Publikus a 2020/2021-es vasúti menetrend

iho/vasút   ·   2020.11.26. 16:00
mav_egri_flirt

Több térségben és vonalon jelentős változások lépnek életbe december 13-ától. Egyes vonalakon megindul a szervezett buszos rá- és elhordás.

A MÁV-Start 2020/2021-es menetrendje körülbelül harminc vasútvonalon hoz az utasok számára jól érzékelhető változást, több vonalon csúcsidőben az eddigieknél is több és gyorsabb vonat közlekedik a pálya- és járműfejlesztések eredményeként. A MÁV és a Volánbusz integrációja révén több térségben is összehangolt vasúti és buszos csatlakozások létesültek, melyek a közösségi közlekedési rendszer versenyképességét javítják. Kelet-Magyarországon több fővonalon bővül az intercity-hálózat, Zemplén és Borsod térsége új kétóránkénti közvetlen kapcsolatokkal kerül közelebb a fővároshoz. Tiszaújváros és Polgár irányából az autóbusz és vasúti közlekedés menetrendjeinek összehangolása révén lehet gyorsabban és gyakrabban Budapestre utazni. A Volánbusz a Budapest és Eger között októberben bevezetett órás ütemű InterRégió-vonatokhoz hangolja járatait, így átlagosan félóránként indulnak vasúti és autóbusz járatok a két város között. A Dunántúlon a nagyvárosok közötti közlekedést, illetve a Balaton elérését az új Helikon InterRégió-vonatok jelentősen javítják, melyek Győr–Celldömölk–Keszthely–Fonyód–Kaposvár között egész nap két óránként közlekednek.

Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója fontos lépésnek nevezte a Volánbusszal történő integrációt, amelynek az utasok számára előnyös hatásai már az új menetrendben is megmutatkoznak. Sok feladat áll még Magyarország legnagyobb munkáltatója előtt, komoly fejlesztések vannak tervben és zajlanak, amelyek a következő éveket, évtizedeket is jelentősen meghatározzák. 2022-re be kell vezetni a közös és összehangolt menetrendi kínálatot jelentő egységesített menetrendet és biztosítanunk kell, hogy az utasainak egy egységes bérlet- és jegyértékesítő felületen keresztül férjenek hozzá a szolgáltatásainkhoz, azaz létrejöjjön végre az egységes jegyrendszer, be kell vezetnünk az egységes forgalomirányítást és utastájékoztatást. A versenyképes, modern és összehangolt közösségi közlekedés megteremtéséhez a következő években mindenképpen szükségesek a fejlesztések, a járműpark és a pályahálózat felújítása, valamint a tarifaközösség bevezetése. Az emeletes motorvonatok, korszerű IC+-kocsik már fokozatosan állnak forgalomba, emellett 54 új HÉV-szerelvény, 115 mozdony és több száz busz beszerzése van folyamatban. Az új menetrendet már a MÁV–Volánbusz integráció által elérni kívánt céloknak megfelelően készült: a közúti-vasúti közösségi közlekedési szolgáltatást összehangoltan és fenntartható módon kell biztosítani, úgy, hogy az esetleges változások a lehető legkevésbé érintsék az utasokat, sőt, váljon vonzóbbá és versenyképesebbé a közösségi közlekedés.

Pafféri Zoltán, a Volánbusz Zrt. elnök-vezérigazgatója hangsúlyozta: a Volánbusz minden fejlesztése azt a célt szolgálja, hogy egyre többen válasszák a közösségi közlekedést az egyéni utazás helyett. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) irányítása mellett a MÁV-val közös menetrendfejlesztés, továbbá a rá- és elhordó autóbuszos szolgáltatások kialakítása lehetővé teszi, illetve megkönnyíti a megfelelő csatlakozások biztosítását, a térségi központok, megyeszékhelyek és a főváros minél egyszerűbb, gyorsabb és kényelmesebb megközelítését. A busztársaság a járműflotta modernizációjával, az utazási komfort folyamatos növelésével nemcsak a szolgáltatási színvonal emelésére törekszik, hanem a károsanyag-kibocsátás jelentős mértékű csökkentésére is. Az elmúlt időszakban vásárolt autóbuszok környezetkímélő, Euro 6D besorolású motorjának köszönhetően 8743 tonnával csökkent a Volánbusz járműveinek szén-dioxid-kibocsátása 2020 januárja és júliusa között az előző év azonos időszakához képest. A jövőben jelentős számú elektromos autóbusz beszerzését is tervezi a vállalat, a járművek működtetéséhez szükséges töltési infrastruktúra kialakításával együtt.

A vasúti menetrendeket ide, a buszmenetrendeket pedig ide kattintva tölthetik le.

Budapest elővárosi vonalai

Sűrűbb közlekedés, gyorsabb eljutás Érd és Budapest között

Bővíti a Budapest–Székesfehérvár (30a) vasútvonal reggeli és esti forgalmát a MÁV-Start: Érd alsó és Budapest-Kelenföld között a tanítási időszakban, a reggeli csúcsidőszakban tízpercenként fognak közlekedni a vonatok – a tanítási időszakban két új gyorsított vonat indul Tárnokról 6:45-kor, illetve 7:40-kor Érd alsón át Budapestre. A Martonvásárról tanítási időben 6:29-kor Budapest-Délibe közlekedő gyorsított vonat megszűnik, pótlása érdekében azonos időben a Veszprémből érkező személyvonat fog megállni Martonvásáron és Érd alsón.

Székesfehérvár–Velence–Martonvásár–Érd felől az esti időszakban is biztosítja a vasúttársaság a napközben megszokott gyors eljutást a fővárosba, kiterjeszti a zónázó rendszer üzemidejét.

