A szűzfelszállás részletei, 30 tonna műszer, vészkijárat
Ahogy a világ készül egy jelentős új típus fogadására, úgy kerülnek nyilvánosságra újabb és újabb részletek a berepülési programról. Már sok mindent tudunk az A350-es péntekre, június 14-re tervezett első repüléséről, arról, hogy hatan lesznek a gépen, hogy ejtőernyővel repülnek és az elülső csomagtér ajtaján keresztül építettek ki nekik menekülési útvonalat, amire minden bizonnyal nem lesz szükségük: ismertek a nevek, a meteorológiai feltételek, a tervezett repülési profil, vagyis az elérhető utazómagasság és utazósebesség.
De az is az érdekes tudnivalók közé tartozik, hogy az MSN001 gyári számú első repülőképes példányt nem kevesebb, mint harminc tonnányi tesztberendezéssel száll majd fel Toulouse-Blagnac repülőterén. A gép jellemzőit figyelő műszerrendszer vezetékhálózata (a gép normális kábelezésén túl) 450 kilométer hosszú, több számítógép és több megfigyelő központ van a fedélzeten, ahonnan a mérnökök a rendszereket ellenőrzik, és 5000 féle adatot rögzítenek. Ugyancsak ebbe az első gépbe építették be azokat a vízballaszt-tartályokat, amelyek feltöltésével a gép terhelését tudják szimulálni, megfelelő szivattyúzással különféle súlyponti helyzeteket tudnak előállítani, anélkül, hogy ehhez le kelljen szállni a 350-essel.
Az MSN001-est tehát elsősorban az alapvető repülési karakterisztika és teljesítmény kipróbálására szánták, vele végzik a gép rezonancia-próbáit is. A már az összeszerelő soron lévő MSN003 műszeres felszerelése hasonló a 001-eshez, tehát adott esetben kettőjük közül bármelyiket bevethetik az aerodinamikai mérésekre, a repülési profil kiterjesztésére. Ez a második repülő példány októberben áll munkába, míg a harmadik, a 002-as 2014 elején csatlakozik a flottához.
Ez lesz az első, már normális utasszállítóként berendezett 350-es, vele végzik a kiürítési próbákat, tesztelik a kondirendszert és ezzel hajtják végre az első hosszú távú repüléseket is. Az MSN004-es ismét amolyan kísérleti berendezésekkel telezsúfolt gép lesz, mint a 001-es és 002-es, 2014 áprilisában ezzel repülik az ETOPS-próbákat, vagyis a kiterjesztett hatótávolságú kéthajtóműves üzemeltetés tesztjeit. Az első protopéldányok közül a 001-es marad majd az Airbus birtokában, hogy azt a gépet további próbákra, tesztekre és kiképzésekre használják.
Mindeközben Toulouse-ban keményen dolgoznak a gyártás felfuttatásán is, mint arról korábban beszámoltunk, már elkészült a 350-esek külön összeszerelő csarnoka és sora. Idén havonta egy gépet készítenek el a típusból, ami még az első átadás előtt jövőre havi kettőre futhat fel, majd miután már szolgálatba álltak az első gépek, a termelést havi tíz példányra tervezik növelni.