Átalakulások előtt, alatt: KBSZ, NKH, állami közlekedés

MTI/iho   ·   2016.12.20. 08:45
Clipboard01_cim

A kormányzati bürokráciacsökkentés nyomán átalakul az állami légiközlekedés felügyelete, a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) és a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumba olvad – olvasható a távirati iroda összeállításában. A katonai légügyi hatósági feladatok, valamint az állami célú légiközlekedésben bekövetkezett események szakmai vizsgálatával összefüggő feladatok a Honvédelmi Minisztériumhoz kerülnek.

A várható változásokról portálunk először akkor számolt be, amikor ez ügyben megjelent a kormányhatározat még idén júniusban. Most a Magyar Közlönyben jelent meg két kormányrendelet az állami közlekedésbiztonsági szerv kijelöléséről, valamint a katonai légügyi hatóság kijelöléséről. Akkori cikkünkben arról is olvashattak, hogy sok országban, általában Európában és a légiközlekedésben meghatározó jelentőségű amerikai rendszerben is inkább arra törekednek, hogy az eseményeket objektíven kivizsgáló, illetve az ezek tanulságaként is szabályozó állami szervezet egymástól elkülönítve dolgozzon, épp azért, hogy egy-egy esemény kapcsán legyen világos a szabályozás megfelelő vagy hiányos volta.

Az MTI megkeresésére most a Honvédelmi Minisztérium közölte: a kormány korábbi határozatában bízta meg Lázár János Miniszterelnökséget vezető minisztert, hogy „az államigazgatás hatékony működése és a bürokráciacsökkentéssel összefüggő célok megvalósítása érdekében” készítsen előterjesztést a központi hivatalokat az általuk ellátott közfeladatok hatékonyabb ellátásának biztosítása, továbbá a polgárok és a vállalkozások adminisztratív terheinek további csökkentésére. A Miniszterelnökség által elkészített előterjesztés alapján a kormány döntést hozott a központi közigazgatás átszervezéséről, és a központi hivatalok és a költségvetési szervi formában működő minisztériumi háttérintézmények felülvizsgálatával kapcsolatos intézkedésekről. Ennek keretében elrendelték a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) 2016. szeptember elsejei, valamint a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) 2017. január elsejei hatállyal való megszűnését.

Ennek nyomán a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlése alapján egy korábbi kormányhatározatban foglaltak szerint a KBSZ és az NKH beolvad a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumba. Ugyanakkor az NKH Légügyi Hivatal katonai légügyi hatósági feladat- és hatásköreit, valamint a Közlekedésbiztonsági Szervezet „állami célú légiközlekedésben bekövetkezett légiközlekedési események szakmai vizsgálatával összefüggő feladat- és hatásköreit” január elsejétől, jogutódlással a HM veszi át.

Az állami célú légiközlekedés hatósági felügyeletét a HM-ben az állami légügyi főosztály látja el, mint katonai légügyi hatóság. Az állami célú légiközlekedésben bekövetkezett légiközlekedési események szakmai vizsgálatát – mint állami közlekedésbiztonsági szerv – a HM állami légiközlekedési balesetvizsgáló osztálya látja el. Mindemellett a HM válaszában felidézte, hogy ezen feladatok már korábban is a HM katonai légügyi hivatalának hatáskörébe tartoztak.

Az előző kormány viszont – mint fogalmaztak – „integrációs törekvése eredményeképpen” 2007. június elsejével a polgári és az állami célú légiközlekedéssel összefüggő hatósági felügyeletet egy szervezethez csoportosították át, az akkori közlekedésért felelős miniszter irányítása alá.

Hová kerül az NFM struktúrájában az NKH és a KBSZ?

Kiemelték továbbá, hogy a polgári és az állami célú légiközlekedés szabályozása teljes mértékben eltér egymástól. Míg a polgári légiközlekedést a nemzetközi és az uniós jog szabályozza, addig az állami célú légiközlekedés (annak elsősorban katonai jellege miatt) a szuverenitás része, ezért „a szabályozás, a működés és a felügyelet kérdésében a nemzeti jog az irányadó”. A hatáskör honvédelmi tárcának való visszaadását indokolja, hogy a nemzeti jog állami (katonai) érdekei teljes mértékben nem egyeztethetőek össze a polgári légiközlekedésre vonatkozó uniós (nemzetközi) érdekekkel, továbbá az állami (katonai) légiközlekedésre vonatkozó igények alapvetően a honvédelmi tárcánál jelennek meg – fejtette ki válaszában a HM a távirati iroda anyagában.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság weboldalán már az átalakulásról olvashatunk közleményt:

„Tájékoztatjuk, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság az egyes központi hivatalok és költségvetési szervi formában működő minisztériumi háttérintézmények felülvizsgálatával összefüggő jogutódlásáról, valamint egyes közfeladatok átvételéről szóló 378/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet alapján 2017. január elsején – beolvadással – megszűnik, általános jogutódja a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság által ellátott feladatok közül útügyi közlekedési hatósági, illetve egyes közúti gépjármű-közlekedési és hajózási hatósági feladatokat a közlekedési igazgatási feladatokkal összefüggő hatósági feladatokat ellátó szervek kijelöléséről szóló 382/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet alapján 2017. január 1-jétől Budapest Főváros Kormányhivatala látja el.

Az intézményi integráció időszaka alatt a Nemzeti Közlekedési Hatóság 2016. december 31-éig természetesen továbbra is biztosítja a feladatok zökkenőmentes ellátását és változatlan színvonalon nyújtja szolgáltatásait.

Az útügyi, valamint a hajózási hatósági ügyintézés változatlan helyszínen (1066 Teréz krt. 62.) és ügyfélfogadási rendben várja ügyfeleit 2016. december 31-ét követően is.

Bízva a további sikeres szakmai együttműködésben, kérjük megértésüket és szíves együttműködésüket!”

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.