Új trolikkal új vonalakon a fővárosban

iho/közút   ·   2022.01.21. 15:00
220121_bkk_troli_01

Befejeződött a Baross utcai felsővezeték-hálózat korszerűsítése, továbbá huszonegy új Solaris–Škoda trolibusz is forgalomba állt.

Lezárult a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) kiemelt közlekedésfejlesztési beruházása, melynek keretében új, korszerű trolibuszok álltak forgalomba a fővárosban, valamint jelentősen javult a trolibusz-közlekedés üzembiztos és gazdaságos üzemeltetéséhez kapcsolódó infrastruktúra.

Ismét a hálózatba kötötték a Baross utca–Szabó Ervin tér–Üllői út–Kálvin tér útvonalon a használaton kívüli troli-felsővezetéket, ennek köszönhetően a Harminckettesek tere és a Szabó Ervin tér között is felsővezetékes üzemmódban járhatnak a trolik. A fejlesztés a „Budapesti trolibusz-járműbeszerzés és kapcsolódó infrastruktúra-fejlesztés” projekt keretében valósult meg 2021-ben.

A munkák befejezése óta gazdaságosabban közlekedhetnek a nyomvonalon a trolibuszok, amelyek a metrópótlás befejezése után a teljes, kibővített hálózatot használhatják majd. Az elektromos terhelés növekedése miatt a korszerűsítés során fejlesztették a villamos betápláló-kábeleket, új felsővezeték-szakaszokat építettek, a Kálvin téren új felsővezeték-tartó oszlopokat telepítettek, a Szabó Ervin téren lévő oszlopokat pedig megerősítettekre cserélték.

A Baross utcai trolifelsővezeték-fejlesztés jelentősebb mérföldkövei

• 2021 februárjában megjelent az ajánlati felhívás a trolibusz-felsővezetékhálózat és áramellátás kivitelezésére a Baross utca–Szabó Ervin tér–Üllői út–Kálvin tér nyomvonalon.

• 2021 júniusában a BKK és a közbeszerzési eljáráson nyertes Dunagép Zrt. aláírta a kivitelezésre vonatkozó vállalkozási szerződést.

Korszerűsödött a budapesti trolihálózat: a Harminckettesek tere és a Szabó Ervin tér között felsővezetékes módban közlekedhetnek a trolibuszok (fotók: Vörös Attila)

• 2021 szeptemberében elkezdődött a helyszíni munka: a kivitelező szeptember 1-jén nekilátott a Baross utca–Szabó Ervin tér–Üllői út–Kálvin tér szakaszon a trolibusz-felsővezetékhálózat fejlesztésének. A munkák első ütemében a fali horgokat és a meglévő felsővezeték-tartó oszlopokat ellenőrizték.

• 2021 októberében második, látványos üteméhez érkezett a munka, amely miatt egyirányúsították a Baross utca egy szakaszát. A kivitelezés a tartósodronyok bontásával és cseréjével folytatódott, egyúttal elkezdték az oszlopcseréket, valamint nekiláttak felszerelni a felsővezeték-tartó keresztsodronyokat és a vezetékeket is.

• 2021 decemberében elkészült a felsővezeték-hálózat fejlesztése, a sikeres próbafutás után december 11-e óta a Harminckettesek tere és a Szabó Ervin tér között is felsővezetékes üzemmódban közlekedhetnek a trolibuszok. A munkával a határidő előtt öt nappal készültek el a kivitelező szakemberei.

Folyamatosan fejlődő fővárosi járműpark: újabb korszerű Solaris–Škoda trolik

A projekt keretében 2019-ben új Solaris–Škoda trolibuszok érkeztek és álltak forgalomba a fővárosban. A járműpark ekkor 21 korszerű trolibusszal bővült, közülük tíz szóló és tizenegy csuklós. A lengyel–cseh gyártó járművei a kor elvárásainak megfelelő szolgáltatásaikkal – légkondicionálás, akadálymentesség, fedélzeti kamerák – növelik a Budapesten utazók komfortérzetét, és legalább négy kilométert önjáró üzemmódban is képesek megtenni. Az újgenerációs járművek a már meglévőkéhez képest tágasabb beltérrel, nagyobb belmagassággal, jobb levegőáramlással és kényelmesebb rugózással járulnak hozzá a közösségi közlekedés színvonalának emeléséhez.

A járműpark megújulása huszonegy új Solaris–Skoda troli formájában valósult meg, és még további példányok fognak érkezni az éven

A „Budapesti trolibusz-járműbeszerzés és kapcsolódó infrastruktúra-fejlesztés” (IKOP-3.1.0-15-2017-00016) a Fővárosi Önkormányzat és a BKK egyik kiemelt közlekedésfejlesztési beruházása. A teljes projekt megvalósítását az Európai Unió az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) keretében a Kohéziós Alapból 3 milliárd 891 millió forinttal támogatja. A támogatási szerződés teljes összege a fővárosi önrésszel nettó 4 milliárd 10 millió 574 ezer 286 forint.

A közösségi közlekedés, valamint az ahhoz kapcsolódó infrastruktúra korszerűsítése a jövőben is hangsúlyos szerepet kap. A BKK közlekedésfejlesztési beruházásának egyik jelentős célja, hogy frissítse a főváros elöregedett trolibuszállományát, továbbá garantálja a trolibusz-közlekedés üzembiztos és gazdaságos üzemeltetésének feltételeit.

A fővárosi járműpark új trolibuszokkal bővül annak köszönhetően, hogy a BKK él az opciós lehívási lehetőségével, és a Solaris–Škoda gyártóval kötött szerződése alapján összesen 48 (tizenkét szóló, valamint 36 csuklós) Solaris–Škoda Trollino 12 és 18 típusú trolibuszt rendelt meg. A korszerű trolik első példányai előreláthatóan 2022 negyedik negyedévében érkeznek meg.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.