Új teherfuvarozási vasútvonal jöhet létre Görögország és Románia között

iho/vasút   ·   2022.04.13. 15:00
bdz_teher

A Szalonikiből induló, a bolgár–román határig vezető pálya tervezését Görögország és Bulgária együtt végzi el. Alexandrúpoli kikötőjének fontos csomóponti szerepet szánnak.

Vasúti politikájának átdolgozásán ügyködik Görögország és Bulgária. A görög közlekedési minisztérium tavaly novemberben négymilliárd eurós (cirka 1500 milliárd forintos) vasútiinfrastruktúra-fejlesztési programot jelentett be, északi szomszédjuknál pedig a nemzeti vasút BDZ vonja össze személy- és teherszállítási ágazatait, hogy versenyképesebbé váljon a „Bulgária a pályán” elnevezésű, a vasút használatát ösztönző projekt végrehajtásával.

A második legnagyobb görög kikötőnek számító szaloniki kikötő közvetlen vasúti összeköttetéshez juthat a törzshálózathoz a görög kormány négymilliárd eurós beruházási tervének részeként. A Görögország északkeleti részén megálmodott vonal összekötné Szalonikit a kavalai és az alexandrúpoli kikötővel, majd Bulgáriába belépve érintené a szintén fontos fekete-tengeri kikötővárosoknak számító Burgaszt és Várnát, majd Ruszénél érné el a román határt.

Kosztasz Karamanlisz görög közlekedési miniszter szerint a vonal geopolitikai és geostratégiai fontosságú, mivel elő fogja segíteni a vasúti árufuvarozást, növelve a régió áruszállítási volumenjét. A pálya lehetőséget kínál majd akár az északi-tengeri kikötők eléréséhez is. A politikus kiemelte: csak a görög kikötőket összekötő vasúthálózat fejlesztésével lehet logisztikai központot létrehozni Délkelet-Európában, továbbá ha az észak-görögországi kikötők vasúti kapcsolathoz jutnak. Ezen vasúti fejlesztések által Szaloniki a Délkelet-Európán át haladó fuvarok kapujává fog válni, Alexandrúpoli kikötője pedig egyre fontosabb szerepet tölt majd be, mivel a Boszporusz felé induló hajók kapuja lehet. Ezen felül előmozdíthatja a Fekete-tengeri kikötők – például Konstanca – és Görögország közötti szállítási kapcsolatokat is.

Az új vasútvonal az észak-görögországi kikötőket kapcsolná be a délkelet-, közép- és észak-európai vasúti szállítási hálózatokba (térkép forrása: Railway Pro)

A Görögországot Bulgáriával összekötő pálya egyik kiemelt beruházása az ország északkeleti részén, a török határ közelében található alexandrúpoli kikötő, valamint az attól északra, a bolgár határnál fekvő, Görögország legészakibb településének számító Ormeni közötti szakasz.

A görög és bolgár közlekedési miniszterek márciusi végi találkozóján született döntés a vasútépítési munkálatok megkezdéséről, hogy lehetővé váljon ezen görög kikötővárosok Bulgáriával, Romániával, valamint tovább Közép- és Észak-Európával való vasúti kapcsolata. A vonal építési szerződéseit 2023-ban írhatják alá, a teljes projekt pedig várhatóan 2027–2028-ra készülhet el.

A projekt viszont még ennél is többet jelenthet. Nikolaj Szabev bolgár közlekedési miniszter elmondta, a bolgár kormány be akar fektetni az alexandrúpoli kikötőbe: a részvények legalább húsz százalékára fáj a foguk. Ezzel a létesítmény a Bulgária és Görögország közötti szállítási összeköttetések egyik stratégiai pontjává válhat, Alexandrúpoli bekötése a hálózatba egy új, minimum regionális szintű csomópont létrehozását jelentheti – jelenti a Rail Freight.

(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: Railway Gazette)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek