A Mura felett Graz belvárosába

Zöldi Péter   ·   2017.01.07. 16:15
murgondel_rovidlid

2017 döntő év lesz a grazi, a Mura-folyó felett tervezett kötélpálya szempontjából. A projekt visszhangja ellentmondásos, támogatók és tiltakozók feszülnek egymásnak.

A tartományi fővárosban régóta téma a kötélpálya létesítése, de döntés mindeddig nem született. 2017 azért lehet sorsdöntő év a fejlesztés számára, mert elkezdődik a Mura-erőmű és az üzemvízcsatorna építése. Az ezzel összefüggő partrendezés és további beavatkozások kedvező hátteret biztosítanak a kötélpálya-építésnek is. Ezt a ziccert kihagyva a csak további késlekedés és döntésképtelenség lenne a projekt sorsa.

– A drótkötélpálya Graztól a Schwarzl-szabadidőközpontig épülne ki első ütemben, később akár a repülőtérig meghosszabbítható – magyarázza Siegfried Nagl polgármester. – Ezzel két legyet ütünk egy csapásra: ezernyi autót lehet a pálya mentén P+R-parkolókban elhelyezni, azonkívül Graz közvetlen „kötöttpályás” kapcsolatot kap a népszerű üdülőhellyel.

Puntigamer Brücke – megálló a Der Standardban megjelent látványterven

A polgármester szerint az előnyök kézenfekvőek: a kötélpálya létesítési költségei csak a felét teszik ki a kötöttpályás beruházások költségeinek, az üzemeltetés pedig kétharmadával olcsóbb egy azonos kapacitású kötöttpálya üzemeltetésénél. A jelzett déli irányból naponta harmincezer autó érkezik Graz központjába, e forgalom jelentős részét elszívná a kötélpálya.

A projekt kritikusai még így is elsősorban a költségekbe kapaszkodnak bele, de heves tiltakozás övezi a Mura-erőmű létesítését is, így a két egymásra utalt fejlesztésnek együttesen már jelentős méretű ellenzőtábora van.

Előzetes számítások szerint a kötélpálya óránként és irányonként négyezer utas szállítására lenne képes, a támogatók ezt a számot a – szerintük – ennél kisebb kapacitású villamossal vetik össze. Feltételezve, hogy Ausztria villamosai kapacitás tekintetében nem maradnak el magyar társaiktól, ez az ellenérv kissé érthetetlen, még akkor is, ha nem lehet okvetlenül mindenhol a nagykörúti, tízezret meghaladó utasszámot általánosnak venni.

A polgármester nem szeretne a költségekről vitát nyitni, a finanszírozási lehetőségeket keresik és reményei szerint meg is fogják találni. Számos magánszemély is jelezte az érdeklődését és akár pénzügyi támogatási szándékát, így a kötélpálya várhatóan PPP-konstrukcióban fog megvalósulni. Egyebekben a polgármester nem kíván árnyékokkal hadakozni, legközelebb akkor szólalna meg a kötélpálya ügyében, amikor már kész tervek felett lehet beszélni.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Életnagyságú Lego-villamos Budapesten!

iho/vasút   ·   2024.11.21. 08:30

Bár a színes kockákból épült Lego Vilin nem lehet utazni, vidám megjelenésével rendkívüli látványt nyújt. A világszinten is egyedülállónak számító építményt a Deák Ferenc téren lehet megcsodálni az adventi időszakban.