Az állatkerti delta és a zuglói trolikapcsolat

BKK/iho   ·   2025.01.10. 15:00
_troli_

Jelentős felsővezeték-építési és -felújítási munkák indulnak a XIV. kerületi Kacsóh Pongrác út–Állatkerti körút–Hermina út csomópontban. A beruházáshoz kapcsolódó előkészületek január 13-án, hétfőn kezdődnek. 

A trolibuszhálózat-fejlesztés szerves részeként a XIV. kerületi Kacsóh Pongrác út–Állatkerti körút–Hermina út csomópontban új felsővezeték-szakaszok épülnek a már meglévők korszerűsítése mellett, és infrastrukturális fejlesztések is megvalósulnak tervezetten az Európai Unió IKOP Plusz-1.1.0-23 programjának finanszírozásával. Mivel a támogatási szerződést a magyar állam még nem kötötte meg a BKK-val, a kivitelezést a Fővárosi Önkormányzat előfinanszírozza. A hálózatbővítésre, valamint a kapcsolódó korszerűsítési munkák elvégzésére csaknem hét hónap áll rendelkezésre.

A projekt előkészítő munkái január 13-án, hétfőn kezdődnek. Többek között idetartoznak a szegélykorrekcióhoz és az oszloptelepítéshez kapcsolódó feladatok, valamint a Kós Károly sétány felüljáróin végzett anyagvizsgálat. A kivitelezés később szükségszerűen ideiglenes forgalmi változásokkal – csúcsidőben sávszűkítéssel, csúcsidőn kívül kisebb forgalomkorlátozással vagy lezárással – jár, és a munkák során lesz olyan rövid időszak, amikor a 74-es trolibusz terelve közlekedik. A beruházás előrehaladásáról és a változások pontos részleteiről a BKK folyamatosan tájékoztat.

Az állatkerti delta fejlesztése során a BKK

  • felújítja a trolibusz-felsővezetéket és új váltószerkezeteket létesít a Kacsóh Pongrác út, az Állatkerti körút és a Hermina út csomópontjában, továbbá
  • új felsővezetéket épít, amelynek köszönhetően a trolibuszok a Kacsóh Pongrác útról érkezve az Állatkerti körútra (valamint ellenkező irányban) is bekanyarodhatnak,
  • új felsővezeték-tartó és közvilágítási oszlopokat telepít, egyúttal kicseréli a lámpatesteket és a -karokat is, hogy korszerűsítse a közvilágítást, és egységes utcaképet alakítson ki,
  • többfunkciójú oszlopokat helyez el, hogy minél kevesebb foglalja el a közterületet,
  • olyan irányt és magasságot határozott meg a trolihálózat nyomvonalának a kialakításakor, ami a meglévő fákat csak kismértékben érinti, és a szükséges munkák nem károsítják a zöldfelületet.

A beruházás nem csak a XIV. kerület közlekedésére lehet jelentős hatással: a Kacsóh Pongrác úti–Állatkerti körúti „kanyar” lehetőséget ad arra, hogy a BKK később továbbfejlessze és -bővítse a trolibuszhálózatot. Az esetleges változásokról a BKK kerületi és társadalmi egyeztetést is indít majd.

A meglévő hálózat bővítése mellett – megfelelő pénzügyi forrás rendelkezésre állása esetén – több új trolivonal kialakítása is tervben van. A jelenleg 155 kilométeres budapesti trolihálózat teljes hossza

  • 2026 végéig csaknem 190 kilométerre,
  • 2030-ra pedig akár 325 kilométerre is növekedhet.

Ennek érdekében

  • a XIV. kerületi Kassai tér térségében és a Mexikói út metróállomásnál új felsővezeték-szakaszok épülhetnek;
  • egyelőre tesztüzemben zajlik a 75-ös trolivonal meghosszabbítása Kőbánya központja felé, valamint
  • a zuglói 74A vonal meghosszabbításának – és így az új 81-es troli kialakításának – előkészítéséhez kapcsolódva a BKK társadalmi egyeztetést indított.

Ezzel párhuzamosan folytatódik a járműbeszerzés: további 160 új trolival bővülhet a járműflotta.

(fotó: BKK)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek