelnék a vonatokat, ezzel évente több mint 25 ezer félpótkocsit tudnának elszállítani. A szerelvények vontatásáért az SNCF-leány Captrain France felel.
Az első kereskedelmi járat május 20-án közlekedett le, a szolgáltatás azóta hetente háromszor vehető igénybe, de a forgalom várható növekedésével napi fuvart remélnek. A szerelvények mindkét irányba este hét óta körül startolnak, Cherbourg-ba másnap délelőtt tizenegy óra után kicsivel, Bayonne-ba dél körül futnak be.
A szolgáltatás két legfőbb megrendelője jelenleg az osztrák LKW Walter logisztikai vállalat, valamint az orvosi eszközöket gyártó, spanyol Istausi, ezen felül nyitott minden logisztikai cég és az összes kompvállalat felhasználói előtt – Cherbourg-ból például kompjáratokkal lehet tovább szállítani az árut az egyesült királyságbeli Poole-ba és Portsmouth-ba, valamint az írországi Rosslare-be. A vasúti fuvarok felpörgésével a Brittany Ferriesnél arra számítanak, hogy leállíthatják az egyik teherkompjukat, ezzel jelentős megtakarítást érhetnek el.
A projektet még 2020-ban jelentették be, a koronavírus-pandémia kitörésével azonban szüneteltették, mivel a kompjáratok csaknem két évig csak csökkentett járatszámmal közlekedtek. Eddig több mint 80 millió eurót (bő 32 milliárd forintot) költöttek a beruházásra, beleértve a járműbeszerzést, valamint a cherbourg-i terminálra fordított 17 millió eurót (6,8 milliárd forintot) – melynek nagy részét a normandiai kikötők és a cherbourg-i kikötői hatóság állta –, aminek részeként 3,4 millió euróból (1,4 milliárd forintból) újjáépítették a kikötőbe vezető iparvágányt is, a szakaszon található nyolc útátjáróval egyetemben. Ezen felül a francia nemzeti kormány is beszállt 19 millió euróval (7,6 milliárd forinttal) egy új mouguerre-i terminál létrehozásába.
A fejlesztés részeként a francia nemzeti vasútiinfrastruktúra-kezelő SNCF Réseau nyomtávbővítést hajtott végre Caen és Tours között, ez hárommillió euróba (1,2 milliárd forintba) került. További 30 millió eurót (12 milliárd forintot) költenek négy alagút B+ rakszelvényre való bővítésére a Poitiers–Bordeaux szakaszon. Amíg ez utóbbi projekt el nem készül, a vonatokat végig dízelmozdonyok továbbítják Poitiers és Bordeaux között, Niort és Saintes érintésével – jelenti a Railway Gazette.
(Nyitóképünkön az új fuvarok egyike, Captrain France-trakcionálással. Kép forrása: Railway Gazette)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!