Jelentősen megváltozik a miskolci és a záhonyi vonalak menetrendje október 25-étől!

iho/vasút   ·   2020.10.21. 15:00
mav_egri_flirt

Órás egri ütem indul, de megszűnnek a közvetlen újhelyi sebesvonatok, mindössze egyetlen IC-pár lesz helyettük. A záhonyi sebeseket és a ceglédi személyvonatokat pedig Nyíregyházán kettévágják. További módosítások decemberben.

Habár a menetrendi módosításokat a törvény szerint az életbe lépés előtt legkésőbb két héttel nyilvánossá kellene tenni, a MÁV-Start és az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) nem siette el a közlést: mindössze három és fél (!) nappal hamarabb jelentette be, hogy teljesen átalakítja a 80-as vonal menetrendjét, és a 100-ason is változásokat eszközöl.

A vasúttársaság szerint a hatvani (80a) és a debreceni (100-as) fővonalak felújítása jelentős menetrendi fejlesztéseket tesz lehetővé, melynek előnyeit Eger és Sátoraljaújhely térségében, valamint Püspökladány és Debrecen között is érezhetik a vasúti közlekedést választók az „utasbarát és sűrűbb menetrend” következtében.

A szerdai sajtótájékoztatón Mosóczi László, az ITM közlekedéspolitikáért felelős államtitkára elmondta: szeptember végétől több, főként nyugat-dunántúli városokat és a Dél-Balatont érintő vonalon új menetrend és olcsóbb tarifa lépett életbe, ezáltal a MÁV-Start Székesfehérvár, Veszprém, Szombathely, Zalaegerszeg, Nagykanizsa, Keszthely felé és a Balaton déli partján sűrűbb és kedvezőbb árú kínálatot nyújt. A gyorsvonati pótjegy eltörlésével, valamint a Nagykanizsa, illetve Keszthely és Budapest közötti viszonylatok eggyel alacsonyabb, virtuális díjszámítási övezetbe sorolásával az érintett viszonylatokon átlagosan tíz százalékkal vált olcsóbbá vált az utazás, és egyszerűbb lett a jegyváltás is. Négy vonalon az IC-kocsik a pót- és helyjegy helyett egységesen 300 forintos helyjeggyel vehetők igénybe. A július 15-e óta a MÁV irányítása alatt álló Volánbusz is több viszonylaton a vonatközlekedéshez igazította a menetrendjét.

Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója hozzátette: az alig három hete bevezetett dunántúli menetrendi intézkedéseket követően október 18-ig több mint 30 ezer 300 forintos helyjegyet értékesített a vasútvállalat. A jegyek 47,7 százalékát online (interneten vagy a MÁV applikációval) vásárolták, a pénztári jegyváltások aránya 31 százalék, a jegyek ötödét pedig automatákból vették.

A kínálatbővítést és költségcsökkentést célzó új menetrendi struktúra kiterjesztése október 25-e, vasárnaptól a keleti országrészben folytatódik. A Rákos–Hatvan vonalszakasz fejlesztésének eddigi eredményeire építve sűrűbb és kedvezőbb árú vasúti közlekedés jön létre Eger és a főváros között.

Órás egri ütem

A Budapest–Gödöllő–Hatvan–Füzesabony–Eger viszonylaton október 25-étől az eddig kétóránként közlekedő sebesvonatok helyett reggel 5 és este 20 óra között óránként indulnak majd InterRégió-vonatok, 1 óra 48 perces menetidővel. A korszerű, alacsonypadlós, légkondicionált Flirt-motorvonatokból kiadott járatok bevezetésével megszűnnek a munkanapokon csak Füzesabony és Eger között ingázó személyvonatok.

Az InterRégiókon a korábbi sebesvonatokon szükséges gyorsvonati pótjegy nélkül, a 2010 óta érdemben nem emelkedett alaptarifák megfizetésével lehet majd utazni, ezáltal az Eger és a főváros között történő utazás esetében átlagosan közel tíz százalékkal csökken a jegyár – egy Budapest–Eger utazásnál utanként 205 forintos a megtakarítás, ami a teljes árú menetjegyeknél 7,5, az ötven százalékos menetjegyeknél 14 százalékos árcsökkenést jelent másodosztályon utazva. A 65 éven felüliek és a hat év alatti gyerekek pedig díjmentesen utazhatnak.

