A magyar sportrepülés külföldi lajstromok alatt?

Márványi Péter   ·   2012.03.08. 07:45
cim2
A tavaly ősszel felfüggesztett karbantartási és üzemeltetési engedélyek közül a karbantartásit visszanyerte az MRSZ, de az üzembentartásit még nem. A Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatala a folyamatban lévő eljárásban hiánypótlásra szólította fel az MRSZ-t, mégpedig március 16-ig: ha a határidő „eredménytelenül telik el, az eljárást megszüntethetem” – hangzik a levél.

A helyzet lényege, hogy több száz sportgép továbbra sem szállhat fel, tovább tart a bizonytalanság, a sportrepülők egy része viszont úgy menekül a helyzetből, hogy külföldi üzemeltetőt keres. Erről persze tud a szövetség elnöke, Kecskeméti Tamás is.

Tavaly november végéig volt az MRSZ-nek üzembentartási engedélye. Ez az engedély azt jelenti, hogy figyeljük az összes velünk szerződött repülőgépnek az állapotát, végrehajtják-e a gyári bulletineket, az ápolásokat, szakszerűen végzik-e a javításokat, rendesen nyilvántartják-e a pilóták repült idejét, és a többi. Ezt a feladatot 21 éven keresztül a Magyar Repülőszövetség probléma nélkül végezte. Tavaly novemberben a hatóság úgy döntött, hogy mivel megállítottuk egy átalakítás miatt a karbantartási helyünk működését – de nem a szervezet működését –, visszavonja ezt az üzembentartási engedélyt is. Nem akarom hosszan sorolni az okokat, a mi véleményünk akkor is az volt, most is az, hogy ez alaptalan volt, de mivel a hatóságnak joga van bármit visszavonni, illetve kiadni, úgy döntöttünk, hogy a követelményeknek, amiket a hatóság támaszt, meg fogunk felelni. Meg is tettük azokat a lépéseket, amiket megkövetelt tőlünk a hatóság, és beadtuk azokat a dokumentumokat, amiket kértek, és azóta különféle kiegészítéseket kért a hatóság, ezeket mind rendben megtettük. Most úgy gondoljuk, hogy eddig, amit a hatóság kért, azt mind teljesítettük, kicsit furcsának tűnik, hogy üzembentartási engedélyünk mégsem érkezik meg.

Amikor még lehetett repülni... <br>(fotók: Vörös Attila)

Az egész vitát kiváltó karbantartási engedélyünket már rég kiadták, hiszen belátták, hogy a karbantartási szervezetünk, úgy ahogy van, elfogadható módon működik. Azt mondták korábban, hogy ha nincs rendes karbantartási szervezetünk, akkor nem tudunk üzemben tartani – ezt vitatjuk egyébként –, most már van rendes karbantartási szervezetünk két hónapja, ennek ellenére nem adták vissza az üzembentartási engedélyt, hanem mindenféle kiegészítéseket kérnek.

Amit kér most a hatóság a hiánypótlásra felszólító levélben, az általában valamiféle nyilvántartási rendszer a gépek repült idejéről, a pilótaszemélyzetéről, a pilótaszemélyzet más üzembentartónál végrehajtott repüléseiről – tehát ha mondjuk egy forgalmi pilóta egy klubnál repül egy kétszemélyes Z–142-essel, utána be kell írnia azt is, hogy repült egy Boeinggal is?

Pontosan ezt jelenti, tehát egy teljesen komplex nyilvántartási rendszert kér a hatóság, amiben minden olyan pilóta, aki az MRSZ üzembentartásában levő repülőgéppel is repül, köteles tájékoztatni az MRSZ-t akkor is, hogyha más üzembentartó repülőgépével repül. És ezt az MRSZ-nek nyilván kell tartania.

Meg lehet-e lépni ezeket a lépéseket határidőre, tehát március 16-ig?

