A gyártási párbajt a Boeing nyerte! Valószínűleg…

iho   ·   2018.01.12. 11:15
cim
Az Airbus részleges bejelentése után napvilágot láttak a Boeing tavalyi listái. A január elején összesített 942 szerződött repülőgéppel akkori feltételezés szerint az európai cég megnyerte az eladási/rendelési versenyt: nos, az amerikaiak mostani számai igazolták az előzetes prognózisokat, a nettó, tehát lemondások utáni rendelési szám a Boeing részéről 912, vagyis a különbség harminc gép az Airbus javára.

Mint azt korábban megírtuk, az európai gyártó forgalmát a dubai szalonon kötött szuper-megállapodás dobta meg hatalmasan, 430 keskenytörzsű géppel, amely négy légitársaság (köztük a Wizz) közös üzlete volt az Indigo Partners befektetési csoport égisze alatt. Az pedig, hogy ez az óriási kötés valóban a 2017-es évet gazdagítsa, azért sikerült, mert még év vége előtt néhány nappal összejött a finanszírozási megállapodás, és ezzel megköttethetett a végleges szerződés, ráadásul rendkívüli módon nem a légitársaságokkal külön-külön, hanem az Indigóval egy csomagként.

Idén már az első 787-10-eseket is átadják

A Boeing 912 gépre szóló tavalyi rendelésállománya (71 cégtől) a hetedik legmagasabb a gyártó immár száz évnél is hosszabb történetében, írja blogjában a Boeing marketing-ügyekkel megbízott alelnöke, Randy Tinseth, külön kiemelve a moderinzált 737-es gépcsalád MAX-10-esének sikerét a piacon, a keskenytörzsű utasszállítókra 745 példányban sikerült szerződnie tavaly a gyártónak. A másik sikertörténet a 787-esé, amelyből 94 új példányt vettek a társaságok, és 658 vár még legyártásra. Ugyancsak fontos a 777-esre jutó nettó hatvan kötés, vegyesen a most gyártásban lévő és a két év múlva repülőképes új verzióra, egyébként a 777X fix rendelésállománya ezzel 326-ra emelkedett.

Még egy-két érdekesség: az öregecske 767-es is kapott tizenöt gépre szerződést, a még elkészítésre váró gépek száma is elég komoly, 98, a 747-esre viszont 2017-ben nem (sem) haraptak a társaságok, a négyhajtóműves klasszikus nagy madárból (illetve annak legújabb 8-as változatából) már csak 12-t kell legyártani, és akkor feltehetően meg is szűnik az összeszerelése.

2017-ben kezdődtek a MAX-átadások

Randy Tinseth blogjában arra emlékeztetett, hogy az év első felében igen sok piaci szereplő és elemző állította, hogy 2017 az utasszállító (és cargo) repülőgépek iránti igény csökkenését hozza: nos Tinseth úgy fogalmaz, hogy függetlenül az Airbus várható (hivatalos) számaitól, a tavalyi év jobban sikerült, mint azt bárki is remélte volna.

És akkor a másik fontos faktorról: a Boeing 2017-ben rekordot döntött átadásokban, és noha az Airbus végleges számai ezügyben nem láttak még napvilágot, csak egy előzetes „700-nál több” adat, a bajnoki arany eléggé biztos, hogy az amerikaiaké, akik minden eddiginél többet, 763 repülőgépet adtak át a partnereknek. Ezek zöme természetesen 737-es volt, 529 példány, de ami fontos, ezek között már nyár eleje óta ott vannak a MAX-változatok is: ezekből egyelőre 74-et sikerült legyártani. Külön figyelemre méltó a Dreamliner termelésének felfutása, a szélestörzsű típusból 2017-ben 136 állt szolgálatba, és jelenlegi helyzet szerint még 658 példányra van érvényes szerződés.

A 747-es hattyúdala: már csak tizenkettő készül belőle

A teljes rendelésállomány, összesen 5864 gép, ami hét évnyi munkát jelent az amerikai gyártónak, és persze 2018-ban meg utána is lesznek rendelések, a Boeing prognózisa szerint ugyancsak bőven… Tinseth úgy fogalmaz, hogy az utasforgalom a korábbi előrejelzéseknél gyorsabban is nőhet, és ez hosszú távú trendként erősíti az iparágat.

Közben az Airbus már szervezi szokásos évzáró-évindító nagy tájékoztatóját, a végleges adatokat tehát ezután lehet ismét összehasonlítani, bár a szakmai sajtó a most ismertekhez képest nagy meglepetést nem vár a hétfői eseménytől. A rendelésállomány ugyan valamelyest még mindig alakulhat, az elmúlt években volt arra példa, hogy az európai gyártó januárban jelentette be, hogy egy új üzlet tulajdonképp decemberre datálódik, olykor előkerültek ilyenkor „meg nem nevezett vásárlók” megrendelései, még természetesen az előző év eredményének növekedéseképp, de a ténylegesen legyártott és átadott gépek számát az ilyen tényezők nemigen befolyásolhatják.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek