Vitézy: egységes keretszabályozás jöhet létre
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója szerint az új személyszállítási törvénnyel a jelenlegi, nehezen alkalmazható szabályok helyett egységes jogi keretrendszer jön létre a közösségi közlekedésben.
Vitézy Dávid a sajtóban megjelent bírálatokra reagálva azt mondta: nem igaz, hogy a jogszabály akár Budapesten, akár az ország más részein a szolgáltatás romlását, színvonalának csökkenését eredményezné, ellenkezőleg, a törvény új lehetőségeket biztosít annak javítására. Mint mondta, a törvény nem írja elő, hogy melyik vonalon hány busz közlekedjen, mivel ezt a megrendelők döntik el, de egységes keretszabályozás jöhet létre.
Kifejtette: a törvény egyebek mellett biztosítja a Budapest területén már működő közös bérletrendszer kiterjesztésének lehetőségét az agglomerációra, szabályozza a sztrájk esetén nyújtandó elégséges szolgáltatás mértékét, összhangba hozza a magyar és az uniós jogot, és megszüntet több, a buszos és a vasúti jogszabályok között ma fennálló ellentmondást.
Vitézy Dávid kiemelte: a BKK számára rendkívül fontos, hogy a törvény biztosítja a megrendelői és a szolgáltatói szerepek szétválasztását. Hozzáfűzte, hogy a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén megalkotta a közlekedésszervező kijelöléséhez szükséges rendeletet. Ezzel biztosították, hogy a BKV a jogszabályoknak megfelelően működhessen 2012 május elsejétől, amikor életbe lép a cég új, uniós szabályoknak is megfelelő szolgáltatási szerződése - tette hozzá.
Fontos továbbá a vezérigazgató szerint, hogy a törvény lehetővé tenné azt, a BKV menetrend szerinti hajójáratokat indítson, és a taxiszabályozás is változhat, előírhatják az egységes arculatú, színvonalú, környezetvédelmi besorolású járművek használatát a taxiközlekedésben.
A vezérigazgató szerint az „igényvezérelt” tömegközlekedési szolgáltatásokat (iránytaxik) tévesen állították párhuzamba a sajtóban az afrikai és a közel-keleti országokban működőkkel. Mint mondta, a törvény a szervezett, közfinanszírozott személyszállítás kapcsán hozza be ezt az elemet a rendszerbe, míg egyes fejlődő országok ilyen eszközei piaci alapon működnek a tömegközlekedés helyett. Hozzátette: a BKK élni kíván az igényvezérelt tömegközlekedés lehetőségével, mivel ez a fajta szolgáltatás olcsóbb, hatékonyabb és az utasok számára is kedvezőbb.
Az elmúlt napokban többen is bírálták a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium törvénytervezetét.
A Népszabadság szerdán azt közölte, hogy „minimalista” közösségi közlekedés kialakításához alapoz a személyszállítási törvény. A lap írása szerint ha zöld utat kap a törvény, akkor a vasút mellékvonalai mentén fekvő településekre nemhogy vonat, de busz sem jár majd mindig. Arról pedig, hogy hol és milyen járatok közlekednek majd, a kormány, illetve az önkormányzatok által megbízott „közlekedésszervező” dönthet.
Az atv.hu az igényvezérelt szolgáltatásokról azt írta, hogy az lényegében a közel-keleti, észak-afrikai államokból ismerős iránytaxiknak felel meg. Ez az utas jelzésére induló, változó útvonalon és időpontokban közlekedő, és kisebb befogadóképességű járművekkel működő járatokat jelentene.