56: magyar menekültek és az Air Force One

iho   ·   2016.10.23. 08:45
cim

56 nem egyszerűen egy történelmi esemény, hanem egyben hatalmas törés, változás, cezúra százezrek, talán milliók életében. Az amerikai nagykövetség segítségével és az AP hírügynökség felvételeiből összeállított kiállításnak a Mai Manó Házban igazából ez a témája, azoknak a sorsa, akik kénytelenek voltak a forradalom után elmenekülni Magyarországról: kegyetlen téma, olykor kifejezetten megrázó képekkel. Egy viszonylag derűsebb, már inkább a megkönnyebbülést sugárzó fotó ugyanakkor méltán keltette fel a kiállítás anyagából portálunk érdeklődését, hiszen az 56-os magyar menekülteket egy repülőgép előtt mutatja, és nem akármilyen repülőgép előtt.

(copyright AP Images)

A csoportkép egy kecses légcsavaros orránál készült, a gépet a gyakorlottabb szem hamar felismeri: egy Connie, Lockheed Constellation, a korszak ikonikus utasszállítója, hatalmas kétsoros csillagmotorokkal, túlnyomásos kabinnal, a dugattyús nagygépes konstrukciók közül talán a legszebb és legsikeresebb. De egy kicsit közelebbről is szemlélve még érdekesebb felfedezést tehetünk, a gép neve ugyanis: Columbine III. Vagyis: a második „Air Force One”, kifejezetten az amerikai elnök szállítására szolgáló különlegesen felszerelt gép. Az első a Columbine II volt, VC-121A katonai típusjelzéssel, ez a Connie 1953–54-ben szolgálta Eisenhowert, a második, amely a fotón szerepel, egy hosszabb törzsű, még nagyobb hatótávolságú VC121E Super Constellation volt, amely 1954-től 1959-ig, az első jet Air Force One, egy Boeing 707-es szolgálatba állításáig szállította az elnököt, és amely már leszállás nélkül tudta átrepülni az óceánt az Egyesült Államok és Európa között. (A Columbine I. az a gép volt, szintén Connie, amelyet Eisenhower tábornok mint főtiszt használt.)

Korabeli sajtó-illusztráció az elnöki Connie-ról

A Columbine II. kapitánya, Draper ezredes egy Washington légterében történt majdnem ütközés miatt kezdte el használni a később hivatalossá váló speciális hívójelet: az Air Force One akkor hangozhat el a forgalmazásban, ha valóban az Egyesült Államok első embere van a fedélzeten. A Columbine II.-t egyébként kivonása után eladta a légierő, még mezőgazdasági gépként is működött, míg rá nem bukkantak egy arizonai sivatagi reptéren, és néhány év kemény munkája árán az a Connie ma ismét repül.

Az alábbi videó még akkor készült, amikor folytak az egykori elnöki gép helyreállítási munkálatai.

A Columbine III. abból a szempontból szerencsésebb sorsra jutott, hogy ugyan nem repült kivonása után többé, viszont 1966 óta a Wright-Patterson bázison, a légierő múzeumában őrzik és csodálható meg azóta is, makulátlan állapotban.

Nos tehát a fotó erről az utóbbiról készült a magyar menekültekkel, méghozzá aktív korában, tehát a Connie elnöki gépként hozta a magyarokat az Egyesült Államokba. Mint a nagykövetségtől megtudtuk, a gép 1956. december 25-én Münchenből repült az Egyesült Államokba, fedélzetén huszonegy magyarral, köztük tizenhárom gyerekkel, feltehetően az utasok kiválasztásában épp az játszhatott szerepet, hogy a kicsikkel együtt jöttek Amerikába. A fényképen is látható ajándékokat, játékokat a fedélzeten adták át leszállás előtt a gyerekeknek.

A Columbine III. a légierő múzeumában

Az érkezés helyszíne New Jersey államban a McGuire légibázis volt, amit korábban Lakehurst néven ismert jobban a világ, a harmincas években a Hindenburg katasztrófájáig itt volt a leszállóhelye az Atlanti-óceánt átszelő léghajó-járatoknak. A gép kapitánya pedig az Air Force One-kód első használója, William G. Draper ezredes volt, Eisenhower személyes pilótája, aki az ötvenes évek eleje óta szolgálta az elnököt, tehát még megválasztása előttől, utána pedig nemcsak az elnöki flotta főpilótája volt, hanem egyben az elnök külön tanácsadója katonai repülés ügyeiben. Draper egyébként több interjúban is megemlítette különlegesebb repülései felidézésekor, hogy 56-os magyarokat hozott Amerikába, de ennél többet a repülés részleteiről ő sem beszélt.

Az elnöki flotta parancsnoka, Draper ezredes

Hogy a gép, amelyen az első 56-os menekültcsoport Amerikába érkezett, az elnöki különgép volt, azt Eisenhower feltehetően gesztusnak szánta, a magyar forradalom előtti tiszteletadás egyfajta jelképének. Ismereteink szerint a továbbiakban is vittek magyar menekülteket repülőgéppel Amerikába, de hogy mikor, mennyit, és hány ilyen speciális járattal, arról nincs információnk, van viszont ígéretünk arra, hogy kapunk erről a nem igazán közismert légihídról további adatokat.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek