Automata vonatüzemet tesztelt az NS
A holland nemzeti vasút egy CAF-motorvonattal végzett próbákat.
Az ATO Endurance elnevezésű teszteknek két célja volt. Egyrészt a kettes szintű automatizálás (GoA2) használatából származó előnyöket szándékozták kiértékelni az energiahatékonyság, a pontosság és a kapacitás szempontjából. A próbákhoz egy GoA2-es rendszerrel ellátott motorvonatra volt szükség, hogy az NS körülbelül 3200 kilométernyi vasúthálózatán széles körben el lehessen végezni a teszteket. A menetek során a jármű több mint 40 ezer kilométert tett meg, eközben az NS automatikus vonatvezető rendszerét, az egységes európai vonatbefolyásolási rendszert (ETCS) és a hollandiai ATB fedélzeti rendszert, valamint ezek kombinációját használta.
A második cél a távirányítású és autonóm tolatási műveletek tesztelésére irányult. A tesztprogramban GoA1-es, GoA2-es, valamint a már fedélzeti felügyelet nélküli GoA4-es módban mozgott a motorvonat a groningeni karbantartó telephelyen belül, továbbá onnan a közeli vasútállomásig és vissza. Egyes szintű automatizálás mellett két próbamenetet hajtottak végre, távirányított össze- és szétcsatolással. Személyzet nélküli tesztből egyre került sor, mely során különféle próbákat végeztek el, például az üzembe helyezést, az össze- és szétcsatolást, a pályamenti jelzéseket figyelembe vevő vezetést és a pályán található akadályok (más szerelvények, pályavégi ütközőbakok, emberalakú tesztbábuk) észlelését.
A próbafutások egy része durva időjárási körülmények között zajlott, például éjszakai felhőszakadás és havazás során. A CAF-tól elmondták, ezen kezdeményezések a vasúti közlekedés korszerűsítése iránti elkötelezettségüket igazolják.
Az NS először öt éve, 2019 decemberében végzett GoA2-es szintű automatikus vonatvezetési teszteket a Lelystad és Zwolle közötti úgynevezett Hansa-vonalon (Hanzelijn) egy CAF Sprinter New Generation típusú villamos motorvonattal, számítógépes irányítással. Egyéb automatizálási kísérletek közé tartoznak a Breda közelében 2022 során tartott tolatási próbák, melyeknél az Alstom, a hollandi infrastruktúra-kezelő ProRail és a belga vasúti árufuvarozó Lineas működött együtt, utóbbi cég egyik dízel-hidraulikus mozdonyával – számol be a Railway Gazette.
(Nyitóképünkön az NS motorvonatával végzett tesztjeinek egyike. Kép forrása: Railway Gazette)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!