Üzem közben teszteli új tolatómozdonyait az SBB
A Svájci Szövetségi Vasút (SBB) még 2015 novemberében rendelt negyvenhét négytengelyes tolatómozdonyt a francia gyártótól. A saját számozási rendszerük szerint Aem940 sorozatú gépeket leginkább rendezőpályaudvarokon és karbantartási feladatok során fogják alkalmazni. Az első öt nullszériás gép, a 940 001-005 üzemi tesztje már meg is kezdődött. A tényleges sorozatgyártás csak az eredmények kiértékelése után kezdődhet meg.
Flottaegységesítési programjának részeként a H4-esekkel hat régebbi mozdonytípust (többek között a kilencvenes években gyártott Am 841-es dízeleket, valamint a nyolcvanas évekből származó, Ee6 és Ee6ii sorozatú villanygépeket) vált fel a vasúttársaság, jelentősen csökkentve ezzel a karbantartási kiadásokat, az alkatrészköltségeket és a szén-dioxid-kibocsátást.
Az Alstom a Prima-mozdonycsalád H4-es modelljéhez négy különböző hajtási megoldást kínál: elérhető dízel-akkumulátoros hibrid; két dízelmotorral szerelt változat; többáramnemű elektromos, kiegészítő dízelmotorral, valamint többáramnemű elektromos, akkumulátorokkal. Az SBB a kiegészítő dízelmotorral is ellátott elektromos hajtású változat mellett tette le a voksát. A vasúttársaság szimpatizált az akkumulátorral ellátott villamos üzemű megoldással is, azonban a dízeles gépberendezés (powerpack) mégis előnyösebb, mivel nagyobb hatótávot és szabadabb mozgásteret tesz lehetővé, ha a karbantartási feladatok során a mozdony akkumulátorait napokig nem tudnák feltölteni – jelenti a Railway Gazette.
A Railcolor News információi alapján a 18,75 méter hosszú, nyolcvannégy tonnás H4-esek felsővezeték megléte esetén tizenöt kilovolt 16,7 hertzes váltakozó áramról tudnak mozogni, ekkor maximális teljesítményük kétezer, állandó teljesítményük 1735 kilowatt. A dízelerőforrás magában legfeljebb kilencszáz, állandóan 870 kilowatt leadására képes. Az indító vonóerő háromszáz kilonewton. A mozdonyok szinkronüzemre is képesek, akár négyet is lehet egyszerre vezérelni. A környezet védelme érdekében a gép vezérlőrendszere három perc egyhelyben állás után lekapcsolja a dízelmotort. A mozdonyokat ellátják az egységes európai vonatbefolyásolási rendszerrel (ETCS), valamint rádiótávirányítással is. A járműveket franciaországi, belforti üzemében építi meg az Alstom.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!