Újabb adag hazai gyártású motorvonatot vesznek a horvátok
Szépen nő a HŽPP flottája, most éppen huszonegy villamos szerelvénnyel.
A horvát nemzeti vasúttársaság HŽ személyszállítási ága, a HŽ Putnički Prijevoz (HŽPP) és a gyártó Končar KEV között a napokban aláírt megállapodás értelmében tizenegy elővárosi és tíz regionális kivitelű szerelvény készülhet el. A 6112-es sorozatú motorvonatok első példányait 2022 őszén, az utolsókat pedig 2023 végén veheti át a HŽPP.
A járművek a motorvonat-széria már egy újabb generációját fogják képviselni, eleget téve a legfrissebb interoperábilitási előírásoknak (TSI). A 6112-esek a korunk által elvárt „minden földi jóval” fel vannak szerelve: részben alacsonypadlósak, megkönnyítve az utasok be- és kiszállását, az utastájékoztatásért kijelzők, a biztonságért pedig kamerarendszer felel. Utazás közben ingyenes wifit is lehet használni. A kerékpárosoknak, valamint a kerekesszékkel élőknek külön helyek állnak rendelkezésre. A közlekedési biztonság érdekében az egységes európai vonatbefolyásolási rendszer kettes szintjét (ETCS L2) is feltelepítik a járművekre.
A beruházás 844,7 millió kuna, vagyis körülbelül negyvenmilliárd forint értékű költségének 85 százalékát az EU 2014 és 2020 közötti Versenyképességi és Kohéziós Operatív Programjából fedezik, a fennmaradó összeget az állami költségvetés állja – jelenti a Railway Gazette.
A horvát vasúttársaság évek óta folyamatosan ad munkát a zágrábi gyártónak, több tucat motorvonatot rendelt már meg eddig. A felek 2014 elején írtak alá egy összesen 92 vonatra szóló keretszerződést. Alaprendelésként 32 négyrészes villamos szerelvényre (tizenhat 135 ülőhelyes elővárosi és szintén tizenhat, 211 üléses regionális vonatra), valamint tizenkét háromrészes, dízel motorvonatra adta le igényét a HŽ 213 millió euró, vagyis akkori áron körülbelül 64 milliárd forint értékben. A kétezer kilowatt teljesítményű, százhatvan kilométer per órás tempóra képes, 6112-es sorozatú villamos vonatok első példányát 2015 tavaszán vehette át a vasúttársaság, az MAN-dízelerőforrás által hajtott, 7023-as sorozatú dízelszerelvények első példányai pedig 2016 elején álltak forgalomba. A dízelekből 2018 áprilisában további négyet rendeltek meg, 130,5 millió kunáért (közel öt és félmilliárd forintért).
A horvát gyártó 2008-ban fogott hozzá a járműcsalád fejlesztéséhez azzal a szándékkal, hogy azokkal megfelelő piacra lelhet a volt jugoszláv államok vasútjai körében. A prototípus szerelvényt a bosnyák nemzeti vasút ŽFBH szerezte meg.
(Borítókép: Toma Bacic/Railway Gazette)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!