Esti bővítés Érd és Százhalombatta felé

Bővül a Budapest–Pusztaszabolcs (40a) vonal esti elővárosi kiszolgálása is: munkanapokon két új vonat közlekedik Budapest-Déliből Százhalombattára, 19:25-kor és 20:25-kor.

Gyorsabb és sűrűbb elővárosi közlekedés Pécel, Gödöllő, Aszód és Hatvan felé

A hatvani vonal (80a) felújításának köszönhetően új struktúrájú elővárosi menetrendet vezet be a MÁV-Start: Budapest–Pécel–Isaszeg–Gödöllő között félóránként jár személyvonat. Budapest–Gödöllő–Aszód–Hatvan térségét pedig óránkénti InterRégió-vonat szolgálja ki az alábbiak szerint:

  • Budapest-Keletiből Gödöllőre 7:05 és 19:35 között, Gödöllőről Budapest-Keletibe 7:16 és 20:16 között, hétvégén is harmincpercenként fog személyvonat indulni. Ebben az időszakban a korábban megszokott, mindenütt megálló hatvani személyvonatok nem közlekednek!
  • A Gödöllő és Hatvan közötti vonalszakaszt a fővárosból mindig egész órakor, óránként induló egri, Agria márkanevű, felár nélkül igénybe vehető InterRégió-vonatok fogják kiszolgálni, melyek menetrendváltástól Aszód állomáson felül megállnak Máriabesnyő, Bag és Tura megállókon is.
  • Munkanapokon délután a Keleti pályaudvarról 13:25 és 18:25 között óránként indul zónázóvonat Hatvanba, mely Gödöllőig nem áll meg, Gödöllőtől Hatvanig pedig minden érintett megállóhelyet kiszolgál.
  • Szintén munkanapokon, délután Hatvanból három személyvonat is indul Gödöllőre (15:25-kor, 17:25-kor és 19:25-kor), amelyekről kedvező átszállási lehetőség lesz Aszódon Balassagyarmat irányába.
  • Kora reggel, reggeli csúcsidőben és az esti időszakban 20 órától kisebb változások lesznek a menetrendben:
    • Budapest-Keletiből 4 órakor új személyvonat indul Hatvanba, ahová 5:06-kor érkezik.
    • Hatvanból új személyvonat indul 22:46-kor Budapest-Keletibe, oda 23:55-kor érkezik.
    • A Budapest-Keletibe 6:15-kor és 6:35-kor érkező személyvonatok Hatvan helyett csak Gödöllőről indulnak (5:36-kor és 5:56-kor), minden állomáson és megállóhelyen megállnak. A Budapest-Keletibe 6:15-kor érkező vonat hétvégi napokon is közlekedik.
    • A Miskolcról érkező, Hatvanból 5:12-kor a Keletibe tovább induló személyvonat megállási rendje változik; Tura, Bag és Máriabesnyő megállókat is kiszolgálja, Gödöllőtől a Keleti pályaudvarig azonban nem áll meg.
    • Budapest-Keletibe 7:15-kor új, naponta közlekedő személyvonat érkezik Gödöllőről, ahonnan 6:36-kor indul. Ezzel kapcsolatosan az Eger felől érkező, Hatvanból 5:56-kor induló személyvonat Gödöllőtől Budapest-Keletiig nem fog megállni, mellyel gyorsabb eljutás biztosított a fővárosba távolabbról érkező utasoknak.
    • A reggeli utasforgalmi csúcsidő kínálatát bővíti a munkanapokon Balassagyarmat–Aszód–Hatvan viszonylat két új vonatpárja: 6:14-kor és 7:18-kor indulnak Aszódról, illetve ellenkező irányba pedig 7:15-kor és 9:15-kor Hatvanból.
    • A Keletibe 7:40-kor új, Borsod Intercity elnevezésű vonat érkezik Miskolcról, Hatvan állomáson is megáll, innét 6:51-kor megy tovább Budapestre.
    • Budapest-Keletiből 20:30-kor indul Borsod Intercity-vonat Miskolcra, mely Hatvanban megáll 21:14-kor.

Győr és Budapest közötti, reggeli közlekedést érintő fejlesztések

Munkanapokon, a reggeli időszakban Győr és Budapest között új elővárosi menetrendet vezet be a vasútvállalat. Több viszonylaton növekedni fog az eljutások száma, illetve a vonatok időbeli elosztása a korábbinál egyenletesebb lesz.

  • Tatabánya és Budapest között megállás nélkül haladó, gyorsított vonatok indulnak reggel a Győr és Komárom térségéből a fővárosba utazók számára. A munkanapokon Győrből 5:30-kor induló személyvonat és 5:45-kor induló gyorsított vonat helyett egy gyorsított vonat fog közlekedni 5:40-kor. Az új menetrend alapján e gyorsított vonat a főváros közelében nem áll meg: Győr és Alsógalla között mindenhol megáll, Alsógallától Budapest-Kelenföld állomásig nem áll meg. A Tatabánya állomás és a főváros közötti szakaszt egy személyvonat szolgálja ki, amely Tatabányáról változatlanul 6:40-kor indul. A munkanapokon Győrből 6:30-kor induló személyvonat és 6:45-kor induló gyorsított vonat helyett egy gyorsított vonat fog közlekedni 6:40-kor. A gyorsított vonat megállási rendje változik, Győr és Alsógalla között mindenhol megáll, Alsógallától azonban Budapest-Kelenföld állomásig nem áll meg. Tatabánya állomás és a főváros közötti szakaszt egy személyvonat szolgálja ki, amely Tatabányáról változatlanul 7:40-kor indul.
  • A munkanapokon Komáromból 5:32-kor, illetve 6:25-kor induló személyvonatok menetrendváltástól meghosszabbított útvonalon, Győrből fognak indulni, 5:07-kor, illetve 6 órakor. A Győr–Komárom szakaszról ezáltal új eljutási lehetőséget nyújtanak Tatabánya és Budapest felé.
  • Bicskéről és Biatorbágyról reggel több vonat indul a fővárosba: munkanapokon Bicskéről Budapest-Kelenföldre három új gyorsított vonatot indít a vasútvállalat (6:20-kor, 6:50-kor és 7:54-kor). A csak Bicske alsón és Biatorbágy állomáson megálló, új vonatokkal reggeli csúcsidőben a korábbi kettő helyett három alkalommal nyújt a MÁV-Start gyors eljutást a fővárosba Bicske és Biatorbágy felől.
  • Munkanapokon kora reggel Budapest-Déliből Oroszlányba új személyvonat indul 5:50-kor.

