Üzem közben teszteli új tolatómozdonyait az SBB

iho/vasút   ·   2019.07.20. 15:00
400px_sbb_alstom_prima_h4

A Svájci Szövetségi Vasút (SBB) még 2015 novemberében rendelt negyvenhét négytengelyes tolatómozdonyt a francia gyártótól. A saját számozási rendszerük szerint Aem940 sorozatú gépeket leginkább rendezőpályaudvarokon és karbantartási feladatok során fogják alkalmazni. Az első öt nullszériás gép, a 940 001-005 üzemi tesztje már meg is kezdődött. A tényleges sorozatgyártás csak az eredmények kiértékelése után kezdődhet meg.

Negyvenhét, kiegészítő dízelmotorral is ellátott, villamos üzemű tolatómozdonyt szerez be az SBB az Alstomtól. Az első öt gép üzemi teszjei már meg is kezdődtek (kép forrása: Railway Gazette)

Flottaegységesítési programjának részeként a H4-esekkel hat régebbi mozdonytípust (többek között a kilencvenes években gyártott Am 841-es dízeleket, valamint a nyolcvanas évekből származó, Ee6 és Ee6ii sorozatú villanygépeket) vált fel a vasúttársaság, jelentősen csökkentve ezzel a karbantartási kiadásokat, az alkatrészköltségeket és a szén-dioxid-kibocsátást.

Az Alstom a Prima-mozdonycsalád H4-es modelljéhez négy különböző hajtási megoldást kínál: elérhető dízel-akkumulátoros hibrid; két dízelmotorral szerelt változat; többáramnemű elektromos, kiegészítő dízelmotorral, valamint többáramnemű elektromos, akkumulátorokkal. Az SBB a kiegészítő dízelmotorral is ellátott elektromos hajtású változat mellett tette le a voksát. A vasúttársaság szimpatizált az akkumulátorral ellátott villamos üzemű megoldással is, azonban a dízeles gépberendezés (powerpack) mégis előnyösebb, mivel nagyobb hatótávot és szabadabb mozgásteret tesz lehetővé, ha a karbantartási feladatok során a mozdony akkumulátorait napokig nem tudnák feltölteni – jelenti a Railway Gazette.

A Railcolor News információi alapján a 18,75 méter hosszú, nyolcvannégy tonnás H4-esek felsővezeték megléte esetén tizenöt kilovolt 16,7 hertzes váltakozó áramról tudnak mozogni, ekkor maximális teljesítményük kétezer, állandó teljesítményük 1735 kilowatt. A dízelerőforrás magában legfeljebb kilencszáz, állandóan 870 kilowatt leadására képes. Az indító vonóerő háromszáz kilonewton. A mozdonyok szinkronüzemre is képesek, akár négyet is lehet egyszerre vezérelni. A környezet védelme érdekében a gép vezérlőrendszere három perc egyhelyben állás után lekapcsolja a dízelmotort. A mozdonyokat ellátják az egységes európai vonatbefolyásolási rendszerrel (ETCS), valamint rádiótávirányítással is. A járműveket franciaországi, belforti üzemében építi meg az Alstom.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek