Újra leállhatnak a sátoraljaújhelyi intercityk?

Károly Szabolcs   ·   Frissült: 2021.03.01. 15:00
80asic

Alig kapta vissza a zempléni határváros a közvetlen budapesti IC-ket, aggódó sorok jelentek meg a Facebookon, hogy a MÁV-Start már a leállításukat tervezi. Spoiler: szó sincs ilyesmiről.

Légből kapta a hírt a A Miskolc környéki vasútvonalak Facebook-oldal. A közösségimédia-felület elsődleges céljainak az Északkelet-Magyarország vasútvonalain történő információk megosztását, a környékbeli vasútbarátok és vasutasok elérését tekinti. Ebben a szellemben adta hírül a következőket, idézzük, a "2021-es menetrend első módosításával megszűnnek a Zemplén IC vonatok. Az áprilisban érvénybe lépő intézkedés hátterében nyilvánvalóan a kocsihiány áll, viszont kihasználatlanságra és a miskolci technológiára hivatkoznak. Sátoraljaújhely felé a tavaly őszi menetend tér vissza, napi közvetlen budapesti vonat csak a Füzér IC marad. A menetrend jóváhagyása a napokban várható."

Ehhez képest az informátoraink azonnal cáfolták ezt az értesülést, majd megérkezett a MÁV-Start Zrt. lakonikus válasza is: "A vasúttársaság cáfolja a 2020/2021-es közszolgáltatási menetrend 1. számú módosításával kapcsolatos értesüléseket. Nincs tervben a Budapest és Sátoraljaújhely között közlekedő InterCity-k megszüntetése."

Korábban írtuk:

A 80-as vonal sátoraljaújhelyi oldalának 2018–2019 során lezajlott villamosítási munkáit követően tavaly október végén, sokévnyi várakozást követően újra naponta közlekedő fővárosi intercity-járatpárt kapott a prémiumszintű járatért már évek óta lobbizó zempléni térség. Ezzel egyidejűleg viszont elvesztették a közvetlen, az IC-knél jóval több állomást kiszolgáló sebesvonatokat – az alapvetően kétóránként közlekedő járatokat 2015-ben már jelentősen meg is ritkította és csonkította a megrendelő minisztérium és a MÁV-Start.

A tavaly decemberi menetrendváltással egy teljesen új menetrendi struktúra lépett életbe: Budapest és Sátoraljaújhely, valamint Kassa – a jelenlegi pandémiás helyzet miatti határzár okán azonban két járatpár kivételével csak Hidasnémeti – között kétóránként járnak a Zemplén és a Hernád Intercityk, Budapest és Miskolc között egyesítve, egyetlen köztes mezőkövesdi megállással. A háromkocsis – a SZVÖR szerint egy második generációs, Bpee sorozatú IC-kocsiból; egy kerékpárok szállítására is alkalmas, 84-05 sorozatú Bdmpee kocsiból; valamint egy többcélú teres, Bbdpmz sorozatú IC+-kocsiból álló – Zemplén IC-k Sátoraljaújhely és Szerencs között Szegi és Mezőzombor kivételével mindenhol megállnak. A négy, általában szlovák kocsiból álló Hernád Intercityk Miskolc és a szlovák határnál fekvő határállomás között a nagyobb utasforgalmú állomásokat és megállóhelyeket (Szikszó-Vásártér, Halmaj, Ináncs, Forró-Encs, Novajidrány) szolgálják ki a mindenhol megálló személyvonatok helyett, így a kisebb megállók utasai például a délutáni hazautazás során akár egy órával többet is várhatnak a vonatukra.

A Miskolc környéki vasútvonalak Facebook-oldal értesülései szerint azonban a 2020/2021-es vasúti menetrend áprilisban életbe lépő 1. számú módosításával ismét felkavarnák az utasok által lassan megszokott új szisztémát. Az oldal úgy tudja, a kevés rendelkezésre álló (értsd: üzemképes) kocsira hivatkozva visszaállna a tavaly őszi menetrend a Zemplénben: gyakorlatilag ismét törölnék az intercityket, a napi egyetlen pár Füzér IC-n felül egyetlen közvetlen vonat sem maradna a zempléni térség és a főváros között. A hidasnémeti oldalban viszont megmaradna a kétóránkénti közvetlen eljutási lehetőség.

Az egyesített Hernád–Zemplén IC-k a főváros és a borsodi megyeszékhely között jelenleg csak Mezőkövesden állnak meg, az IC-k szempontjából átszállási csomópontnak számító Füzesabonyban nem, így például nem megfelelőek azoknak, akik Eger felé utaznának. A Budapest felé tartó IC-k egyesítésére, valamint a szükséges gépcserére a miskolci Tiszai pályaudvaron tíz perc áll rendelkezésre, ami gyakorlatilag egyetlen esetben sem elegendő – főleg ha a két stokk bármelyike is késik. Ellenkező irányban kedvezőbb a helyzet a technológia miatt.

A megszüntetett sebesvonatokkal ráadásul Nyékládháza elvesztette a közvetlen fővárosi járatokat, a zempléni térség azon utasai pedig, akik eddig például Hatvanból utaztak tovább Salgótarján vagy Jászberény felé, Kál-Kápolnáról a Tisza-tó és Kisújszállás felé, Vámosgyörkről Jászapáti vagy Gyöngyös felé, Aszódról Balassagyarmat felé, plusz átszállásokra kényszerülnek Miskolcon vagy Mezőkövesden, sőt még Füzesabonyban is, ahol a Budapest és Eger között mindkét irányban óránként közlekedő InterRégió-vonatokat vehetik igénybe.

A várható fejleményekkel kapcsolatban megkérdeztük a MÁV-Start Zrt.-t, amint megkapjuk válaszukat, közzétesszük.

(Újabb csavar várható a 80-as vonal intercityjei menetrendjében? Illusztráció: Vörös Attila)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

A Bz örök és időről időre megújul

iho/vasút   ·   2021.09.15. 15:00

A komfortosítási hullámból a MÁV-Start mellékvonali járművei sem maradnak ki: a következő években kétszáznál is több Bz motor- és mellékkocsi újul meg a vasúttársaság saját forrásából. Az első ráncfelvarrt mellékkocsik már forgalomba is álltak.