A Lufthansa-csoport továbbra is repül az Egyesült Államokba!
A légitársaságok szövetsége, az IATA sietett kijelenteni, hogy egyetért az amerikai döntéssel, a légiközlekedést súlyosan sújtó beutazási korlátozással, de azonnal hozzáteszi, és gyaníthatóan a légitársaságok világszervezetének ez a fontos figyelmeztetése: a kormányoknak fel kellene készülniük és megfelelően reagálniuk kellene a kialakult helyzetre. Reagálni kell a légitársaságok pénzügyi válságára, és közben alkalmazni kell az egészségügyi világszervezet a WHO ajánlásait.
Az IATA arra figyelmeztet, hogy 2,7 millió légitársasági alkalmazott kerül rendkívüli pénzügyi nyomás alá, egyébként gyanítható, hogy ennél sokkal több emberről lehet szó az iparágban, hiszen, amint korábban jeleztük, az idegenforgalom légiközlekedéssel foglalkozó alkalmazottain túl most már számba kell venni a leállítások hatásait a repülőgépgyártásra is. Ami a most hozott intézkedést illeti, a tavalyi forgalom értéke az Egyesült Államok és a schengeni országok között meghaladta a húsz milliárd dollárt. Az IATA a hónap elején 113 milliárd dollárra becsülte a légitársaságok várható veszteségeit, de ebbe még nem számolták bele az észak-atlanti leállás okozta mínuszt.
Magyarán a légitársaságok szervezete a kormányok gazdasági beavatkozását várja a légitársaságok megmentése, legalábbis helyzetük javítása érdekében, de ennek egyelőre igazán sok látszata nincs. Egyelőre nem bukkant fel hír az IATA által kezdeményezett lépésekről: hitelek meghosszabbítása, adóterhek könnyítése, az infrastruktúra költségeinek redukálása (ezügyben a repülőterek európai szervezete már korábban jelezte, elutasítja a légikikötők tarifáinak csökkentését). Alexandre de Juniac IATA elnök-vezérigazgató arra figyelmeztet, hogy a légiipari szektor pénzügyi bedőlése súlyosbítja a járvány miatt kialakult amúgy is súlyos helyzetet.
Amit jelenleg láthatunk, és állami illetve uniós intézkedés, az a 80/20-as résidő-szabály felfüggesztése mind Európában, mind az Egyesült Államokban, ami persze hatalmas terhet vesz le a légitársaságok válláról, nem kell üres gépeket repültetniük az értékes slotok megtartása érdekében.
A legérdekesebb menekülési útvonalat talán a Lufthansa csoport vázolta fel csütörtök este az amerikai beutazási tilalom dolgában, ami egyébként érthető, hiszen ez a csoport mozgatja Európa részéről „békeidőben” a legtöbb gépet az észak-atlanti vonalakon, napi hatvan járaton. A bejelentés lényege: a csoport a beutazási tilalom ellenére is fenntart néhány fontos járatot – Frankfurt és Chicago, illetve Newark (New York) között – ez nyilván magának a Lufthansának a járata lesz, Zürichből Chicagóba és Newarkra – ezt természetesen a Swiss repüli, végül Bécsből Chicagóba (Austrian) és Brüsszelből Washingtonba (Brussels Airlines).
A bejelentés szerint az elsőre merésznek tűnő vállalkozás, az észak-atlanti repülések minimális fenntartása, kifejezetten az amerikai állampolgárok számára jelent lehetőséget közlekedésre a két kontinens között, olyan fogadó repülőterekre, amelyeket Washington már korábban kijelölt, mint azoknak a belépési helye, akik egyébként vírussal veszélyeztetett övezetekből érkeznek az Államokba, ezeket a légikikötőket korábban elsősorban a Kína, Kelet-Ázsia felől érkező járatok fogadására készítették fel megfelelő egészségügyi szűrés lehetőségével. Ezekről a repülőterekről a Lufthansa amerikai partnere, a United viheti a további célállomásokra az utasokat.
Ami az európai társaságokat illeti, hasonló bejelentések talán várhatók a következő huszonnégy órában, amúgy a portálok láthatóan azt fogadják némi megütközéssel, hogy a Lufthansa csoporton kívül mennyire lassan reagálnak a helyzetre, illetve csak a leépítések, gépek kivonása volt eddig az egyetlen reakció, de az is igaz, teszik hozzá, hogy az amerikaiak mindenféle előzetes figyelmeztetés és konzultáció nélkül hozták meg a maguk döntéseit.
Az amerikai légitársaságok közül egyébként a jelek szerint az American került a legnehezebb helyzetbe, áprilisra a transzatlanti vonalakon ötven százalékos, a tavaszi menetrendi időszaktól összesen harmincnégy százalékos lesz a kapacitás-csökkentés. A következő napokban a társaság gépei Barcelona, Párizs és Madrid felől hozzák haza az amerikai utasokat és saját európai alkalmazottaikat. Érdekes, hogy a cég a londoni járatait is radikálisan lecsökkenti, sőt, teljesen le is állíthatja, mint ismert, az Egyesült Királyság és Írország kivétel a beutazási tilalom alól, de gyaníthatóan az utazási kedv ezeknek az államoknak a polgáraiban is alábbhagyott... Vagy a légitársaság esetleg arra számít, hogy hamarosan megszűnnek a kivételek.
Mindhárom nagy amerikai légitársaság egyben bejelentette, csökkenti az Európából az USA felé tartó járatokon a jegyárakat, annak érdekében, hogy az amerikaiak mennél könnyebben jussanak vissza az Államokba, „esetleges újabb korlátozások elkerülése érdekében”.
A veszélyeztetett európai légitársaságok közül a Norwegian felől érkeznek újabb rossz hírek, a Norwegian Air Shuttle, a kontinens harmadik legnagyobb low-cost cége gyakorlatilag a Gatwickról indulókon kívül leállította összes amerikai járatát, negyven százalékkal esik vissza a hosszútávú forgalma, tizennyolc nagyhatótávolságú 787-esét állítja le, de erősen csökkenti a működését a Skandinávián belüli vonalain is. Ideiglenesen fizetés nélküli szabadságra küldi alkalmazottai felét illetve csökkenti a munkaidejüket, de felmondások nem voltak.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!