Változások a G10-es vonatok közlekedésében:

  • Gyors esti eljutás Tatabánya és Komárom felé: új, naponta közlekedő G10-es vonat indul a Keletiből 21:40-kor Győrbe. A vonat Komárom és Győr között minden állomáson és megállóhelyen megáll.
  • A fentiekkel összefüggésben a Déliből 21:20-kor induló személyvonat a továbbiakban Győr helyett csak Komáromig, a 22:20-es személyvonat pedig Komárom helyett Győrig közlekedik. A változásokkal késő esti időszakban is garantálják az óránkénti eljutási lehetőséget Budapestről Győrbe.
  • Menetrendváltástól több alacsony kihasználtságú G10-es vonat nem vagy időszaki korlátozással fog közlekedni:
    • Pénteki napokon az eddig a Keletiből 12:53-kor, illetve 13:53-kor induló (9302-es és 9312-es számú) vonatok megszűnnek.
    • A pénteki napokon Győrből Budapestre 15:10-kor induló G10-es vonat helyett csak Komáromig fog közlekedni személyvonat.
    • A vasárnapokon Győrből Budapestre 15:26-kor induló G10-es vonat a téli és nyári iskolaszünetben nem fog közlekedni.

Új vonat Esztergomból Budapestre a hétvégi reggeleken

A hétvégeken, új vonat közlekedik Esztergomból 4:53-kor a Nyugati pályaudvarra a reggeli időszak fél órás menetrendi ütemének biztosítása érdekében.

Észak-Magyarország

A Miskolc környékén jelentősen gyorsított vonatokkal Ózdról és Sárospatakról Miskolcra versenyképessé válik a vasútállomások közti utazási idő a párhuzamos főutakon elérhető menetidővel. Nem csak a megyeszékhelyre lesz gyors kapcsolat: egész nap, kétóránként közlekednek majd intercity-vonatok a fővárosba Hidasnémetiből és Sátoraljaújhelyről, kiszolgálva Szikszót, Encset, valamint Sárospatakot is. 

Jelentős menetrendi fejlesztések segítik Mezőkövesd és Sátoraljaújhely vonzáskörzetében a Volánbusz utasait is. A regionális autóbusz-közlekedésben tervezett változtatások hatására számos viszonylaton a jelenleginél egyenletesebb kínálatot biztosító ütemes autóbuszmenetrendek lépnek életbe, több közvetlen kapcsolat jön létre a kistérségek között, rendszeres vasúti csatlakozások érhetők el Mezőkövesden és Mezőkeresztes-Mezőnyárád vasútállomáson.

Közvetlen intercity Budapestről Abaújba és Zemplénbe, gyors eljutás Sátoraljaújhelyre

Menetrendváltástól a Budapest és Miskolc közötti intercityk útvonala Hidasnémetiig hosszabbodik meg, Szikszó és Encs érintésével – a járványhelyzet enyhülése után a szlovák partnerével Kassáig tervezi közlekedtetni ezeket a vonatokat. A Keleti pályaudvarról 6:30-tól 18:30-ig kétóránként közlekedő vonatok közvetlen kocsikat továbbítanak Sátoraljaújhelyre. E fejlesztéssel összefüggésben a 80-as vonal Füzesabony–Miskolc–Szerencs–Sátoraljaújhely része, valamint a Miskolc–Hidasnémeti (90-es) vasútvonal menetrendjében jelentős változások lesznek. Menetrendváltástól Kassára az első és az utolsó vonatpár nyújt eljutási lehetőséget – járványhelyzettől függetlenül.

A változás főbb elemei a Budapest–Füzesabony–Miskolc vonalszakaszra vonatkozóan az alábbiak:

  • A Hidasnémetibe, illetve Kassára és Sátoraljaújhelyre közlekedő intercityk Füzesabony helyett Mezőkövesd állomáson fognak megállni. Mezőkövesden a vonatokhoz csatlakozó autóbuszmenetrendet alakítanak ki. A Sátoraljaújhely–Budapest-Keleti és vissza viszonylatban közlekedő Füzér, illetve Füzér-Tokaj InterCity azonban megáll Füzesabonyban is.
  • Kora reggel új intercity indul Miskolcról Budapestre, este pedig vissza. Az üzemidőt meghosszabbító új IC-pár Miskolcról 5:36-kor, a Keletiből 20:30-kor indul, útközben megáll Hatvanban, Füzesabonyban, Mezőkövesden és Nyékládházán is.
  • Napközben 7 és 20 óra között óránként fognak járni Füzesabony és Miskolc között az egri InterRégió-vonatokhoz csatlakozó személyvonatok, melyek többsége átszállás nélkül tovább közlekedik Nyíregyházáig, néhány esetben csak Szerencsig.
  • A versenyképesség javítása érdekében a dunántúli vonalakon elsőként alkalmazott árcsökkenést eredményező rendszerszintű változtatás következő elemeként a Budapest–Sátoraljaújhely, illetve a Budapest és Kassa között közlekedő IC-járatokon (Hernád-Zemplén) egységes árú helyjegyet vezetnek be. Ezeken a vonatokon a pót- és helyjegyváltási kötelezettség megszűnik, helyette a vásárlás és utazás időpontjától független, 300 forintba kerülő helyjegyet vezet be a vasútvállalat.

