Amikor a kávé leállítja a hajtóművet - folyadéktilalmi zóna a pilótafülkében!

iho   ·   2020.02.06. 15:00
cim2

Két korábbi incidens nyomán rendelte el mind az Airbus, mind az európai repülésbiztonsági ügynökség, hogy az A350-es üzemeltetők a repülési kézikönyvben külön jelöljék ki a pilótafülkének azt az övezetét, ahová a személyzet nem tehet semmiféle italt tartalmazó eszközt, kávés vagy teás poharat, nyilván abban az esetben is, ha a pohár zárható.

Néhány hete jelent meg először a hír, miszerint két hajtóműleállás a típuson azután történt, hogy folyadék ömlött a két pilóta közötti konzolra, ahol  sok más fontos, például navigációs és kommunikációs berendezések mellett a hajtómű vezérlését befolyásoló gázkarok vannak. Az egyik esemény a Delta egyik A350-esén történt, egy másik korábban egy meg nem nevezett ázsiai légitársaság ugyanilyen típusú gépén.

A Delta 350-ese<br>(fotók: Airbus)

Az esetek előzetes vizsgálata szerint a beszivárgó folyadék a normálistól eltérő működést okozott a konzolban elhelyezett elektronikus vezérlőknél. Ami meglehetősen fontos elem: a folyadék beszivárgása miatt történt leállás után a hajtóművet a személyzet a levegőben nem tudta újraindítani.

A másik fontos EASA-figyelmeztetés: ha folyadék kerül a konzolba, az akár mindkét hajtómű leállását okozhatja. Tegyük hozzá, ez azért elég komoly rendellenesség lenne egy olyan, nagy hatótávolságú típuson, amelynek rutinfeladata óceánok átrepülése.

Portálunk úgy értesült, az Airbus-pilóták kifejezetten kedvelik, hogy mivel nincs a gépnek hagyományos szarvkormánya, szerepét az oldalt elhelyezett úgynevezett side-stick vette át, és ettől több a helye a személyzetnek, például a műszerfal alól egy tálca húzható elő, amire sok minden ráhelyezhető, okmányok vagy egy i-pad, de akár a repülőgépvezető kávéja sőt, ebédje is.

Két pilóta között az érzékeny konzol

Ugyanakkor az is biztos, hogy a mai modern fly-by-wire repülőgépek lehet, hogy érzékenyebbek az ilyen típusú inzultusra, és azzal kell számolni, hogy az Airbusok esetében sem a kormányt, sem a hajtóművet vezérlő eszközök nincsenek mechanikus kapcsolatban magukkal a hajtóművekkel illetve a gép mozgását meghatározó kormányfelületekkel.

És még egy érdekes mozzanat: az elmúlt évek tapasztalatai szerint a repülőgépek mostanság sűrűbben találkoznak az egyik legkellemetlenebb légköri jelenséggel, a tisztaidős légörvényekkel (CAT, Clear Air Turbulence). Vagyis olyan, a legnagyobb gépeket is olykor vadul dobáló légörvény, amely például a jetstream miatt keletkezik, vagy például a szárazföld feletti intenzív feláramlás, netán zivatarok környékén keletkező turbulencia. Az ilyen jelenségeket a gép időjárási radarja sem jelzi előre, tehát a pilóták sem készülhetnek fel rá, például azzal, hogy hogy biztonságba helyezik a kávéjukat.

A hajtóműveket vezérlő karok, kommunikációs és navigációs berendezések, repülésvezérlő számítógép kijelzője, és még sokminden más...

De más „idegen tárgy” is okozhat a pilótafülkében akár súlyos incidenseket, sőt, katasztrófát. 2014-ben egy A330 Voyager tanker-szállítógép a tenger felett repülve váratlanul meredek süllyedésbe kezdett, majd a gép saját repülésvezérlése emelte fel a gép orrát, a bajt az okozta, hogy amikor előbbre állította az ülését, a kapitány oldalt elhelyezett fényképezőgépe beszorult a sidestick és a kartámasz közé, és ezzel teljesen előre nyomta a kormányt. 2015-ben Afganisztánban egy amerikai C-130-as szállítógép vesztét okozta felszállás közben a fémdoboz, amiben a pilóta éjjellátó berendezését tárolták, és amit a kormányoszlop mögött felejtettek. Hírek szerint egyébként valaha egy Malév Boeing vezérlésében is komoly zavart okozott egy pohár kiömlött kóla.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.