Kedden, március 6-án délután beadtuk ezeket a hiánypótlásokat. Ezek a nyilvántartások, amiket kértek, eddig is megvoltak az MRSZ-nél, igaz, hogy ez az említett nyilvántartás az idegen gépekkel repült időkről nem voltak benne, de ez egy sima hozzáadással megvalósítható. Tehát mindennek, amit kértek, megteremtettük a lehetőségét, a dokumentációs rendszerét, és átadtuk a hatóságnak.

Azt olvasom a levélben, hogy indokolt lenne az elektronikus nyilvántartás, mivel sok repülőtér távol esik Budapesttől.

Az elektronikus nyilvántartásnak két lehetősége van, az egyik, amit mi alkalmazunk, és kibővítettünk a kérésnek megfelelően, hogy elektronikus formában elküldik minden hónapban egyszer a klubok ezeket az adatokat, mi pedig összevezetjük a nálunk lévő elektromos nyilvántartás adataival, és ebbe a hatóság bármikor belenézhet. Viszont van egy fejlettebb rendszer, amely Magyarországon egy vagy két helyen működik, ez egy internetalapú feltölthető adatbázis, amiben különféle jogosítások alapján belenézhet bárki, beleértve a hatóságot is. Mi feltételezzük, hogy ezt szeretnék, mert az ellenőrzés a céljuk. Ezért mi meg is állapodtunk egy szoftverfejlesztő céggel, amely ezt egy nap alatt a rendelkezésünkre tudná bocsátani, más kérdés, hogy ennek az adatokkal való feltöltése és a különféle klubok erre való kiképzése egy ideig eltart.

Tehát mostanra az MRSZ ennek a bizonyos hiánypótlási felszólításnak is eleget tett, megtörtént minden, amit a hatóság akart.

Így van, én külön súlyt helyeztem arra, és ezt a szövetség minden alkalmazottja tudja, hogy a hatósági döntésekkel, kérésekkel lehet egyet nem érteni, egyet nem lehet: nem teljesíteni. Lehet, hogy logikátlannak hangzanak bizonyos kérések, de hogyha nem teljesítjük, akkor olyan mód elhúzzuk az időt, hogy abból az idén már sem bajnokság, sem világbajnokság, se repülés nem lesz. Így aztán bármit kér a hatóság, mi azt teljesítjük. Eddig nem kért olyat, ami abszolút lehetetlen lett volna.

Akkor most mi a kockázata ennek az egész huzavonának? Ha azt a rossz verziót feltételezzük, hogy netán a hatóság ezeket a kiegészítéseket sem fogadja el, akkor mi történik? Hány repülőgépet érint az üzembentartási engedély hiánya? Milyen szervezeteket, klubokat?

Szinte az összes repülőklubot, ugyanis nemcsak arról van szó, hogy nem repülhet több száz repülőgép, hanem az oktatás is megszűnik, hiszen szinte az összes magyar repülőklub az MRSZ oktatási tematikája szerint oktat, ami szintén része a csomagnak. Tehát gyakorlatilag megáll a sportpilóta-oktatás, megáll a repülés, megáll minden, úgy, ahogy már áll harmadik hónapja, példátlan módon a magyar repülés történetében. A klubok már a hét végén el szerették volna kezdeni a repülést, de nem tudták. Jövő hétvégén szintén el szeretnék kezdeni, de nem hiszem, hogy ezt megtehetik.

Sokfelé sokféle verziót lehet olvasni az interneten arról, hogy klubok és magánszemélyek is keresik a módját, hogyan lehet szlovákiai vagy németországi üzembentartót találni az MRSZ helyett.

Erről tudunk, sőt meg kell, hogy mondjam, erről mi is tárgyalásokat kezdeményeztünk az egyik szomszédos ország légihatóságával, mert úgy véljük, hogy a repülést mindenképp biztosítani kell. Én egy repülőklubról tudok, amelyik már összes eszközével átment egy szomszéd ország lajstromába.

Tehát azokon a gépeken már nem is az szerepel, hogy HA?

Nem is az szerepel.

Eljuthat a magyar sportrepülés odáig, hogy a magyar sportreptereken csupa idegen lajstromú gép fog repülni?

Nagyon remélem, hogy idáig nem kell eljutnunk.

Kapcsolódó hírek