Új IC-kocsikra pályázik a GYSEV

Károly Szabolcs   ·   2021.04.30. 15:00
gysev_ickocsi

A vasúttársaság nyolc, kétszázas tempóra képes egységszerelvényt vásárolna, belföldi forgalomra.

A napokban megjelent közbeszerzési értesítő alapján a GYSEV Zrt. mindegyik szerelvénynél minimum harminchat első- és százhatvan másodosztályú ülőhellyel számol. Ezeken felül legalább két mozgássérült helyet, nyolc kerékpáros helyet, valamint egy akadálymentesített WC-t is kell tartalmaznia egy-egy vonatnak. Elvárás továbbá szerelvényenként egy minimum húsz centiméter magas, negyven centiméter széles és ötven centiméter mély szolgálati szekrény, valamint egy utaskiszolgáló kocsira használható tárolási, rögzítési pont, 230 voltos vagy egyéb, melegítésre és fűtésre felhasználható gyengeáramú rendszer mellett, vagy akár teljes büfészakasszal.

A vasúttársaság nyílt eljárású járműtendere a fix szerelvényeken felül további hat, legalább nyolcvan ülőhelyes, másodosztályú, szintén kétszáz kilométer per órás sebességgel használható, tartalék kocsi beszerzését is tartalmazza.

A potenciális jelentkezők között valószínűleg jó eséllyel indulhat majd a Škoda Transportation és a Siemens Mobility konzorciuma, mely a Cseh Vasutaknak (České Dráhy, ČD) szállított le az elmúlt évek során tíz ötkocsis – egy első osztályú kocsiból, egy többcélú, mozgáskorlátozottaknak, babakocsiknak, gyermekeknek fenntartott helyekkel ellátott másodosztályú kocsiból és három másodosztályú kocsiból álló – szerelvényt. A 132 méter hosszú, 330 ülőhelyes, óránként kétszáz kilométer per órás tempóra képes vonatokat a Siemens Viaggio Comfort típusú, leginkább az ÖBB railjet-kocsijai által ismert vagonok alapján hoztak létre. Az összesen ötven járművet közel hárommilliárd koronáért – árfolyamtól függően 39–42 milliárd forintért – veszik a csehek, azaz egy kocsi körülbelül 800–850 millió forintot kóstál.

Nem zárnánk ki azonban a MÁV-Start saját gyártású, a Szolnoki Járműjavítóban készülő IC+-kocsikat sem. A járműcsaládból eddig már elkészült és forgalomba állt tizenkét másodosztályú, termes és 45 másodosztályú, többcélú teres jármű; kész és tesztelés alatt áll a 35 tagúra tervezett első- és 1+ osztályú kocsik első példánya, továbbá a leendő vezérlőkocsik műszaki tervei is már használhatók. Az IC+-ok esetén a legnagyobb kérdés, hogy a munkával bőven túlterhelt, kapacitáshiányos járműjavító mennyi időn belül tudná megépíteni és forgalomba adni a GYSEV járműveit. Előnyt jelenthet azonban, hogy az IC+-ok olcsóbbak a piacon elérhető más járműveknél.

A GYSEV május 27-éig várja a jelentkezéseket. Az ajánlatok értékelése során szinte csak a kért ár számít: 95 százalékban dönt. A győztesnek a szerződés aláírásától számított 54 hónapon – vagyis négy és fél éven – belül kell leszállítania a járműveket.

Az Északnyugat-Magyarországon és Ausztria egy kis részén üzemelő vasúttársaság utoljára 2016-ban szerzett be vasúti kocsikat: akkor használtan vásároltak 26 jó állapotú, kétszázas tempóra alkalmas, fülkés kocsit az ÖBB-től. A korábban az osztrák eurocitykben közlekedő járművek a honosítást követően a Budapest–Győr–Csorna–Sopron és Budapest–Győr–Csorna–Szombathely(–Szentgotthárd) viszonylatok intercityjein álltak forgalomba.

(Nyitókép forrása: GYSEV Zrt.)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek