Asiana-baleset: emberi légkört a pilótafülkékbe!

iho   ·   2014.03.01. 11:10
cim5
Még mindig csapkodnak a tavalyi baleset hullámai: mint arról többször beszámoltunk, a koreai Asiana légitársaság egy Boeing 777-ese San Francisco repülőterének megközelítése közben túlságosan alacsonyra került és túlságosan lecsökkent a sebessége, a gép farokrésze ütközött a pályaküszöb előtti töltéssel, a balesetnek sok sérültje és három halálos áldozata volt.

Miután egy helyi bíróság tisztázta, hogy az egyik áldozatot, egy 16 éves lányt a család jogi képviselőinek vádjával szemben nem a tűzoltók kiérkező járműve gázolta halálra, most az amerikai közlekedési tárca bünteti a légitársaságot, amiért az nem kezelte megfelelően az utasokat a baleset után, nem nyújtott megfelelő információt a hozzátartozóknak.

(fotók: NTSB)

Mint arról az ATW beszámol, a DOT (US Department of Transportation) félmillió dollár büntetést szabott ki, többek közt azért, mert az Asiana csak egy nappal a baleset után volt képes olyan telefonszámot meghirdetni a hozzátartozóknak, amelyen érdeklődni lehetett a gépen utazók állapotáról. Az egyetlen telefonvonal, ami élt a baleset utáni napon, egy helyfoglalási rendszer vonala volt.

Maga a légitársaság két nappal a baleset után még mindig nem vette fel a kapcsolatot az érintett utasok családjainak többségével. A minisztérium közleménye szerint volt olyan család, amely öt napon keresztül nem kapott értesítést, információt a gépen repült családtagjáról.

Mint az ATW emlékeztet rá, 1997 óta törvény írja elő, hogy az Egyesült Államokba repülő légitársaságoknak legyen egy megfelelően közzétett telefonszámuk, amelyet baleset esetén díjmentesen hívni lehet, a balesetet szenvedett gép valamennyi utasának „ésszerű időn belül” értesíteni kell a családját, és megfelelő családsegítő tervvel kell rendelkeznie, amelynek mentén ilyenkor törődik a hozzátartozókkal.

A DOT azt is kifogásolja, hogy a légitársaságnak két napba tellett, amíg megfelelően felkészült alkalmazottakat küldött San Franciscóba, akik az utasok nyelvén tudtak kommunikálni. Ugyancsak nem volt felkészülve a légitársaság az utasok tulajdonának pótlására, az elveszett poggyászok híján az utasok megsegítésére ruházattal, egyebekkel.

Mint beszámoltunk róla, decemberben az amerikai közlekedésbiztonsági testület, az NTSB meghallgatást tartott a baleset ügyében, és ezen kiderült: a gép rendszerei, berendezései rendben voltak, a baleset okainak felderítésében elsősorban a humán faktorra fókuszálnak a vizsgálók.

Noha koreai részről már nem sokkal a baleset után voltak kísérletek arra nézve, hogy a Boeingot tegyék felelőssé a történtekért, sok mindent elárul, hogy az Asiana a 214-es baleset nyomán komoly változtatásokat hajtott végre a pilótaképzési rendszerében.  A légitársaság vezérigazgatója, Kim Soo-cheon szöuli sajtóértekezletén elismerte: való igaz, hogy az országában „uralkodó a patriarchális szemlélet és sok pilóta szigorú katonai rend szerint dolgozik”.

Mint arról beszámoltunk, a becsapódás pillanatában a pilótafülkében nem két, hanem három pilóta tartózkodott, és a gépet vezető pilóta, annak ellenére, hogy látta, a 777-es túl alacsonyra került és túl lassan repül, nem indította el időben az átstartolást, mert szerinte azt csak a rangban felette álló, de a típuson tapasztalatlan oktató kapitány kezdeményezhette volna. Egy másik furcsa mozzanat: a másodpilóta többször is figyelmeztette a kapitányokat, hogy túlságosan kis magasságra kerültek, de erre a pilótafülkében senki nem reagált. Ugyancsak humán faktorok furcsasága volt, hogy a kapitány valamiféle földi felvillanásra hivatkozott, ami megzavarta megközelítés közben, de arra a kérdésre, miért nem viselt napszemüveget, azt válaszolta, hogy ha a nála magasabb rangban lévő oktatókapitány nem viselt ilyet, akkor részéről „udvariatlanság” lett volna feltenni a szemét védő szemüveget.

Korea második legnagyobb légitársasága mostantól úgymond „barátságosabb” kultúrát igyekszik megteremteni a pilótafülkékben, azaz a pilóták valóban kommunikálnak is egymással, és magatartásukat nem a vállalati rangsor vagy a katonai rang, és nem az életkor tisztelete határozza meg. Szakértői vélemény szerint a változásokat az NTSB, az amerikai hatóságok illetve maga a koreai kormány forszírozhatta az Asiana vezetésénél, de hasonlóképpen kellene javítani a nyílt kommunikációt a pilóták között más ázsiai légitársaságoknak is

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek