A Wizz törékeny rekordja
Gatwick bázis: hadüzenet a konkurenciának. Augusztusban megtorpant a légiközlekedés fellendülése.
A Wizz már a tavalyi kapacitása nyolcvan százalékánál tart, ami jelenleg iparági rekord – hangzik a Reuters jelentése, de a helyzet rosszabbra fordulhat, ha a COVID-figyelmeztetések és korlátozások ismét végigsöpörnek Európán.
A hírügynökség szerint a Kelet-Európa felől nyugatra terjeszkedő low-cost társaság egyike azoknak a légicégeknek, amelyek leggyorsabban térnek magukhoz a járvány okozta válságból, azonban a legutóbbi jegyeladási adatok azt mutatják, az erősebb július után augusztusban a légiközlekedés általános fellendülése megtorpant, és a Wizz vezére nyilatkozatában nem zárta ki, hogy ismét vissza kell fogni a kapacitást.
A légitársaság az elmúlt három hónap folyamán újabb bázisok létesítését jelentette be (Gatwick, Abu Dhabi, Larnaka, Milánó és Tirana), de ezzel együtt Váradi József azt mondta, „a Wizz sem immunis a rövid távú jelenségekkel szemben”.
A hírügynökség emlékeztet arra, hogy a legnagyobb versenytárs Ryanair múlt héten visszavett abból a tervéből, hogy októberre eléri tavalyi kapacitása hetven százalékát, az easyJet pedig csak a 2019-es teljesítmény negyven százalékával számol a negyedik negyedévre. Ehhez képest a legfontosabb hír, hogy a Wizz októberben bázist állít fel Gatwicken, ahová egyébként már 2016 óta jár. Eleinte csak egy A321-essel, de a további tervekben az ott állomásoztatott gépek száma akár húszra is növekedne, és ez azt jelenti, hogy a társaság, Luton mellett, megveti a lábát London második legfontosabb repülőterén.
És ezen az sem változtatott, hogy közben Nagy-Britanniában váratlanul bevezették a Spanyolországból, Franciaországból és Horvátországból érkezők karanténkényszerét. Eddig a cég elsősorban az Egyesült Királyság és Kelet-Európa közti légi kapcsolatok terén jeleskedett, addig a gatwicki honfoglalás azt jelentheti, hogy a Wizz, az easy és a Ryanair mellett, ki akarja venni a maga részét az angliai nagyvárosok és a mediterrán üdülőhelyek közötti forgalomból. Tegyük hozzá, Váradi ezzel a lépéssel tulajdonképp hadüzenetet küldött a konkurenciának.
A fordulat fontos lehet abból a szempontból is, hogy a Brit Szigetek és a dél-európai tengerpartok között most is meglehetősen komoly telítettséggel forgolódnak a gépek, a britek ugyanis a jelek szerint valahogy úgy gondolkodnak, hogy mindenképp élvezni akarják a napsütést és a vizet, aztán ha hazatérnek és otthonmaradásra kényszerítik őket két hétre, az nem probléma, mert amúgy is home-office rendszerben dolgoznak…
A társaságok szempontjából pedig azért nagyon fontosak az ilyen járatok, mert az ugyan valóban egyfajta mutató, hogy a tavalyi flottakapacitás hány százalékát használják az idén hasonló időszakban, de az is döntő, hogy ezeken a gépeken igazából hányan utaznak, mekkora a kihasználtság, melyik desztináció jelent profitot termelő repüléseket.
Közben azért a Wizz-vezér elmondta azt is, hogy a néhány járatot megszüntetett Horvátország, és beindított Portugália felől, mert utóbbi nem szerepel a karantén-köteles országok listáján. Mint Váradi József nyilatkozatából kiderül, a gatwicki bázisnyitást a társaság attól teszi függővé, hogy az Európai Unió megtartja-e a leszállási slot-rendszert, amit a Wizz jó ideje követel, mert a résidők szisztémájának könnyítése úgymond megvédi a gyengébb társaságokat és ellene mond a szabad versenynek.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!