Az intézkedéssel a Budapest–Eger viszonylatban növekszik a vasút gerinchálózati szerepe, és versenyképessége a közúti közlekedéssel szemben, ezért még többen választják majd a vasúti utazást. A következő lépcsőben az autóbusz-közlekedés vasúthoz csatlakozó, ráhordó menetrendjeinek kialakítása is megtörténik.

A módosításokkal aktualizált menetrendet a MÁV-csoport honlapján, erre a linkre kattintva lehet letölteni pdf-formátumban.)

Megszűnnek a sátoraljaújhelyi sebesvonatok – egyelőre csak egyetlen közvetlen IC-pár a hozadék

A Budapest–Eger InterRégiók elindulásával a Budapest–Miskolc–Sátoraljaújhely vonatok közlekedési rendje is megváltozik. A főváros és a zempléni határváros közötti jelenlegi közvetlen sebesvonatok megszűnnek: a sebesek helyét a Füzesabony–Miskolc–Sátoraljaújhely személyvonatok, valamint Füzesabonyon túl az egri vonatok veszik át – így füzesabonyi átszállás válik szükségessé, Sátoraljaújhely felé jellemzően közös peronon. A MÁV-Start így továbbra is biztosítja az eljutást a megszokott időpontokban, változatlan menetidővel, és felármentesen: a fővárosból Sátoraljaújhelyre utazva utazásonként 410 forint megtakarítás érhető el, ami a teljes árú menetjegyeknél 8,5, az ötven százalékos menetjegyeknél közel 16 százalékos árcsökkenést jelent az utasoknak.

A közvetlen fővárosi kapcsolat megtartása érdekében a vasúttársaság napi egy új intercity-párt indít:

Sátoraljaújhelyről 5 óra 20-kor Füzér, Budapestről pedig 17 óra 30-kor Füzér-Tokaj Intercity elnevezéssel, 3 óra 10 perces, valamint 3 óra 6 perces menetidővel – ez csaknem egy órával kevesebb, mint a jelenlegi legyorsabb, 4 óra 4 perces eljutás. Az IC-kre továbbra is meg kell majd váltani a pót- és helyjegyet.

A Miskolcot és Szerencset érintő IC-kről, illetve vonatokra átszállással változatlan formában elérhető marad a térség. A sátoraljaújhelyi közvetlen IC-k beindítása miatt a Tokaj IC – a szerencsi stokkozás miatt – tíz perccel hosszabb menetidővel közlekedik Debrecen felé.

A Nyíregyházáról 5 óra 26-kor induló Avas IC megszűnik, helyette Nyíregyháza és Szerencs között gyorsított személyvonat indul, rakamazi és tokaji megállásokkal, Szerencstől pedig az új Füzér IC pótolja Budapest felé. Szerencsen közös peronos átszállás áll majd a Nyíregyháza és Tokaj felől Miskolc és Budapest felé tovább utazók rendelkezésére. (A módosításokkal aktualizált menetrendet a MÁV-csoport honlapján, erre a linkre kattintva lehet letölteni pdf-formátumban.)

Jelentősen megváltozik a 80-as és a 100-as vonalak menetrendje október 25-étől (fotó: Vörös Attila)

A Budapest és Sátoraljaújhely közötti közlekedés további fejlesztése a decemberi menetrendváltástól fog megvalósulni – várhatóan kétóránként közlekedő közvetlen IC-járatokkal, melyek intercity- és pótjegymentes gyorsvonati kocsikat is fognak továbbítani, a korábbi gyorsvonatokéhoz hasonló megállásokkal.

Értesüléseink szerint Kassa felé is kétórás IC-ütem várható decembertől, melyet főleg a szlovák vasút forszíroz, de a MÁV-Start is támogatja. A Budapest és Miskolc között a sátoraljaújhelyi IC-kkel egyesítve, Miskolc és Kassa között pedig személyvonati megállásokkal közlekedő vonatok szervezése jelenleg is zajlik, a minisztérium és a kormány is bele kell, hogy egyezzen. A koronavírus-pandémia miatt a kassai ütem valószínűsíthetően még csak részben fog majd elindulni decemberben, csúcsidei plusz vonatok formájában. A tervek szerint Kassa felől Miskolcig szlovák villamos mozdony hozná az IC-ket, majd személyvonattal mennének Hidasnémetiig, ahonnan a Kassa felé tartó IC élén, gépcserét követően kerülnének vissza. Magyar mozdonyok tekintetében pedig a sátoraljaújhelyi és a Kassára tartó IC-k gépei forognának össze. A kassai vonatokra szánt stokkozási idő – páratlan irányban Miskolcon, páros irányban Hidasnémetben – már előre bele lesz építve az új menetrendbe.

