Ukrajna már inkább cél-, mint tranzitország Kínának

Szerző: iho/vasút   ·   2020.07.13.
000_kinab

A szállítmány az első eset, hogy a Kínából Európába tartó állandó fuvarok számára Ukrajna célpont és nem tranzitország. A menetrend szerinti első tehervonat június 16-án indult el a közép-kínai Vuhanból, az ukrán fővárosba pedig július 6-án futott be, ahol hivatalos ceremóniával fogadták.

A Kínából Ukrajnába tartó közvetlen konténervonatok legelső fecskéjét a kijevi EU-Trans szállítmányozási cég szervezte meg: az északkelet-kínai Jentajból indított próbafuvar még június 8-án, tizenöt napnyi utazást követően érkezett meg a kijevi terminálhoz. A 41, egyenként negyven láb hosszú konténert szállító szerelvény Mongólián és Oroszországon keresztül haladt. A konténerekben sokféle áru utazott, többek között ruhák, cipők, valamint egészségügyi és technológiai berendezések. Az EU-Trans és partnerei jelenleg azon dolgoznak, hogy a sikeres próbaszállítmányra alapozva tovább csökkentsék a szállítási időt, valamint hogy más kínai városokból is szervezzenek fuvarokat.

Elindult az első menetrend szerinti konténervonat Kína és Ukrajna között (illusztráció: silkroadbriefing.com)

Kínai hírforrások szerint az Ukrán Vasutak (UZ) a kijevi fuvart tovább bővítené más ukrán városokig, például Harkovba vagy a Fekete-tenger partján fekvő és az ország legfontosabb kereskedelmi központjának számító, egymilliós Odesszába. A vasúttársaság intermodális fuvarozással foglalkozó leányvállalata, a Liski jelenleg heti egy szerelvény indítását tervezi, mely által a cég továbbfejlesztheti technológiáját, valamint kidolgozhatja a szükséges eljárásokat a vám- és ellenőrző hatóságokkal.

Habár az Ukrajnába tartó vonatok többsége a Kazahsztánon és Azerbajdzsánon át vezető, úgynevezett középső folyosót használja, melyet 2016-ban teszteltek le először, az ukrán fuvaroknak nagy valószínűséggel a Mongólián és Oroszországon át haladó útvonal lesz az elsődleges, mivel a középső folyosón meglehetősen körülményes a szállítás: Kazahsztánban, az aktaui kikötőben hajóra kell rakodni a konténereket, hogy azok átkelhessenek a Kaszpi-tengeren, majd Bakuban egy másik vonatra kell visszapakolni azokat. Ráadásul a Fekete-tengeren való átkeléshez ismét kompra kell pakolni a szállítmányt – ez utóbbi vízi út a teljes útvonal Achilles-sarka, ennélfogva nem is túl népszerű a szállítmányozó cégek számára. Az elérhető útvonalakat tekintve ezért a Mongólián és Oroszországon átvágó verzió a legjárhatóbb opció – jelenti a Rail Freight.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Blog

Portefan

Szerző: Joó Ferenc   ·   2012.04.15.
A ma született báránynak minden vicc új. Na de mit mondanak a tíz évvel ezelőtti fotók a mai vasútbarátoknak? Tegyünk egy próbát!