Alitalia–ITA: megint fél év halasztás?

iho/repülés   ·   2021.10.01. 12:00
1740931-alitali

Új, homogén Airbus gépparkkal repülne az átalakuló olasz nemzeti légitársaság, de a szakszervezetek megint közbeszólhatnak..

Két hét múlva kellene, hogy leálljon a csődös olasz nemzeti légitársaság, hogy aztán egy nappal később, október 15-én beinduljon az utód, a karcsúsított, gazdaságosan működő, ugyancsak állami tulajdonú cég, megszabadulva az előd hatalmas adósságaitól, veszteségmentesen, új színekben, amelyek persze valószínűleg nem sokban különböznek majd a régiektől. De a jelek szerint megint közbeszólnak a szakszervezetek, amelyek eddig is több alkalommal megfúrták az Alitalia helyzetének rendezését, amikor például külföldi vevő jelentkezett volna a megvásárlására.

A hírügynökségek a Corriere della Serra információira hivatkoznak, amelyek szerint a személyi állományt képviselő érdekvédelmi szervezetek azt követelik, hogy az eddig érvényes, fizetésen kívüli juttatási rendszer maradjon érvényben az új társaságnál is, egészen 2025-ig. A követelés a plusz pénzügyi terhek mellett azért is nehezen megoldható kérdés, mert a többéves tárgyalások után az Unió azzal adott zöld utat az olasz államnak az Alitalia-ITA átalakításhoz, hogy teljes legyen a diszkontinuitás, teljesen más cég legyen az, ami az Alitalia romjain alakul. Ezért kell például, hogy az ITA nyílt tenderen versengjen az Alitalia-brand megvásárlásáért, és ennek a megállapodott alapelvnek a megsértése lenne, ha a mostani bér- és juttatás-konstrukció gyakorlatilag változás nélkül érvényesülne évekig az új cégnél is.

(fotók: Alitalia)

A római kormány, amely tehát tulajdonosa az ITA-nak, megpróbál közvetíteni a szakszervezetek és a vállalat vezetése között, de elképzelhető az ITA indulásának újabb halasztása. Eszerint október 15. helyett az új dátum március 22. lenne, miközben az Európai Bizottsággal kötött egyesség azt is tartalmazza, hogy az ITA „minél hamarabb” átvegye az Alitalia helyét, ez is feltétele volt annak, hogy az új társaságot ne sújtsa az Alitalia által két ízben is felvett olyan állami támogatás visszafizetése, amelyek nem feleltek meg az európai versenyszabályoknak. Mint ismert, és ez a Malév esetében is döntő volt, az állami támogatás abban az esetben lehetséges, ha a légitársaság modernizálásával, szerkezetváltásával, gazdaságossá tételével kapcsolatos, viszont tiltott, mert jogtalan versenyelőnyt jelent, ha az üzemeltetés, a működés fenntartására szolgál.  

Viszont a márciusi indulásnak az lenne a pozitívuma, hogy egybeesne a téli menetrend zárásával, tehát az új légitársaság a főszezon kezdetén lépne színre, amikor mindenképp nő az utazási kedv, és inkább várható, hogy sikeres lesz az első jegyeladási kampány. Némi plusz reményt nyújthat a plusz idő a szakszervezetekkel való megállapodásra. De addig továbbra is életben kell tartani a mostani Alitaliát, ami újabb állami kiadásokat követel.

Mindeközben az ITA bejelentette flottafejlesztési terveit, az Airbus újgenerációs típusaira alapozva. Eszerint az Alitalia száz fölötti állományából ötvenhatra csökkentett flotta lecserélését tíz A330neo, hét A220 és tizenegy A320neo beszerzésével tervezi, a későbbiekben további harmincegy gép lízingje következik, a hosszútávot A350-esekkel repüli majd az új társaság. A 330-asokat vásárolná, a 350-eseket lízingelné a cég, a bérbeadó az Air Lease Corporation lesz.

Az újonnan beszerzendő gépek egy része már jövő év elején beérkezne, 2025-re a géppark háromnegyedét már a frissen forgalomba állított példányok adják. A tudósítások hozzá teszik, hogy ezzel az új légicég végleg lezárja az eddigi sok évtizedes kapcsolatát a Boeinggal, ez hat, jelenleg hosszú távra használt 777-es leadását jelenti.

A kevesebb típus eleve alacsonyabb fenntartási költségekkel jár, a modernebb géppark pedig kisebb üzemanyag-fogyasztással, kedvezőbb karbantartási feltételekkel. Az ütemezés persze lehet, hogy változik, annak fényében, hogy végül is sikerül-e valóban beindítani a társaságot október közepén.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.