A350: az első leszállás Amerikában

iho   ·   2014.05.06. 14:50
cim3

Sikeresen zajlik az A350 XWB berepülési és fejlesztési programja, adja hírül az Airbus. Mindössze tíz hónappal az A350 XWB MSN001 jelzésű első példánya első felszállása után már csaknem teljes a teszt-flotta, az öt gépből négy repül és gyorsan halad előre a program a fejlesztési menetrend szerint.

Mostanáig az első négy gép körülbelül 1600 légiórát és 350 tesztrepülést teljesített. A következő hetekben az ötödik, utolsó tesztpéldány is csatlakozik a társaihoz, ez lesz a második széria-kabinnal berendezett 350-es.

A berepülés programja a tervek szerint tizenkét hónap alatt lezajlik, 2500 repült órával, aztán sor kerülhet a légialkalmassági bizonyítvány kiadására és 2014 negyedik negyedévében a Qatar Airways színeiben az első gép forgalomba állítására, összegez a kommüniké, majd sorra veszi a tesztgépek berepülési feladatait:

A 350-es az American műszaki bázisán <br>(fotók: bloga350)

MSN1: Alapvető repülési tulajdonságok; természetes jegesedési próbák; rendszer- és hajtómű tesztek

MSN3: Nagy magasságú repülőtéri tesztek (Bolívia) és extrém hidegpróba (Kanada), teljesítmény-mérés; hideg és forró éghajlati tesztek, rendszer- és hajtómű próbák.

MSN2: Kabin légialkalmassági tesztek, korai hosszú távú repülések, fedélzeti szórakoztató rendszer, forró és hideg égövi kabin-tesztek

MSN4: Külső zajmérés; villámlás-próba, avionikai fejlesztés és légialkalmasság, pilóták és földi kiszolgálók képzése az első üzemeltető számára.

MSN5: Kabin működési próbák, kiképzés, útvonalpróbák, tesztek az ETOPS-engedélyért (kiterjesztett kéthajtóműves üzemeltetés).

A berepülési program részeként, de nyilván fontos promóciós célokkal szállt le az egyik 350-es prototípus először az Egeyesült Államokban, Texasban, a Dallas Forth Worth repülőtéren, a típus egyik fontos megrendelője, az American Airlines bázisán. A gép egyenesen Toulouse-ból érkezett, több mint kilenc órás repülés végeztével.

Az American huszonkét példányt vásárol a 350-900-as változatból, az elsőt ezek közül várhatóan 2017-ben szállítják le. A rendelést egyébként eredetileg a US Airways rögzítette, az a légitársaság, amellyel az American tavaly sikeresen fuzionált, így került a rendeléscsomagra az AA jelölés. Ugyancsak érdekes változás volt, hogy a US Airways eredetileg a gép kisebb, 800-asa változatát akarta, de tavaly év végén, már az American részeként, módosított a nagyobb verzióra, a 900-as alaptípusra. Ezzel egyébként még inkább csökkentve a 800-as rendelésszámát, és miután erre a rövidebb változatra most már csak harmincnégy példányban tartanak igényt a légitársaságok, erősen feltételezik a szaksajtóban, hogy végül az Airbus eláll ennek a fejlesztésétől.

A hangárba vontatott géppel, gyári jelzése szerint az MSN2-essel, a légitársaság emberei mellett a sajtó képviselői is megismerkedhettek, ami azért volt különösen fontos a típus piaci szereplése szempontjából, mert ez az egyik olyan gép a tesztpéldányok közül, amelyen már a kabin belső berendezése is megtekinthető. Ez az a gép, amelynek külső festése a nagy mennyiségben felhasznált szénszálas erősítésű kompozit-anyagokra utal, és amely az előző lista értelmében a kabinpróbákra, a korai hosszú távú repülésekre és a forró illetve hideg égövi tesztekre „szakosodott”. A gép ennek megfelelően Dallasból extrém időjárási tesztelésre a McKinley klimatikus laboratóriumba, Floridába repül.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek