Átvettük a finn helikoptereket

Kelecsényi István   ·   2011.09.07. 17:40
P9076034__cimkep_2

A szolnoki MH86 Helikopter Bázison ünnepélyes keretek között adta át Marcus Rantala, a Finn Köztársaság Védelmi Minisztériumának államtitkára a Többnemzetiségű Helikopter Kezdeményezés keretében felajánlott két Mi-8T típusú közepes szállítóhelikopter sárkány formulárját Hende Csaba honvédelmi miniszternek.

A szerző fotói

A Mi-8T helikopterekből 1973-tól tíz darabot rendszeresített a
Légierő (Ilmavoimat) , de a gépek 1997. január 1-jétől átkerültek a Hadsereg (Maavoimat) fennhatósága alá. A forgószárnyasok 36000 órát repültek, egyetlen balesetük 1982-ben történt, mikor a HS-12 oldalszámú példánnyal kényszerleszállást hajtottak végre.

Az orosz gyártmányú helikoptereket, a finnek 2008-tól vadonatúj  NH-90 helikopterekre cserélték. 2012-tól 7 darab MD-500 helikopter mellet, már 20 darab repül náluk kompozitcsodából.

Az utolsó két, HS-11 és a HS-13 lajstromjelű Mi-8T tavaly mindösszesen kilenc órát repült, mivel az Utti légibázison állomásozó új NH90-esekkel végezték a repülései feladatok nagy részét.

Ezt a két Mi-8-ast kapta meg térítésmentesen a Magyar Honvédség, nagy mennyiségű pótalkatrésszel együtt. A helikopterek és az alkatrészek 2011. augsztus 25-én egy AN-124 Ruszlán fedélzetén érkeztek meg Pápára. Onnan szárazföldi úton kerültek Szolnokra.

A HS-11 oldalszámú helikopter 1981. október 11-én, a HS-13 oldalszámú 1982. március 23-án készült el.

A finn államtitkár szerint tavaly felújították a gépeket és mintegy 2500 repült órát teljesíthetnek vele a magyar hajózók. A Mi-8T gépeket az alaptípushoz képest a finnek modernizálták, többek között Bendix RDR1400C lokátort építettek a gépekbe.

Hende Csaba honvédelmi miniszter kiemelte, hogy a helikoptereket itthon fogják kiképzési repülésre használni. A helikopterek műszerezettsége és avionikája bizonyos fokig eltérő, ezért az üzemeltetést a műszaki állománynak és a kijelölt pilótáknak még el kell sajátítania, aerodinamilailag azonban karakterisztikájuk hasonló a magyar helikopterekéhez.

Az átadás-átvételi ünnepséggel nem fejeződik be az átvételi folyamat, mivel a helikopterek még finn felség- és lajstromjel alatt vannak nyilvántartva, ezért rendszerbe állításuk csak a néhány hónap mulva kezdhető meg. A pótalkatrészekből a magyar Mi-8 gépállományból lehet reaktíválni helikoptereket.

A Mi-8/17 szolnoki géppark a két finn forgószárnyast is beleszámolva 11 helikopterből áll, és ez két típus 5 alváltozata, különböző felszereltséggel.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.