Aktuális fejlesztés: tűzoltóvá alakíthatóak lesznek az A400-asok

iho/repülés   ·   2022.07.30. 09:00
a400m_firefighting_tests

Az Atlas egy felszállásból húsz tonna vizet vagy oltóanyagot dobhat a tűzre, lassan és alacsonyan repülve, a feladathoz szükséges pontossággal.

Az Airbus bejelentette, sikeresen végrehajtotta az A400M katonai teherszállítóba szerelhető „plug-and-play” tűzoltó rendszer tesztelését. Sajnos ez feltehetően nem jelenti azt, hogy már az idei szezonban be is vethetik az erdő- és bozóttüzek ellen az új eszközt, de a próba mindenképp bíztató, és a későbbiekben a gép sokat segíthet, elsősorban a dél-európai „frontvonalon”.

A szisztéma lehetővé teszi, hogy a gép bármiféle belső átalakítás nélkül váljon tűzoltóvá, és ezzel elég gyorsan reagálhasson a helyzetre. Ehhez kell egy mintegy húsz tonnányi kapacitású, természetesen ki- és beszerelhető tartály, illetve az ehhez csatlakozó kettős csővezeték, amelyből a rámpa végéről tíz másodperc alatt dobható a tűzre a víz vagy az oltóanyag.

A méret a lényeg: a kontinensen leginkább elterjedt és kifejezetten tűzoltásra tervezett Canadair CL-415 csak hat tonnával bombázhat, igaz, megvan az az előnye, hogy amfíbia lévén, ezt a mennyiséget egy közeli tó vagy tenger felszínére ereszkedve is hamar össze tudja gyűjteni, nem kell tehát repülőtér az újratöltéshez, sűrűbbek lehetnek a rárepülések. Az Amerikában széles körben használt Grumman S2F Tracker három fél tonnát hordozhat, a C-130 Herculesek a maguk modul-rendszerével egyszerre 11 tonnát vehetnek fel, de szintén reptérről. A legnagyobb, valaha is tűzoltásra használt repülőgépek: egy a második világháborúból maradt Martin Mars négymotoros hidroplán, és egy átalakított 747-es, amely egyszerre 74 ezer literrel volt képes harcolni a tűz ellen, de a magas költségek miatt jelenleg nem aktív, az oroszok 49 ezer literes kapacitású Il-76-osokkal oltanak.

Az A400 a Herkykhez hasonlóan dolgozik tűzoltóként, reptéren leszállva kapja az utánpótlást. Az e célra való felhasználást még egy nagyon fontos tényező teszi lehetővé, az, hogy más katonai szállítógépekhez hasonlóan, amelyek fel kell, hogy készüljenek katonák és ejtőernyős terhek dobására, elég komoly navigációs rendszerrel rendelkeznek, elég jó a lassú repülő tulajdonságuk és a kismagasságú manőverező képességük ehhez a feladathoz, hiszen kiterjedt szárnymechanizációja, fly-by-wire vezérlése és erős hajtóművei révén a méretes gép a gyári adatok szerint akár 110 csomóra is csökkentheti a sebességét ezekhez a bevetésekhez, növelve ezzel a pontos dobás esélyét.

A tesztelés az A400-asok gyártóhelyén, Spanyolországban zajlott, a folyamat részese volt a spanyol légierő 43. tűzoltó alakulata. A próbasorozat következő állomása az éjszakai bevetések eljárásának kidolgozása, ami egyben fontos abból a szempontból is, hogy a tűzoltó repülések sokszor zajlanak minimális látási viszonyok között, sűrű füstben.

Az A400-asból eddig 176 példányt kötöttek le és 109 gépet állították már szolgálatba, olyan országokban is, mint például Franciaország, Törökország és maga Spanyolország, amelyek minden évben meg kell, hogy küzdjenek a tüzekkel.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek