A350: az ünnepség ezúttal is elmarad!
Az Airbus számára az új gépek átadása a Qatarnak igazi rémálommá vált – ezzel a megjegyzéssel adta hírül az Aviation Week, hogy a dohai légitársaság elhalasztja a december 13-ára tervezett ceremóniát, amelyen a kibocsátó légitársaság átvette volna a gyártótól az európai Airbus legújabb szélestörzsű utasszállítójának első szériapéldányát.
A Qatar szűkszavú nyilatkozata mindamellett leszögezi: a partnerek mindegyikének érdeke, hogy az A350 mihamarabb szolgálatba álljon; hasonló tartalmú és hasonlóan rövid volt a gyártó közleménye. A szakmai portál arra emlékeztet, hogy a történet kísértetiesen hasonlít ahhoz, ahogy a légitársaság nem volt hajlandó a tervezett időpontban átvenni első Airbus A380-asát, csak hónapokkal később, amikorra tökéletes lett a belső kiképzés.
A Qatar nagyhatalmú és kíméletlenül igényes vezérigazgatója, Akbar Al Baker hasonlóképp járt el a légitársaságnak létfontosságú új dohai repülőtér dolgában is: addig nem volt hajlandó átvenni a beruházást és megkezdeni az olyannyira várt áttelepülést a Hamad International termináljaira, amíg azok nem voltak tökéletesek minden tekintetben. Pedig mind a repülőtér, mind az A380-as óriásgép rendkívül fontos mérföldköve volt a légitársaság illetve a katari légiipar fejlődésének, egymással összefüggésben, hiszen az óriásgép addig nem is állhatott forgalomba, míg a kiszolgálására alkalmas új légikikötő el nem készült.
Hogy az októberben – legalábbis kívülről nézve – elkészült A350-es átadása miért csúszik, arról sem az Airbus, sem a Qatar nem árult el részleteket, de feltételezhető, hogy ismét a kabin berendezésében, rendszereiben talált hibákat az ötcsillagos átvevő. Pénteken kellett volna elintézi a „papírmunkát”, aláírni a tulajdonosi dokumentumokat, és szombaton repült volna a gép Toulouse-ból Dohába. Ott hétfőn tartották volna a gép ünnepélyes fogadását. Hogy végül mikor adják át az XWB-t, arról nem szivárogtak ki részletek.
A Qatar összesen nyolcvan példányra kötött szerződést, a jelentős részben kompozitokból épült új típus most gyártásra kerülő 900-as változatából negyvenhárom, a hosszabb törzsű A350-1000-ből harminchét repül majd a társaság színeiben.
És, hogy az Airbusnak ne csökkenjen a fejfájása, ugyancsak a Qatar lesz az első felhasználója a keskenytörzsű A320-as gépcsalád új, neo-verziójának, úgyhogy a jövő év harmadik negyedében is meg kell, hogy történjen egy nagyszabású kibocsátó ceremónia a gyártó és az igényes légitársaság együttműködésében...
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!