A változás főbb elemei a Miskolc–Hidasnémeti vonalra vonatkozóan:

  • A miskolci intercityk meghosszabbításával napi öt új, közvetlen vonatpár közlekedik Budapest és Hidasnémeti között. A vonatok a járványhelyzet alakulásától függően Kassáig fognak közlekedni, várhatóan 2021 tavaszának végétől. A Budapest–Miskolc szakaszon Hernád-Zemplén (Miskolc és Hidasnémeti között vonatrész neve: Hernád) Intercity-vonatok a másik két pár kassai vonathoz hasonlóan a teljes menetrendi évben felár megfizetése nélkül lesznek igénybe vehetők a Miskolc–Hidasnémeti vonalszakaszon.
  • A napi két közvetlen kassai eljutás változatlanul megmarad: a Keletiből 6:30-kor (IC182) és 18:30-kor (IC188) induló vonatok továbbra is Kassáig, az onnan 6:01-kor (IC189) és 18:01-kor (IC191) induló vonatok változatlanul a Keletiig közlekednek.
  • Az új vonatokkal egész nap kétórás ütemű IC-közlekedés valósul meg első ütemben Budapest és Hidasnémeti, majd Budapest és Kassa között. Az IC-k Miskolc és Hidasnémeti között (az IC189-es számú vonat kivételével) Szikszó-Vásártér, Halmaj, Ináncs, Forró-Encs és Novajidrány állomásokon állnak meg. Valamennyi IC Hernád elnevezéssel fog közlekedni.
  • Az új IC-kkel összefüggésben jelentősen módosul a Miskolc és Hidasnémeti között közlekedő személyvonatok menetrendje: a valamennyi jelentős autóbuszos csatlakozó ponton megálló IC-k miatt a reggeli órákban továbbra is óránkénti, napközben viszont általában 120 perces ütemű személyvonati közlekedés lesz biztosított.

A változás főbb elemei a Miskolc–Szerencs–Sátoraljaújhely (80c) vonalra vonatkozóan:

  • Húsz perccel csökken a Sátoraljaújhely és Miskolc közötti menetidő. Kétóránként, egész nap közvetlen, kerékpárszállító kocsit is továbbító kocsicsoport közlekedik Sátoraljaújhely és Budapest között Zemplén Intercity néven. A vonatok Szerencs és Miskolc között egyáltalán nem, Sátoraljaújhelytől Szerencsig pedig Mezőzombor és Szegi kivételével minden állomáson és megállóhelyen megállnak. A vonatok egyes kocsijai Sátoraljaújhely és Miskolc között felármentesen vehetők igénybe.
  • A csak vasárnapi napokon közlekedő 1523-as számú, Sátoraljaújhelyről 16:22-kor induló, valamint a pénteki 1526-os számú, Budapest-Keleti pályaudvarról 16:30-kor startoló vonat nem közlekedik, helyettük Budapest és Sátoraljaújhely között kétóránként közlekedő, közvetlen Zemplén és Füzér Intercity-vonatokkal lehet utazni.
  • A Miskolc–Szerencs vonalszakasz köztes megállóit többségében a Füzesabony–Miskolc és Nyíregyháza viszonylatú személyvonatok fogják kiszolgálni, amelyet Miskolc és Szerencs, illetve este és reggel, csúcsidőn kívül a Miskolc és Sátoraljaújhely között közlekedő személyvonatok egészítenek ki. A megállók kiszolgálásának gyakorisága nem változik, a konkrét indulási időpontok azonban számos esetben változnak, jellemzően tíz percet meg nem haladóan. Átszállás nélküli eljutási lehetőséget biztosít a vasúttársaság a füzesabonyi csomópont és Nyíregyháza közötti regionális utazások esetében.
  • Továbbra is közlekedni fognak a Szerencs és Sátoraljaújhely viszonylatú személyvonatok, de menetrendváltástól napközben a nyíregyházi személyvonatok helyett a kör-IC vonatokról, illetve vonatokra biztosítanak átszállási lehetőséget Szerencsen Miskolc felől, illetve felé.
  • A Sátoraljaújhely és Budapest között október 25-ével bevezetett közvetlen Füzer-Tokaj, illetve Füzér IC-vonatpár változatlanul közlekedni fog, és ugyancsak biztosítják a reggeli Nyíregyháza felől érkező gyorsvonat csatlakozását, valamint az esti debreceni Tokaj Intercity vonatrész továbbítását is.

Új autóbuszjáratok és tarifaközösség, jobb közlekedés Sárospatak és Sátoraljaújhely térségében

Borsod-Abaúj-Zemplén megyében is több új járatot indít a Volánbusz. A Budapest–Hatvan–Miskolc–Sátoraljaújhely (80-as) vasútvonal mentén Szerencset, Erdőbényét, Olaszliszkát, Sárospatakot és Sátoraljaújhelyt érinti a változás. A Sárospatak vagy Sátoraljaújhely induló- vagy célállomású vasúti bérleteket az adott város területén fekvő megállóhelyek és a vasútállomás között közlekedő autóbusz-járatokon elfogadja a busztársaság. Továbbá a Sárospatak és Sátoraljaújhely között érvényes autóbusz-bérletek a vonatokon is érvényesek.

Heves megye közösségi közlekedésének menetrendi átalakítása

Menetrendváltástól a Budapest és Eger közötti InterRégió vonatok egységesen Agria név alatt közlekednek. A Budapest és Eger között októberben bevezetett vasúti szolgáltatásfejlesztésnek köszönhetően a vonatok a korábbinál gyakrabban, óránként közlekednek. December 13-ától a Volánbusz összehangolja távolsági és regionális járatait a vasúti közlekedéssel. Budapest és Eger között átlagosan fél óránként indulnak buszok és az InterRégió-vonatok. Az összehangolás eredményeképpen az óránként induló vonatok között, félidőben indul autóbusz Budapestről Egerbe, illetve Egerből Budapestre. Az autóbuszjáratok közül átlagosan minden második az M25-ös gyorsforgalmi úton fog közlekedni (csúcsidőben további három pár sűrítő expresszjárat is megy majd), minden eddiginél rövidebb, 1 óra 40 perces, a jelenleginél tíz perccel gyorsabb eljutási lehetőséget biztosítva a fővárosba.

Bővülnek a közvetlen eljutási lehetőségek a fővárosból az idegenforgalmi szempontból kiemelkedő térségekbe (Szalajka-völgy, Tisza-tó, Mátra). Eger és Kecskemét, valamint Eger és Nyíregyháza között kétóránkénti gyakorisággal új autóbuszjáratok állnak az utasok rendelkezésére, így az autóbuszok és a vasút együttes igénybevételével Tiszaújváros, Polgár, Tiszavasvári és Hajdúnánás térségéből könnyebben elérhetővé válik Budapest, Gyöngyös és Jászberény térségéből pedig Szeged.

A regionális közlekedésben, Gyöngyös és Eger térségében a nagyobb forgalmú autóbuszvonalakon hosszabb üzemidejű, elővárosi színvonalú, a közös szakaszokon egymással összehangolt, sűrű és egyenletes eljutást biztosító ütemes menetrendeket vezet be a busztársaság. Az új menetrendek – amellett, hogy lehetővé teszik a térségi központok felé irányuló utazási igények színvonalasabb kiszolgálását – számos településről biztosítják a csatlakozást a Budapest és Eger között közlekedő InterRégió-vonatokhoz, ezzel is javítva a közösségi közlekedés egészének versenyképességét.

Az Eger–Egerszalók–Verpelét–Kisnána–Domoszló–Markaz–Abasár–Gyöngyös–M3–Budapest útvonalon a jelenlegi két járatpár helyett egész nap egyenletesen kétóránként indulnak az autóbuszjáratok, így Budapest felé már naponta hét, Budapest felől hat járat biztosítja az érintett települések kapcsolatát a fővárossal a jelenleginél gyorsabb útvonalon, mivel valamennyi autóbuszjárat Gyöngyös és Budapest között Hatvan érintése nélkül, az M3-as autópályán közlekedik.

Az Eger–Mezőkövesd–Miskolc útvonalon is új menetrend lép életbe: az autóbuszok egész nap kiszámíthatóan óránként indulnak és valamennyi autóbuszjárat Mezőnyárád település érintésével közlekedik. Ezáltal Mezőnyárádról, Bükkábrányból, Vattáról, Emődről jelentősen javul Mezőkövesd, Miskolc és Eger elérhetősége.

A Gyöngyös–Abasár–Markaz–Domoszló–Kisnána–Verpelét–Egerszalók–Eger viszonylaton új menetrend lép életbe: az autóbuszok egész nap jellemzően óránként indulnak Gyöngyösről mindig egész órakor, Egerből mindig óra 40 perckor. A változtatással a jelenlegi 12 helyett már 18 járat biztosít eljutási lehetőséget Egerből Kisnána, Domoszló, Markaz, Abasár településekre, illetve jelentősen javul Verpelét és Egerszalók elérése Gyöngyös felől is.

Javul a Heves megyei és Jász-Nagykun-Szolnok megyei települések közötti utazási lehetőség is a Gyöngyös–Vámosgyörk–Jászárokszállás–Jászberény útvonalon, mivel munkanapokon az eddigi tíz helyett már 14 járat biztosítja a kapcsolatot a települések között. Jászberény felől munkanapokon óránként néhány perces csatlakozási idővel biztosított az átszállás a Füzesabony felé közlekedő vonatokra.

Eger és Kecskemét között egész nap kétóránként indulnak autóbuszjáratok, melyek jellemzően a Gyöngyös–Jászberény–Nagykáta–Cegléd–Nagykőrös útvonalon közlekednek Kecskemétig, jelentősen javítva az útvonalon elhelyezkedő települések kapcsolatát egymással, Egerrel és Kecskeméttel is. Vámosgyörkön, Jászberényben és Cegléden is biztosított a vonatok és az autóbuszok közötti átszállási lehetőség.

Regionális fejlesztések Nógrádban és a Jászságban

A Budapest–Hatvan–Miskolc csatlakozó vasútvonalain módosul a kínálat:

  • Balassagyarmatról Aszódra naponta a korábbi két hajnali, reggeli vonat helyett három indul Balassagyarmatról: 3:58-as, 4:45-ös és 5:50-es indulási időpontokkal, amelyek mind a fővárosi, mind a gödöllői és hatvani utazások esetében kedvezően befolyásolják a munkába, iskolába eljutás lehetőségeit. Miután a  4:45-ös vonat munkanapokon Aszódról tovább közlekedik Hatvanba, átszállásmentes kapcsolatot biztosít a Galga-völgye településein élők hatvani utazásaihoz is.
  • A Balassagyarmatról Aszódra közlekedő vonatok indulási időpontja minden nap csaknem egységes lesz. Az 5:50-kor induló vonat munkanapokon meghosszabbított útvonalon, szintén Hatvanig jár.
  • Aszódról Balassagyarmatra 9:43-kor új vonat indul. Az új vonat munkanapokon meghosszabbított útvonalon, Hatvanból indul 9:15-kor. Ezzel párhuzamosan az Aszódról 7:43-kor Balassagyarmatra közlekedő vonat útvonala hosszabb lesz, munkanapokon Hatvanból indul 7:15-kor.
  • A Szolnokról jelenleg Jászapáti állomásra induló 35727-es számú vonat negyven perccel korábban közlekedik: Szolnokról 9:09-kor indul, és útvonala Vámosgyörkig hosszabbodik meg.
  • A 35714-es számú vonat meghosszabbított útvonalon, Jászapáti helyett Vámosgyörkről fog indulni Szolnok felé, 11:20-kor.
  • A Szolnok–Vámosgyörk viszonylatban, meghosszabbított vonatpár helyett járványügyi intézkedés miatt várhatóan eleinte pótlóbusz fog közlekedni, a teljes útvonalon pótolva a vonatokat.

Gyorsabb összeköttetések Ózd és Miskolc között

A megye két legnépesebb települését összekötő vasútvonalon jelentősen rövidül a menetidő. Ózd és Miskolc között új menetrendi struktúrát alakít ki a MÁV-Start kétóránként közlekedő gyorsított vonatokkal. A kisebb utasforgalmú megállókat a vonatok kihagyják. A kimaradó megállók kiszolgálását   a busztársaság fejleszti, igazodva a 2020 nyarán Miskolc–Kazincbarcika–Putnok–Ózd viszonylaton bevezetett gyorsjárati buszközlekedéshez. Hét és Sajónémeti településekre munkanapokon és hétvégén az autóbuszjáratok gyakrabban térnek be. A térségben közlekedő egyes autóbuszjáratok útvonalának módosításával javul Putnok vasútállomás autóbuszos kiszolgálása is, továbbá a Sajószentpéter, Putnok és Ózd induló- vagy célállomású vasúti bérleteket az adott város területén a vasútállomást érintő autóbuszjáratokon elfogadja a busztársaság.

A Miskolc–Tornanádaska (94-es) vasútvonal változásai:

Új, naponta közlekedő vonat indul Szendrőről 6:33-kor Miskolc-Tiszai pályaudvarra, igazodva a reggeli órák hivatásforgalmi utazási igényeihez.

A menetrendváltástól az ózdi vonatok helyett a tornanádaskai személyvonatok fognak megállni Sajókeresztúr megállóhelyen.

Észak-Alföld

Gyorsabb közlekedés a Debrecen–Nyírbátor–Mátészalka vasútvonalon

Debrecen és Nyíradony között elvégzett pályakarbantartás négy–öt perc menetidő-csökkentést tesz lehetővé a Debrecen–Nyírbátor–Mátészalka (110-es) vasútvonalon. A nagyon alacsony utasforgalmú Tisztavíz megállóhelyen a menetrendváltástól nem állnak meg a vonatok.

Bővül esténként a regionális kiszolgálás Debrecen és Nagykereki között

A hivatásforgalmi, munkába, iskolába utazók hazautazási igényeihez igazodva munkanapokon egy új vonattal bővül a koraesti menetrendi kínálat a Debrecen–Nagykereki (106-os) vonalon: a járat 18:21-kor indul Debrecenből.

Reggeli és esti kínálatbővítés a 117-es vonalon

Görögszállás és Tiszalök között a reggeli és esti órákban egy-egy új vonatpár áll menetrendbe. A reggeli vonatpár Görögszállásról 7:01-kor indul, Tiszalökről 7:31-kor fordul vissza. Az esti vonatpár 19:01-kor indul Tiszalökre, ahonnan 19:31-kor indul vissza.

Felármentes utazás intercityvel Debrecen és Hajdúszoboszló között

Az október 25-ével életbe léptetett menetrendi fejlesztéseket követően a MÁV-Start az intercityket felármentessé teszi a Debrecen–Hajdúszoboszló viszonylatban, ösztönözve a vasúti közlekedés használatát a két város között. Az intézkedéssel munkanapokon harminc, hétvégén harminc és hatvanperces közlekedést alakítanak ki felármentesen, a menetidő a két város között tizennégy perc. Az IC-ken a Debrecen és Hajdúszoboszló között felármentesen utazók csak a szabadon maradó ülőhelyeket foglalhatják el.

Dél-Alföld

Új hivatásforgalmi vonatok Kecskemét és Hetényegyháza között

A MÁV-Start és Kecskemét városa közötti együttműködés alapján, a Kecskemét–Hetényegyháza viszonylaton kilenc pár, munkanapokon közlekedő vonattal bővül a menetrendi kínálat.

A távolsági járatok fejlesztése Budapest és Lőkösháza között

A Budapest–Békéscsaba–Lőkösháza (120-as) vonalon valamennyi belföldi távolsági vonat Békés Intercity elnevezéssel fog közlekedni, egyúttal valamennyi távolsági vonaton elérhető lesz az IC-szolgáltatás. A Budapest-Keletiből Békéscsabára 20:10-kor induló távolsági vonat menetrendváltástól már nemcsak pénteki közlekedési rend szerint, hanem naponta közlekedik.

Átalakul a személyvonati közlekedés a 120-ason

A vonalon a menetrendváltással törölnek négy pár alacsony kihasználtságú Szolnok–Mezőtúr személyvonatot. Megszűnik két Mezőtúr–Szolnok személyvonat is a délutáni, illetve esti időszakban, helyettük a Békéscsaba és Mezőtúr közötti személyvonatok útvonalát hosszabbítják meg Szolnokra. A távolsági vonatok a Szolnok–Békéscsaba–Lőkösháza viszonylatban felármentes vehetők igénybe az arra kijelölt vonatrészben.

Új, ütemes buszmenetrend Szeged és Makó között

Az új menetrend szerint minden nap, minimum harmincpercenként indulnak autóbuszok a két település között. Reggel Szeged, délután Makó irányába harmincpercenként expresszjáratok közlekednek az M43-as autópályán, ezáltal csúcsidőben rövidül a menetidő a két település között. Deszk és Szeged között reggel Szeged felé hét–nyolc, délután Deszk felé 15 percenként közlekednek a járatok. Makó és Deszk felől az összes, naponta közlekedő intercityhez lesz csatlakozás. Több közvetlen autóbuszjárat indul Nagylak–Magyarcsanád–Apátfalva irányából Szegedre.

Dél-Dunántúl

Kaposvárig hosszabbított InterRégiók

A jelenleg Győr és Balatonszentgyörgy között kétóránként közlekedő InterRégió (IR)-vonatok meghosszabbított útvonalon, Fonyódon át Kaposvárig fognak közlekedni, pótolva a Balatonszentgyörgy és Fonyód között megszűnő személyvonatokat. A hétvégi utazásokat kiszolgálandó egyes IR-vonatok Győrtől egészen Pécsig közlekednek. A téli menetrendi időszakban szabad és munkaszüneti napokon egy InterRégió-vonatpár Kaposvártól egészen Pécsig meghosszabbítva közlekedik. A vonatok Győrből 15:11-kor, Pécsről 6:42-kor indulnak. Továbbá a pénteki napokon Kaposvár helyett egy InterRégió Pécsről indul 14:42-kor, vasárnapi menetrend szerint pedig a Győrből 13:11-kor induló IR-vonat Kaposvártól Pécsig közlekedik tovább.

Az InterRégió-vonatokhoz kapcsolódóan a jelenleg 7:35-kor Celldömölkről Kaposvárra közlekedő személyvonat útvonala Keszthelyig rövidül, indulási ideje 7:39-re változik. A jelenleg Kaposvárról 17:16-kor Celldömölkre induló személyvonat csak Keszthely és Celldömölk között fog közlekedni, Keszthelyről 19:27-kor indul.

A jelenleg munkanapokon Kaposvár és Tapolca, hétvégi napokon Pécs és Tapolca között közlekedő vonatpárok az InterRégiók elindulásával csak Keszthely és Tapolca között fognak közlekedni.

Kaposvár és Fonyód között a kétóránként közlekedő InterRégiókat a hivatásforgalmat (munkába, iskolába járást) kiszolgáló és peremidős személyvonatok egészítik ki.

Átalakul a 30-as vonal Székesfehérvár–Balatonszentgyörgy szakaszának személyvonati forgalma

Székesfehérvár és Siófok között egész nap kétóránként, ütemes menetrend szerint közlekednek a személyvonatok.

Siófok és Fonyód között csak a reggeli időszakban marad mindenhol megálló személyvonat a nyári, valamint az elő- és utószezoni időszakon kívül. Az intercityk által nem kiszolgált, alacsony forgalmú megállók a Volánbusz menetrendszerinti járataival érhetők el.

Fonyód és Balatonszentgyörgy között napközben a meghosszabbított, Győr és Kaposvár közötti InterRégió vonatok adják a személyvonati kiszolgálást. A reggeli időszakban néhány személyvonat továbbra is közlekedni fog.

Szántód-Kőröshegy vasútállomás neve Szántódra változik a menetrendváltástól.

Bővül a reggeli regionális közlekedés a Budapest–Pécs (40-es) vonalon

A munkanapokon Sárbogárdról 6:28-kor Pusztaszabolcsra induló személyvonat útvonalát meghosszabbodik: Pincehely állomásról 5:58-kor fog indulni.

Új menetrendi szerkezet a Pécs környéki személyvonatoknál

A Budapest–Pécs viszonylatú ütemes intercitykhez Pécs állomáson napközben rövid átszállási idővel csatlakozó vonatok közlekednek a Pécs–Villány–Magyarbóly vasútvonalon. A vonatok egy kora délutáni vonatpáron kívül ütemes, kétóránkénti menetrend szerint indulnak.

A Villány és Mohács közötti vonatok közlekedése is változik, hogy csatlakozást nyújtsanak Villányban a pécsi vonatokra. A reggeli időszakban egy Mohács–Villány, a délutáni időszakban egy Villány–Mohács vonattal bővül a kínálat.

Nyugat-Dunántúl

Új vonatok a Bakonyvasúton

A 11-es vonal Győr–Bakonyszentlászló viszonylatában új vonatpár közlekedik munkanapokon a reggeli órákban a győri elővárosi utazási igények kedvezőbb kiszolgálása érdekében. A járat Győrből 6:18-kor indul, Bakonyszentlászlóra 7:14-re ér, visszafelé pedig 7:32-kor indul Bakonyszentlászlóról, 8:30-kor érkezik Győrbe.

A turisztikai szezon hossza egy őszi hétvégével, Mindenszentekig meghosszabbodik. A szezonban hétvégenként Bakonyszentlászlóról 14:14-kor induló vonat hosszabb útvonalon, Veszprémbe fog közlekedni, oda 15:18-kor érkezik. Ellenkező irányban a Zircről 15:11-kor Győrbe induló vonat is hosszabb útvonalon fog közlekedni, Veszprém állomásról 14:40-kor indul.
Győr és Celldömölk között a délutáni kiszolgálás bővül a munkanapokon

Az utazások jobb elosztása miatt munkanapokon a délutáni időszakban új személyvonat közlekedik a Győr–Pápa–Celldömölk viszonylaton. Győrből 14:51-kor indul, Celldömölkre 16:17-kor érkezik meg.

Módosul a Sümeg–Ukk szakasz kiszolgálása

A 26-os vonal Sümeg és Ukk közötti szakaszának kisebb megállóit menetrendváltástól autóbuszok helyett újra vonatokkal szolgálja ki a vasúttársaság. A Budapest felől érkező, illetve Budapest felé induló Göcsej Intercitykhez fognak csatlakozni Ukk állomáson a vonatok, ezáltal Ajka és Veszprém felé is kedvező eljutási lehetőség nyílik. Zalaegerszeg felől, illetve felé a csatlakozás a Göcsej IC-k helyett személyvonatokra, illetve azokról lesz biztosított.

