A levegőből a földre, és vissza: kombinált mobilitási megoldás városi területekre
Magyarországon, a zalaegerszegi járműipari tesztpályán tökéletesítették a kabinos felvonók és az önjáró e-járművek szerelemgyerekét, a kabinváltás nélküli kényelmes utazási módot kínáló ConnX koncepciót.
Érdekes, ugyanakkor korlátozott alkalmazhatóságú mobilitási megoldással bővítette gondola- és ülőlift-rendszer fejlesztői, kötélpályagyártói termékportfólióját a dél-tiroli Leitner. A ConnX elnevezésű új, intermodális mobilitási rendszer a tervek szerint 2025-ben kezdheti meg piaci térhódítását, miután elvégezték a kötelező teszteket, és az első jármű megszerzi a prototípus státuszt.
A koncepciót az OITAF (International Organisation of Transportation by Rope) nemzetközi kötélpálya-kongresszusán mutatták be még a nyáron a kanadai Vancouverben. A kedvező fogadtatású városi mobilitási szolgáltatás központi eleme egy kötélpálya, amelynek kabinját a völgyállomáson – menet közben, anélkül, hogy az utasok kiszállnának – átveszi egy autonóm elektromos járműplatform, amely azután már a kabinnal egyetemben városi szinten folytatja útját. A rendszernek két fő előnye van városi viszonylatban: egyrészt a domborzati akadályok könnyebben leküzdhetők egy felvonóval, másrészt az intermodális „kettős megoldás” fontos alternatíva mindazokon a területeken, ahol a folyamatos kábelezésű változat különböző okok miatt nem valósítható meg. A ConnX további előnyeként az alacsony telepítési költségeket és a rövid építési időt említik.
Ugyanakkor ahol nincsenek „domborzati viszonyok”, ott értelmetlen a ConnX, de például a kisebb-nagyobb túra- és síközpontokban – Aspen, Cortina d’Ampezzo, Saalbach-Hinterglemm, Trois Vallées, de akár Donovaly is ide érthető –, ahol szezonban tízezrek siklanak, a dedikált célállomású kabinokban kifejezetten praktikusnak ígérkezik. A gyártó nem véletlenül lát kiugró lehetőségeket a városi mobilitási igények széles köréhez történő rugalmas alkalmazkodásban. A ConnX nemcsak „hiányzó láncszemként” vehető számításba a különböző közlekedési rendszerek, vagy két felvonó között, hanem „utolsó mérföld összeköttetésként” is az emberek és az áruk szempontjából.
A kreatív és bátor ötletből a megvalósuláshoz érkezett ConnX mélyreható tesztjeit a Zalazone-ban végezték, ahol Klaus Erharter, a Leitner kutatás-fejlesztési vezetője szerint „a szlovén Elaphe céggel, a kerékbe épített motorok piacvezetőjével folytatott hasznos együttműködésnek köszönhetően sikerült minden technológiai folyamatot optimalizálnunk”
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!