Átvettük a finn helikoptereket
A szolnoki MH86 Helikopter Bázison ünnepélyes keretek között adta át Marcus Rantala, a Finn Köztársaság Védelmi Minisztériumának államtitkára a Többnemzetiségű Helikopter Kezdeményezés keretében felajánlott két Mi-8T típusú közepes szállítóhelikopter sárkány formulárját Hende Csaba honvédelmi miniszternek.
A Mi-8T helikopterekből 1973-tól tíz darabot rendszeresített a
Légierő (Ilmavoimat) , de a gépek 1997. január 1-jétől átkerültek a Hadsereg (Maavoimat) fennhatósága alá. A forgószárnyasok 36000 órát repültek, egyetlen balesetük 1982-ben történt, mikor a HS-12 oldalszámú példánnyal kényszerleszállást hajtottak végre.
Az orosz gyártmányú helikoptereket, a finnek 2008-tól vadonatúj NH-90 helikopterekre cserélték. 2012-tól 7 darab MD-500 helikopter mellet, már 20 darab repül náluk kompozitcsodából.
Az utolsó két, HS-11 és a HS-13 lajstromjelű Mi-8T tavaly mindösszesen kilenc órát repült, mivel az Utti légibázison állomásozó új NH90-esekkel végezték a repülései feladatok nagy részét.
Ezt a két Mi-8-ast kapta meg térítésmentesen a Magyar Honvédség, nagy mennyiségű pótalkatrésszel együtt. A helikopterek és az alkatrészek 2011. augsztus 25-én egy AN-124 Ruszlán fedélzetén érkeztek meg Pápára. Onnan szárazföldi úton kerültek Szolnokra.
A HS-11 oldalszámú helikopter 1981. október 11-én, a HS-13 oldalszámú 1982. március 23-án készült el.
A finn államtitkár szerint tavaly felújították a gépeket és mintegy 2500 repült órát teljesíthetnek vele a magyar hajózók. A Mi-8T gépeket az alaptípushoz képest a finnek modernizálták, többek között Bendix RDR1400C lokátort építettek a gépekbe.
Hende Csaba honvédelmi miniszter kiemelte, hogy a helikoptereket itthon fogják kiképzési repülésre használni. A helikopterek műszerezettsége és avionikája bizonyos fokig eltérő, ezért az üzemeltetést a műszaki állománynak és a kijelölt pilótáknak még el kell sajátítania, aerodinamilailag azonban karakterisztikájuk hasonló a magyar helikopterekéhez.
Az átadás-átvételi ünnepséggel nem fejeződik be az átvételi folyamat, mivel a helikopterek még finn felség- és lajstromjel alatt vannak nyilvántartva, ezért rendszerbe állításuk csak a néhány hónap mulva kezdhető meg. A pótalkatrészekből a magyar Mi-8 gépállományból lehet reaktíválni helikoptereket.
A Mi-8/17 szolnoki géppark a két finn forgószárnyast is beleszámolva 11 helikopterből áll, és ez két típus 5 alváltozata, különböző felszereltséggel.