Veszélyben a BKV közszolgáltatási szerződése

iho/vasút   ·   2012.04.25. 09:53

A hvg.hu értesülései szerint nem tűzi napirendjére a BKV pénzügyi stratégiáját szerdán a kormány, bár a hírportál fővárosi forrásai még szerda reggel is abban bíznak, hogy erre mégis sor kerül. Kormányzati döntés nélkül hiába fogadja ma el a Fővárosi Közgyűlés a BKV 15 milliárdos mentőcsomagját, a május elsején lejáró közszolgáltatási szerződést nem tudja újrakötni Budapest. Közszolgáltatási szerződés híján csődbe megy a közlekedési vállalat.

A BKV finanszírozásáról a főváros és a Századvég Gazdaságkutató Zrt. fogalmazott meg középtávú stratégiát. A kormány korábban jelezte, hogy találtak a dokumentumban több olyan pontot is, amit támogatandó ötletnek tartanak a BKV finanszírozási válságának megoldásához – ilyen a dugódíj és az elektronikus jegyrendszer.

A hétfőn megjelent Széll Kálmán Terv 2.0 azonban már olyan megszorításokat tartalmaz, amelyek nehezen összeegyeztethetők az elfogadás előtt álló BKV-stratégiával. Korábban csak folyosói pletykák formájában beszéltek róla a Városházán, a felfrissített Széll Kálmán Terv azonban kőbe vési, hogy a kormány jövőre tízmilliárd forinttal kevesebbet fordít a közösségi közlekedésre. Később fokozatosan kiszáll a BKV működésének finanszírozásából, csak a bevételt hozó beruházásokba, például járművásárlásokba száll majd be – írja a hvg.hu.

Kormányzati források szerint a közösségi közlekedésre fordítható pénzek útjába valójában az IMF tol gátat. A Valutaalap más országokban is rendre a pazarlóan működő közlekedési vállalatok megszorításait szabja a hitelszerződések feltételéül.

A kormánynak tehát még ezen a héten közös nevezőt kell találnia a BKV finanszírozási stratégiája és az IMF elvárásai között. Ha április végéig nem kötik újra a közlekedési vállalat közszolgáltatási szerződését, leáll Budapest tömegközlekedése.

Kapcsolódó hírek