A350: az első leszállás Amerikában
Sikeresen zajlik az A350 XWB berepülési és fejlesztési programja, adja hírül az Airbus. Mindössze tíz hónappal az A350 XWB MSN001 jelzésű első példánya első felszállása után már csaknem teljes a teszt-flotta, az öt gépből négy repül és gyorsan halad előre a program a fejlesztési menetrend szerint.
Mostanáig az első négy gép körülbelül 1600 légiórát és 350 tesztrepülést teljesített. A következő hetekben az ötödik, utolsó tesztpéldány is csatlakozik a társaihoz, ez lesz a második széria-kabinnal berendezett 350-es.
A berepülés programja a tervek szerint tizenkét hónap alatt lezajlik, 2500 repült órával, aztán sor kerülhet a légialkalmassági bizonyítvány kiadására és 2014 negyedik negyedévében a Qatar Airways színeiben az első gép forgalomba állítására, összegez a kommüniké, majd sorra veszi a tesztgépek berepülési feladatait:
MSN1: Alapvető repülési tulajdonságok; természetes jegesedési próbák; rendszer- és hajtómű tesztek
MSN3: Nagy magasságú repülőtéri tesztek (Bolívia) és extrém hidegpróba (Kanada), teljesítmény-mérés; hideg és forró éghajlati tesztek, rendszer- és hajtómű próbák.
MSN2: Kabin légialkalmassági tesztek, korai hosszú távú repülések, fedélzeti szórakoztató rendszer, forró és hideg égövi kabin-tesztek
MSN4: Külső zajmérés; villámlás-próba, avionikai fejlesztés és légialkalmasság, pilóták és földi kiszolgálók képzése az első üzemeltető számára.
MSN5: Kabin működési próbák, kiképzés, útvonalpróbák, tesztek az ETOPS-engedélyért (kiterjesztett kéthajtóműves üzemeltetés).
A berepülési program részeként, de nyilván fontos promóciós célokkal szállt le az egyik 350-es prototípus először az Egeyesült Államokban, Texasban, a Dallas Forth Worth repülőtéren, a típus egyik fontos megrendelője, az American Airlines bázisán. A gép egyenesen Toulouse-ból érkezett, több mint kilenc órás repülés végeztével.
Az American huszonkét példányt vásárol a 350-900-as változatból, az elsőt ezek közül várhatóan 2017-ben szállítják le. A rendelést egyébként eredetileg a US Airways rögzítette, az a légitársaság, amellyel az American tavaly sikeresen fuzionált, így került a rendeléscsomagra az AA jelölés. Ugyancsak érdekes változás volt, hogy a US Airways eredetileg a gép kisebb, 800-asa változatát akarta, de tavaly év végén, már az American részeként, módosított a nagyobb verzióra, a 900-as alaptípusra. Ezzel egyébként még inkább csökkentve a 800-as rendelésszámát, és miután erre a rövidebb változatra most már csak harmincnégy példányban tartanak igényt a légitársaságok, erősen feltételezik a szaksajtóban, hogy végül az Airbus eláll ennek a fejlesztésétől.
A hangárba vontatott géppel, gyári jelzése szerint az MSN2-essel, a légitársaság emberei mellett a sajtó képviselői is megismerkedhettek, ami azért volt különösen fontos a típus piaci szereplése szempontjából, mert ez az egyik olyan gép a tesztpéldányok közül, amelyen már a kabin belső berendezése is megtekinthető. Ez az a gép, amelynek külső festése a nagy mennyiségben felhasznált szénszálas erősítésű kompozit-anyagokra utal, és amely az előző lista értelmében a kabinpróbákra, a korai hosszú távú repülésekre és a forró illetve hideg égövi tesztekre „szakosodott”. A gép ennek megfelelően Dallasból extrém időjárási tesztelésre a McKinley klimatikus laboratóriumba, Floridába repül.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!