Ütemes buszmenetrend Zalaegerszeg és Keszthely között

A két város viszonylatában hajnaltól késő estig óránként, csúcsidőben pedig harmincpercenként közlekednek majd az autóbuszok. A járatok menetrendjét úgy alakították ki, hogy Keszthelyen kétóránként a Balatonszentgyörgy–Budapest, köztes órákban pedig a Balatonszentgyörgy–Kaposvár irányba, irányából közlekedő vonatokhoz biztosít csatlakozást. A 76-os úton a Nagykapornak, Zalacsány, Zalaköszvényes, Felsőpáhok, Alsópáhok és Hévíz érintésével közlekedő járatok egész nap egyenletesen, munkanapokon csúcsidőben jellemzően harmincpercenként, az azon kívüli időszakban óránként indulnak a zalai megyeszékhely, valamint Keszthely felé.

Nemzetközi közlekedés

Bécs és Budapest között jelenleg szűkített kínálatot nyújt a vasúttársaság az alacsonyabb utasforgalom miatt. A menetrendváltás után is megmarad a jelenlegi közlekedési rend, a következő eltérésekkel:

A Hegyeshalom érintésével közlekedő alábbi vonatok a korábbi rendtől eltérően járnak:

  • Az EC143-as számú Transilvania-Szamos vonat belföldön Hegyeshalom és Budapest között gyorsvonatként közlekedik, 11:28-kor indul a határállomásról.
  • Az eddig a Keletiből 14:40-kor induló EC146-os Transilvania-Szamos (korábbi EC144-es) és az eddig Hegyeshalomból 19:28-kor induló rjx165-ös számú vonatok a továbbiakban belföldön sem közlekednek.
  • Új 144-es számú vonat a Keleti pályaudvarról 12:40-kor indulva Hegyeshalomig gyorsvonatként közlekedik.
  • Egyelőre több új nemzetközi vonat (EC142-es, rjx 264-es, EC145-ös, EC341-es, rjx 261-es) nem közlekedik a belföldi vonalszakaszon sem.
  • Egyes vonatoknak csak a száma változik: a jelenleg EC147-es Hortobágy vonat menetrendváltástól EC149-es számmal, változatlan időben, járványhelyzet miatt továbbra is csak a bécsi főpályaudvar és Budapest-Keleti között közlekedik. A jelenleg 145-ös számú vonat száma menetrendváltástól 147 lesz, indulási ideje, menettartama azonban nem változik, a vonat, a járványhelyzet miatt gyorsvonatként közlekedik.

Miskolc–Hidasnémeti vonal:

A hét pár nemzetközi intercity-vonatból csak az IC182/IC188-as és az IC189/IC191-es számú Hernád-Zemplén vonatok közlekednek Kassáig, illetve Kassától, a többi nemzetközi vonat csak a belföldi szakaszon, Hidasnémetiig jár.

Mátészalka–Tiborszállás vonal:

A 36326-os számú vonat belföldön sem közlekedik.

Budapest–Kelebia vonal:

A Budapest-Keletiből 5:57-kor induló vonat nemzetközi forgalomban egyelőre nem indul el. A belföldi szakaszán, Kelebia állomásig közlekedik. A Szabadka (Subotica) állomásról 8:02-kor induló vonat nemzetközi forgalomban egyelőre nem indul el, a vonat Kelebiáról fog indulni, 8:46-kor.

120-as vonal:

A korábban Budapest és Temesvár között közlekedő Körös vonatpár meghosszabbított útvonalon, Budapest és Bukarest között fog közlekedni, Muntenia elnevezéssel. A vonatpár az ülőhelyes kocsik mellett fekvőhelyes kocsit is továbbít a két főváros között.

Vágányzári és járványügyi menetrendi változások

A Székesfehérvár–Tapolca (29-es) vonal Szabadbattyán és Balatonfüred közti szakaszának villamosítási munkálatai miatt várhatóan 2021 nyaráig vágányzári menetrend lesz érvényben, a jelenlegi formában folytatódva, vagyis Székesfehérvár és Balatonfüred, illetve Lepsény és Balatonfüred között pótlóbuszok szállítják az utasokat.

A (41-es) vonal Somogyszob és Beleg közötti szakaszán a Rinya-patak által megrongált híd helyreállítási munkálatai miatt a vonal Kaposvár és Dombóvár közti szakaszán várhatóan 2021 májusáig érvényben marad a jelenlegi, pótlóbuszos vágányzári menetrend.

A Debrecen–Tiszalök (109-es), illetve Debrecen–Füzesabony (108-as) vasútvonalon folytatódnak a pályaépítési munkálatok. A jelenlegi vágányzári menetrendek várhatóan 2021 márciusáig lesznek érvényben, de a munkálatok a 108-as vonal Tócóvölgy és Balmazújváros közötti szakaszán egészen 2021 késő őszéig folytatódnak.

További intézkedésig az Esztergom–Almásfüzitő[–Komárom] (4-es vonal), Komárom–Székesfehérvár (5-ös), Dunaújváros–Mezőfalva–Rétszilas (42-43-as), Székesfehérvár–Sárbogárd (45-ös), Dombóvár–Komló (47-es), Villány–Mohács (66-os), Vámosgyörk–Újszász–Szolnok (86-os), Nyékládháza–Tiszaújváros (89-es), Abaújszántó–Hidasnémeti (98-as), Nyíregyháza–Mátészalka–Zajta (113-as) Mátészalka–Csenger (114-es), Mezőhegyes–Újszeged (121-es), Mezőhegyes–Battonya (125-ös) vasútvonalakon érvényben maradnak a járványhelyzet miatt bevezetett menetrendek.

(X)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek