737 Max: mégis hosszabb lesz a futószár!

iho/repülés   ·   2011.11.04. 08:01
max_eng_cim

Több hónapos szakmai latolgatás végére tett pontot a Boeing vezérigazgatója, Jim Albaugh, mikor egy New York-i konferencián bejelentette, mekkora lesz a 737 Max a Leap-1B hajtóművének nagysága: a gyártó a 173 centiméteres (68 hüvelykes) átmérőjű fan, azaz elülső ventilátorfokozat mellett döntött.

A jelenlegi CFM–56-asok elülső nagy lapátsorának átmérője 155 cenitméter, vagyis az új hajtómű a nagyobb ventilátorral kedvezőbb kétáramúságot jelent, tehát valóban kevesebbet fogyaszt, csendesebb lesz, kisebb lesz a károsanyag-kibocsátása.

De ez a méret a mostani 737-es szárnya alatt már nem fér el úgy, hogy közben a burkolat alja az előírásoknak megfelelő minimális magasságban legyen a beton, illetve a pálya- és gurulófények felett. Ezért következhetett logikusan Albaugh következő bejelentése, miszerint a gép orrfutószárát mintegy 15-20 centiméterrel meghosszabbítják.

A Boeing típusfőmérnöke már korábban jelezte, megtalálták a megoldásokat arra, hogy az elülső műszerrekeszből berendezéseket telepítsenek át máshová, így lesz hely a hosszabb futószárnak anélkül, hogy át kellene formálni a gép orrszekcióját.

Albaugh azt is bejelentette, hogy valamelyik kormányfelület digitális fly-by-wire vezérlést kap az eddigi mechanikus helyett, de nem mondta, melyik. Szakértők szerint erre az áramlásterelő spoilerek a legesélyesebbek.

A Boeing eddig több mint hatszáz gépre kapott rendelést vagy opciót, a vezérigazgató 2017-re tette a szolgálatba állítás dátumát, de jelezte, a cég megpróbálja felgyorsítani a fejlesztést.

A Boeing augusztusban indította be 737 Max programját, válaszul az A320neo elképesztő sikerére. A döntés egyben azt jelentette, hogy az európai vetélytárshoz hasonlóan egyelőre a Boeing sem vállalja új keskenytörzsű utasszállító kifejlesztését, hanem áthajtóművezéssel és kisebb változtatásokkal éri el a légitársaságok által elvárt 15-20 százalékos javulást az üzemeltetés költségeiben.

Kapcsolódó hírek