Vasúti felüljáró segíti majd Szombathely közlekedését

Andrassew Dávid Igor   ·   2012.01.27. 20:00
kicsik04

Jól haladnak a Szombathelyen épülő, Csaba utcai vasúti felül- és a hozzá tartozó gyalogos-kerékpáros aluljáró építési munkálatai. Az építtető GYSEV stratégiai műszaki fejlesztési vezetőjét kérdeztük a részletekről. Pál László válaszából kiderült, a 2012 végére elkészülő, két és fél milliárdos összköltségű beruházás a megyeszékhely közlekedésében jelentős változást hoz majd. Az építkezés része a Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vasútvonal 41,3 milliárdos európai uniós támogatással megvalósuló, 48,6 milliárd forintos korszerűsítési munkálatainak, amelyek során teljes hosszban átépül a vasúti pálya, valamint számos egyéb átjáró is. Január elején már írtunk a vasútvonal fejlesztéséről a gördülőállomány kapcsán.

Szombathelyen a Csaba utca szintben keresztezi a Szombathely–Szentgotthárd és a Szombathely–Nagykanizsa vasútvonalat, valamint a Szombathely–Rum vasútvonal megmaradt csonka vágányát és a konténerterminálra vezető vágányt is. A Csaba utca nyugati irányban a Szent Gellért utcához, kelet-északkeleti irányban több bekötőút becsatlakozásával a város elkerülő útvonalához közvetlenül kötődik.

A felül- és aluljáró látványterve<br />A képre kattintva galéria nyílik meg!<br />(grafika: GYSEV)

A hét pillérre támaszkodó, 155 méteres, 2+1 kiváló sávval megépülő műtárggyal megszűnik a jelenlegi szintbeli átjáró, így a közúti forgalom 2013-ban már felüljárón, a gyalogos- és kerékpáros-forgalom pedig egy 52 méter hosszú, három méter magas és széles aluljárón bonyolódhat. Az aluljáró érdekessége, hogy nemcsak a kétirányú gyalogos- és kerékpáros-forgalom számára jelent majd könnyebbséget, hanem a katasztrófavédelmi szempontokat messzemenőkig figyelembe véve kialakított útvonalnak köszönhetően, rendkívüli esemény, havária esetén lehetőséget nyújt a kisebb autók, illetve a mentőautók átjutására is. A felüljáró két forgalmi sávja melletti kiváló sáv a Sólyom utca megközelítését biztosítja. A beruházás a közlekedésbiztonság jelentős növekedésével jár majd, és nem utolsósorban csökkenti a környezetterhelést és a menetidőt a forgalmas útszakaszon – tudtuk meg.

A gyalogos-kerékpáros aluljáró esetében a beton szerkezeti alapok, az alépítményi munkák, a síkalapok, a pillérek és a hídfők még a tavalyi év végén elkészültek. Az acélfelszerkezet gerendáit folyamatosan építik be a helyszínen. Ez a folyamat a tervezett terhelés által okozott pillér- és hídfősüllyedések lejátszódásáig, márciusáig befejeződik, azt követően kezdi meg a kivitelező a beton pályalemez építését és a szerkezet befejező munkáit.

Az egyik pillér a hétből<br/>(fotó: Tevan Imre)

A Csaba utca felőli oldalon csatlakozó töltést megtámasztó támfal – amely eddig Magyarországon nem alkalmazott technológiával készül – szerkezetkész állapotban van, ez teszi lehetővé, hogy a Csaba utca felől a Sólyom utca megközelítéséhez szükséges utat ki tudják alakítani. Ahhoz, hogy a két közlekedési műtárgy megépülhessen, az alul- és felüljáró-szerkezet építési fázisainak megfelelően szükség volt a szentgotthárdi és a nagykanizsai vasúti pályák mozgatására, egy úgynevezett vasúti provizórium, azaz ideiglenes híd beépítésével.

A projekt megvalósítását érintő közművek közül a víz- és szennyvízvezetékek kiváltása már megtörtént. A telefon- és kommunikációs kábelek kiváltása az építkezés haladásával párhuzamosan, a felhasználók zavarása nélkül történik majd.

Felülről is megnéztük az építkezést<br />(fotó: Vörös Attila)

Kapcsolódó hírek

Ellátási lánc Közút Zöldút Logisztika Szállítmányozás Haszonjármű Alternatív hajtás

Duplájára növelt, bioüzemanyaggal hajtott kamionflottával érkezett a DHL a Hungaroringre, a Forma–1-es hétvégére

iho   ·   2024.07.18. 19:05

Az idei szezonban a bioüzemanyaggal üzemelő kamionok száma több mint kétszeresére, összesen harminchét kamionra nőtt az európai szakaszon. Minden egyes kamion átlagosan nyolcvanhárom százalékkal csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást a dízelüzemű társaikhoz képest.