2013: a biztonságos légiközlekedés éve

iho   ·   2014.04.06. 18:45
cim4

2013 fantasztikusan biztonságos éve volt a légiközlekedésnek, állítja a légitársaságok világszervezete, a IATA most megjelent tanulmánya. Az összesítések szerint 2012 összesen 414 halálos áldozatához képest tavaly mindössze 210-en vesztették életüket, és ez még kedvezőbb, ha az elmúlt öt év átlagához mérjük, ami 517 volt.

A legnagyobb, súlyos balesetet szenvedett utasszállító az Asiana 777-ese volt, de csak három áldozattal

Több mint hárommilliárdan repültek tavaly a légitársaságok gépein, 36,4 millió járatot teljesítettek a flották, és mindehhez képest mindössze tizenhat halálos áldozatokkal is járó baleset történt, eggyel több, mint az előző évben, de hárommal kevesebb, mint az ötéves átlag. Az összes balesetszám a 2012-es 75-ről 81-re emelkedett, de alatta marad az ötéves átlagnak.

A balesetek (áldozatokkal nem járó eseményekkel együtt számolt) aránya nem csökkent, a nyugati gyártmányú gépek esetében egymillió felszállásra 0,41 százaléknyi olyan rendkívüli esemény jutott, amelynek során a repülőgép javíthatóságon túl sérült, ezek túlnyomó többsége azonban túlélhető, sőt, emberi sérüléseket sem okozó incidens volt.

Ma már tipikusan túlélhető esetek: amikor nem jön ki az egyik főfutó...

Azoknál a légitársaságoknál, amelyek részesei a IATA repülésbiztonsági auditálási rendszerének (IOSA), a baleseti arány kétszerte kedvezőbb, mint azoknál, amelyek nem vesznek részt ebben a programban, ami egyben a IATA-tagság feltétele is.

A globális övezetek közül a repülésbiztonság terén továbbra is Európa és Észak-Amerika vezet, de nagyon fontos hír, hogy a sereghajtó Afrika mutatta a legkomolyabb javulást a légiközlekedés biztonságossá tételében. Ahol viszont valamelyest visszaesett a biztonsági mutató, az Ázsia illetve a Csendes-óceán térsége, valamint a FÁK tagországai.

...és amikor lefut a gép a betonról

Afrikában a nyugati gyártmányú repülőgépek veszteséglistája több mint ötvenöt százalékkal javult, az összesített javulás is több mint ötven százalékos. Ugyanakkor a IATA jelentését kommentálva Tony Tyler, a szervezet elnöke arra emlékeztetett, hogy Afrika ezzel együtt is még többszörösen rosszabb baleseti mutatókat produkál, mint a világátlag, vagyis repülésbiztonság terén rengeteg még a tennivaló. A legfontosabb ezek közül az lenne, hogy az afrikai kormányok tegyenek lépéseket a IATA által meghatározott normák, eljárások bevezetésére és megkövetelésére.

A Független Államok Közössége tagországaiban a IATA-légitársaságok körében nem volt baleset, de maga a régió repülésbiztonsága jelentősen romlott 2012-höz képest. A megoldások egyik lehetősége itt is abban rejlik, hogy a hatóságok követeljék meg a nemzetközi standardok és szabályok betartását, illetve hogy a társaságok lépjenek be az IOSA-programba.

Kazanyi katasztrófa: a FÁK-államokban erősíteni kellene a nemzetközi normák érvényesülését

A leggyakoribb baleseti ok a túlfutás volt, amikor a repülőgép nem tudott megállni a beton végén, vagy korábban lecsúszott a pályáról, de ezek az esetek általában túlélhetőek, sőt, sok esetben nem okoztak sérülést. Az a balesetfajta viszont, amikor a személyzet elveszti az uralmát a gép fölött, ritkább, de szinte mindig katasztrófát jelent, 95 százaléka ezeknek az eseteknek halálos áldozattal is járt. Ugyancsak fontos és aggodalmat keltő balesetfajta az irányított földnek ütközés, többnyire a megközelítés vagy az emelkedés fázisában, az ilyen CFIT-balesetek többnyire erősen összefüggenek az ILS, illetve valamely más modern leszállító rendszer hiányával.

Ami az idei évet illeti, ha a Malaysia Airlines 370-es járatának eltűnését vesszük, akkor a (feltehető, valószínű) halálos áldozatok száma már most több, mint tavaly egész évben, hiszen ennek a 777-esnek 239 ember volt a fedélzetén. Ugyanakkor még ha meg is találják belátható időn belül a gépet, akkor is kétséges a vizsgálat lezárásáig az esemény besorolása, vagyis hogy valami szándékos, erőszakos emberi beavatkozás okozta-e a gép eltűnését, esetleges lezuhanását, vagy bármiféle technikai-műszaki illetve emberi hiba.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Fénytörés Miskolcon

iho.hu   ·   2024.12.16. 18:10

Sajátos megvilágításba helyezi BAZ vármegye székhelyének közúti helyzetét a tény, hogy öt napon másodszor hajtott gépjármű a fényvillamos, a 202-es ČKD Tatra KT8D5-ös elé.