Sűrűbb csúcsidei közlekedés Debrecen környékén, elvágott záhonyi kapcsolat

A szakminisztérium a vidéki nagyvárosok elővárosi forgalmában is kiemelt szerepet szán a vasútnak, ennek megfelelően a 100-as vonal Püspökladány–Debrecen szakaszán a reggeli csúcsidőben sűrűbb, ütemes közlekedést vezet be a MÁV-Start. Debrecenbe 4 óra 51 és 6 óra 51 között ütemesen harminc percenként, 6 óra 51 és 7 óra 36 között pedig tizenöt percenként érkeznek vonatok Püspökladány felől. Debrecenből Nyíregyháza felé is kisebb módosítások lesznek a reggeli csúcsidőben.

A Budapest és Záhony közötti személy- és sebesvonatokról, valamint a Cegléd és Záhony között közlekedő személyvonatokról át kell majd szállni Nyíregyházán

– kivéve a hét első tanítási napját megelőző napokon közlekedő S6225 és S6213-es (Záhonyból 13 óra 3-kor, illetve 15 óra 3-kor induló) sebesvonatokat, valamint a 6244-es és 6216-os számú (Ceglédről 12 óra 24-kor, illetve 14óra 24-kor induló) vonatokat. A lépéssel a MÁV-Start közleménye szerint megszűnik a vonatok hosszabb nyíregyházi tartózkodása – mivel azonban a csatlakozások a megszokott időpontokban indulnak tovább, így lényegében egy plusz átszállás kerül bele az eddigi közvetlen utazásba.

A vonalon a csak tanítási időszakban közlekedő Püspökladány–Debrecen–Záhony és Debrecen–Záhony  viszonylatú vonatok egy kivétellel október 25-étől minden munkanap járnak, pár perces nyíregyházi tartózkodással. A hivatásforgalmi időszakban új vonatokat vezet be a MÁV-Start munkanapokon Püspökladány és Záhony között. Ezáltal munkanapokon, jellemzően a délutáni időszakban továbbra is garantáják az átszállásmentes eljutást a (Püspökladány–)Debrecen–Záhony személyvonatokkal.

A kisújszállási csatlakozás megőrzése érdekében a Kál-Kápolna–Kisújszállás vasútvonalon a reggeli időszakban négy vonat (a 36510-es, 36512-es, 36529-es és 36517-es számú) két perccel korábban közlekedik.

Az intézkedések a versenyképesebb vasúti közlekedés kialakításának első lépcsőjét jelentik a Budapest–Cegléd–Szolnok–Debrecen–Nyíregyháza viszonylaton. (A módosításokkal aktualizált menetrendet a MÁV-csoport honlapján, erre a linkre kattintva lehet letölteni pdf-formátumban.)

A debreceni fővonalon végzett felújítás következő, október 25-étől december 12é-ig tartó ütemében továbbra is vágányzári menetrend van érvényben, a vonatok az alapmenetrendtől néhány perces eltéréssel közlekednek. Ezenkívül a Nyugati pályaudvar tetőfelújítása miatt Nyugati helyett jelenleg Zuglóig közlekedő vagy onnan induló vonatok végállomása a december 13-i menetrendváltásig továbbra is Zugló marad.

Az intézkedésekkel a Dunától keletre eső országrészben is nő majd a vasút gerinchálózati szerepe. A következő lépcsőben kialakítják az autóbuszközlekedés vasúthoz csatlakozó, ráhordó menetrendjeit is az észak-magyarországi és észak-alföldi térségekben. A továbbiakban pedig fokozatosan kiterjesztik az ország más régióira is a vasúti utazást tervezhetőbbé, olcsóbbá, és ezáltal versenyképesebbé tevő intézkedéseket.

A hazai közlekedésfejlesztési erőfeszítések középpontjában a következő 10–15 évben a vasút fog állni. A kormány a nyár végén összesen 32 milliárd forintot különített el húsz nagyvasúti fejlesztés előkészítéséhez, tervezéséhez. Egyebek mellett elkészülhetnek a Hatvan–Füzesabony vonal és a kapcsolódó ráhordó vonalak fejlesztésének, a Debrecen–Nyíregyháza szakasz korszerűsítésének tervei is.

(borítókép: MÁV-Start)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek