A380: repedések az egyik törzskeret rögzítésénél

iho   ·   2013.11.06. 17:45
cim2

Az európai repülésbiztonsági szervezet, az EASA arra utasította az Airbus A380-as kétszintes óriásgép üzemeltetőit, hogy végezzenek kötelező vizsgálatokat és javításokat bizonyos törzskeret-rögzítéseknél, mert a típuson végzett fáradásos tesztek során az 56-os keret rögzítésénél repedéseket találtak. Az EASA dokumentuma szerint ha ezeket a repedéseket nem tárják fel és nem javítják ki, az „csökkenti a szárny strukturális integritását”. A direktíva november 18-án lép hatályba.

Az 56-os törzskeret egyike a teherhordó elemeknek a gép középső szekciójában, ahol a szárny csatlakozik a törzshöz, és ahol a főfutók vannak, vagyis ez a gép terheléseknek egyik leginkább kitett része.

A vizsgálatokat az első felszállás óta eltelt 4200 repülési ciklus, vagy 30 ezer 900 repült óra elérésekor kötelező elvégezni. A módosításokat az EASA egy korábban, idén júliusban már kiadott szerviz-bulletinje szerint kell elvégezni. Az EASA korábbi direktíva-tervezetében még 2800 ciklus szerepelt a 30 ezer 900 óra mellett, de a típus egyik üzemeltetője, az ausztrál Qantas kért több rugalmasságot a hatóságtól annak érdekében, hogy a javítást a rendes időszaki karbantartások során lehessen elvégezni.

(Fotó: Airbus)

Az Aviation Week repülési szaklapnak eljuttatott nyilatkozatában a Qantas azt is hozzátette, hogy a rugalmasság jegyében a vizsgálatokat akár a meghatározott ciklus és repült óra elérése előtt is végre lehet hajtani. Az EASA amúgy továbbra is javasolja a javítás elvégzését 2800 ciklus vagy 20 ezer 600 óra elérésekor, hogy a módosítások elégségesek legyenek a gép tervezett élettartamának, a 19 ezer ciklusnak illetve 140 ezer órának, vagy 25 évnek az eléréséig.

Mint arról az iho/repülés többször beszámolt, az EASA már korábban is kénytelen volt hasonló direktívát kiadni a szárnyborításokat a főtartóhoz rögzítő elemeken talált repedések ügyében, amelyek nem jelentettek közvetlen repülésbiztonsági kockázatot, de meglehetősen drága és hosszadalmas javítási munkálatokat igényeltek illetve igényelnek a korábban már szolgálatba állt gépeken, az újabb példányok azonban már a szükséges változtatásokkal, áttervezett alkatrészekkel kerülnek ki a Toulouse-i gyárból.

(Fotó: Lufthansa Technik/Aviation Week)

A szárnyproblémákat ugyancsak a Qantas egyik gépén fedezték fel, amelynek a szárnyborítását egy hajtómű-robbanás miatt kellett megbontani. Akkor gyártási hibáról beszélt az Airbus, vagyis hogy a szárny összeszerelésekor túlterhelték a kérdéses elemeket, más független szakértők azonban arról is beszéltek, hogy az óriásgép esetében hatalmas jelentősége volt a súlycsökkentésnek, és esetleg emiatt méretezték alul az illető tartóbordákat. Másfelől az is szóba került, hogy az Airbus ezen a típuson alkalmazott először komolyabb arányban kompozit-anyagokat, és nem volt meg a kellő tapasztalata erről a technológiáról.

A szárnyborítást tartó bordák problémája, az ebből adódó kiesések illetve az új gépek emiatt késett átadása kapcsán a típus legnagyobb felhasználója, az Emirates kártérítést követel a gyártótól. Az Airbus összefoglalónk elkészültéig még nem nyilatkozott a törzskeret rögzítésénél talált repedésről. Jelenleg a típus teljes rendelésállománya 259 gép, ebből 111 példány áll már szolgálatban a légitársaságoknál.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek